Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-04, 09:30
Medlem
Sknt att debatten om standards kommer upp i sdana hr sammanhang.

"Apple har ju andra standards som gr att tillverkare mste gra fler versioner och drmed blir dyrare"
P ren Svenska:
"Om alla bara fljer Bill Gates standards s skulle allt bli smidigare"

Bde Apple och MS vill s klart tjna pengar.
MS gr det genom att ha ett OS som tillter vad som helst i hrdvara och programmering mot att man kper deras Windows, Apple gr det genom att lsa sin produkt och fokusera p en fungerande plattform av egna produkter.

Skillnaden r vl att en Mac r enkel/sker att anvnda men lite dyrare, en PC r tillsynes enkel att anvnda och lite billigare men s fort du brjar anvnda din frihet att byta delar s riskerar du att f en produkt som inte funkar optimalt. Hrdvarukonflikt ngon?
2010-12-04, 09:31
Medlem
zorceuss avatar
Lite lustigt att lsa en sdan hr trd, nr samma argument hamnar p bda sidor p ngot stt.

Nr det snackas datorer s konstateras att det visserligen finns frre program till Mac n Windows, men att de program man verkligen behver finns. Nr det snackas smartphones s r ett argument att det finns s f appar till andra telefoner n iPhone, trots att de viktigaste finns till flera system.

Min sikt r att s lnge folk r njda med sina egna produkter spelar det vl egentligen ingen roll vad andra mnniskor har eller inte har, oavsett tillverkare av hrdvara eller OS.
2010-12-04, 09:31
Medlem
Dr0sters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorizJeltzin
Kr man Windows eller Linux mste ha lite mer kunskaper innan man kommer igng och d r riskerna mindre att man stller till det.

Tror vanliga hemanvndaren inte vill plugga datorkunskap fr att kunna anvnda sin dator utan problem dock. Skulle faktiskt vara intressant att veta hur mnga av Windows anvndarna som gr annat n surfa,maila,kolla film,lgga in bilder och ev anvnda Office.

Och om riskerna r mindre att man stller till det med lite kunskap under Win/Linux s mste ju risken vara obefintlig att man stller till det i OSX (med lite kunskap).
2010-12-04, 09:34
Medlem
Ksprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Det jag tycker r s fascinerande r att Apple tar s strt mycket betalt fr hrdvaran i sina datorer. Det r i stort sett samma hrdvara som i vilken PC som helst. Men de tar dubbelt upp...

Hade min PC vart en Apple s hade den kostat en bra bit ver 35.000. Medans jag betalade runt 20.000 fr denna burk.

iPhone har jag klmt lite p och vart imponerad av knsligheten p touchskrmen. Dock tycker jag att den kostar fr mycket.

Sen saknar Apples produkter std fr mycket. Drivrutinerna uppdateras vl vartannat r medans det till PCs produkter uppdateras p mnatlig basis. Flash...

Hatar inte Apple, men hatar denna hype som uppsttt...

Sen fr du riktigt schysst mjukvara med till macen ocks. iLife paketet, mail, kalender m.fl.

iPhonen kostar inte mycket mer n en HTC desire