2010-12-03, 18:05
Medlem
Sweetiepies avatar
Det mste finnas en trd om detta fenomen!

Apple-hatarna vxer i samma takt som Mac/iPhone anvndarna, men vad grundar sig det p?
Kan ni hjlpa mig att sammanstlla anledningen till att folk utvecklar ett hat emot Apple och dessa produkter, och ven emot Apple-anvndare.

Apple r ett fretag som gtt svindlande bra p sistone, nstan alla produkter har blivit succer och Apple anvndarna vxer. Apple levererar designade produkter och stter enkelhet fre allt ofta p bekostnad av funktionalitet trots ett hgt pris vilket har visat sig vara ett vinnande koncept. Andra fretag kopierar till och med grna Apples produkter genom att skapa liknande interface som iPhone.

Men detta koncept retar gallfebern p apple-hatarna som retar sig p folk som kan kpa produkterna hur njda n kunderna blir! Jag har aldrig klagat p min kompis PC, men han envisas med att klaga p min Mac!

Vad snurrar i Apple-hatarens huvud?
* Apple tar otroliga verpriser fr sina produkter och det r drfr idiotiskt att kpa dessa nr det finns billigare alternativ som r lika bra/bttre.
* Apple lser in sina produkter, tillter inte folk att "installera vad de vill" p dem.
* Apple verdriver sin marknadsfring markant och pstr att de uppfunnit det mesta, allt ifrn videosamtal till telefon i huvud taget.
* Att kpare av Apple-produkter blir s pass njda att de flyger p rosa Apple-moln dr allting Apple gr r perfekt och underbart s att de kan kpa vad som helst som har ppel-loggan p sig oavsett pris.

2010-12-03, 18:12
Medlem
Ruvils avatar
Personligen tror jag att det helt enkelt grundar sig i avundsjuka och ignorans. Lite som extremistiska muslimer(talibaner, al-qaida etc) absolut mste bomba och hata "vr" kultur p ett ungefr.
2010-12-03, 18:20
Medlem
Tigerkakans avatar
Fenomenet r nog inte speciellt ovanlig ven bland andra produkter.
Typiskt mnniskor att hela tiden frsvara en produkt som man kpt.
Det finns ju VOLVO mnniskor och SAAB mnniskor som snackar p samma stt!

Det r vll en klassisk svensk avunsjuka.

Grannen har kpt en vacker Porche (Mac) och dr str du med din VOLVO 740 (PC) och muttrar,

Att PC anvndare skulle "HATA" Mac knner inte jag att s r fallet.
Men nog snackas det mer skit om Mac n PC.
2010-12-03, 18:22
Medlem
MOL3s avatar
Det jag isf skulle stra mig p r att folk som t.ex kper en Iphone knner sig jtte high-tech, och tycker att dom "hnger med i utvecklingen" Bara fr dom kan anvnda safari i sin smartphone...
Och det jag str mig mest p r att folk med en Iphone sger alltid namnet Iphone! De r en mobil, s sg att din mobil ringer , mste Iphone garna alltid sga t.ex "Min Iphone ringer" , Det r en mobil, s sg att din mobil ringer.

( Vill ocks sga att jag sjlv har Ipod touch osv. s har inget emot fretaget, bara vissa konsumenter.)
2010-12-03, 18:24
Medlem
Davideks avatar
Kanske fr att de skapar en hett debatt varje gng man pratar datorer. Tycker att det r ovrt att kpa mig en mac book air med intel core 2 nr jag kan kpa en med intel core i5 fr 10 000 men vill nd ha en fr de r jvligt snygga. Sen tycker jag ju att deras facetime r ju helt jvla b, inget nytt med videosamtal men dock fr vi inte glmma att de kom p hela app saken, alla mobiler ser ju ut som iphones nu.
2010-12-03, 18:25
Medlem
Blablablablablos avatar
Dem sakerna du sjlv sa samt att jag inte orkar lra mig hur shitet funkar, hatar nr man blir tvungen att gra nt p en mac dator, sen fattar jag inte hur folk kan bli s mrkeskta, mnga ser appleprodukter som det bsta gud skapat. inte fan gr jag runt och r ens i nrheten av lika lyrisk och skrytsam som ni r, fr mina datorer, mp3 spelare och liknande ven fast jag r mycket njd med dem.
2010-12-03, 18:28
Medlem
kavajmongots avatar
Appleanvndare tenderar att bli vldigt fanatiska fanboys, som inte ser rationellt p ngot som har med apple att gra, utan hyllar hejdlst allt som Steve Jobs har ngot med att gra. Att diskutera med sdana mnniskor r vldigt trttsamt, det r ungefr som att proklamera ateism fr en prst.

Appleprodukter r lngt ifrn perfekta, men att sga det till en apple-fanboy r som ett brott mot dennes identitet och det kan aldrig bli en vettig diskussion av det hela. S jag tror att det bottnar i det faktum att appleanvndare blir vldigt fanatiska. Det knns nstan som kollektiv hjrntvtt.

Notera att inte alla appleanvndare r s hr, men jag har sttt p fr mnga fr att ens orka diskutera med sdana lngre.

(Kan tillgga att jag ger en ipod, och det r ett kp jag verkligen ngrar)
2010-12-03, 18:30
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Det mste finnas en trd om detta fenomen!

Apple-hatarna vxer i samma takt som Mac/iPhone anvndarna, men vad grundar sig det p?
Kan ni hjlpa mig att sammanstlla anledningen till att folk utvecklar ett hat emot Apple och dessa produkter, och ven emot Apple-anvndare.

Apple r ett fretag som gtt svindlande bra p sistone, nstan alla produkter har blivit succer och Apple anvndarna vxer. Apple levererar designade produkter och stter enkelhet fre allt ofta p bekostnad av funktionalitet trots ett hgt pris vilket har visat sig vara ett vinnande koncept. Andra fretag kopierar till och med grna Apples produkter genom att skapa liknande interface som iPhone.

Men detta koncept retar gallfebern p apple-hatarna som retar sig p folk som kan kpa produkterna hur njda n kunderna blir! Jag har aldrig klagat p min kompis PC, men han envisas med att klaga p min Mac!

Vad snurrar i Apple-hatarens huvud?
* Apple tar otroliga verpriser fr sina produkter och det r drfr idiotiskt att kpa dessa nr det finns billigare alternativ som r lika bra/bttre.
* Apple lser in sina produkter, tillter inte folk att "installera vad de vill" p dem.
* Apple verdriver sin marknadsfring markant och pstr att de uppfunnit det mesta, allt ifrn videosamtal till telefon i huvud taget.
* Att kpare av Apple-produkter blir s pass njda att de flyger p rosa Apple-moln dr allting Apple gr r perfekt och underbart s att de kan kpa vad som helst som har ppel-loggan p sig oavsett pris.

Det finns mnga trdar och nst intill alla leder till att det blir den vanliga pajkastningen som r s jvla trist. Och jag r trtt p att stda dessa trdar.

Var beredda p att denna trd kommer att lsas direkt vid minsta antydan till pajkastning.

Postandet av oneliners och annat intetsgande har redan brjat och raderats.

/Mod
2010-12-03, 18:41
Medlem
Patrick-Batemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOL3
Det jag isf skulle stra mig p r att folk som t.ex kper en Iphone knner sig jtte high-tech, och tycker att dom "hnger med i utvecklingen" Bara fr dom kan anvnda safari i sin smartphone...
Och det jag str mig mest p r att folk med en Iphone sger alltid namnet Iphone! De r en mobil, s sg att din mobil ringer , mste Iphone garna alltid sga t.ex "Min Iphone ringer" , Det r en mobil, s sg att din mobil ringer.

( Vill ocks sga att jag sjlv har Ipod touch osv. s har inget emot fretaget, bara vissa konsumenter.)

De str jag mig som fan p, oftast s r det otekniska tjejer som kpt sig en iPhone bara fr att alla andra har den och d mste babbla om den hela tiden
(ven jag har en iPod Touch och funderar p att kpa en iPad s jag har absolut inget emot Apples produkter)
2010-12-03, 18:44
Medlem
spindrifts avatar
Antalet mac-hatare och deras engagemang har kat kraftigt p senare tid, och det av ett antal anledningar:

* Apple hller p att teruppliva en affrsmodell som de flesta trodde var frlorad d det gller IT-utrustning. Man anvnder DRM och patenterade kontakter som man vgrar licensiera fr sina produkter fr att snrja kunder i sitt ekosystem. Framfr allt eftersom det har nu visat sig fungera fr dem smittar det av sig till andra fretag.

* Apple hotar ntneutraliteten genom att med hjlp av lgner och propaganda frstra fr det ppna ntet, och istllet f folk att brja anvnda appar, dr de kontrollerar distributionen enligt mycket godtyckliga regler.

* Apple orsakar merkostnader fr en mngd fretag genom att inte stdja de-facto standards och inte delta i samarbeten med andra fretag i industrin. Det drabbar alla eftersom det hjer priser eller gr att istllet fr att satsa p nya och frbttrade produkter mste de gra produkter speciellt anpassade efter Apple.

Jag struntar fullkomligt ifall ngon gr ett dligt kp och betalar verpris fr en medelmttig produkt fr att de faller offer fr hype. Det r helt och hllet deras ensak.
Men konsumenters frihet och rttigheter r inte en sjlvklarhet, utan fr det krvs det att de har en viss niv av medvetande. Mnga som kper Apple r vertygade om att DRM system som anvnds fr att lsa in dem i Apples ekosystem r fr deras bsta, att det r fr deras eget bsta som Apple kontrollerar tillgngen till information fr deras telefoner, att det r fr deras eget bsta som produkterna sakanar sjlvklar funktionalitet o.s.v. Den skaran av konsumenter frstr fr alla andra som faktiskt tycker att deras r upp till dem att bestmma hur de anvnder sina apparater.

S engagemanget har vanligen inte med ngon avundsjuka att gra, och folk blir inte uppeldade ver att du tycker att det r vrt att lgga extra pengar p vad du upplever som en snyggare apparat. Utan problemet r att du stdjer ett fretag som vill ta tillbaka de friheter som har hllits som sjlvklara inom IT-industrin i flera decennium.
2010-12-03, 18:45
Bannlyst
Jag kpte en iPod, var njd med den (ljudet, designen, enkel att anvnda), dock s strde jag mig lite grann p att behva ha iTunes. Sedan krvde dem att man skulle Quick time fr att f ha iTunes. Sdant gillar jag inte, s jag bytte till en plug-and play MP3 spelare som man bara kunde skyffla ver MP3: or p samma stt som ett USB-minne.

Jag kan tnka mig att det r sju gnger vrre med en Apple dator, att allt mste vara Apple och att man mste ha vissa saker ven fast man inte vill. Dock har jag aldrig prvat Mac.
Senast redigerad av Severoth 2010-12-03 kl. 18:49.
2010-12-03, 18:53
Medlem
AceKadabras avatar
Knns lite som att dom som vgrar mac ocks vgrar mekarovnliga bilar.

Om du inte kan justera, ndra och skruva s som du tror r bst fr dig s r det inget vrt. Macanvndare andra sidan skiter i innehllet bara det funkar utan att behva gna energi t sjlva verktyget(=datorn/bilen/moppen).

Dom som byter till mac, byter frn windows. Medan mac"hatare" byter till andra os fr att f fortstta med sitt mekande.

En liten teori

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in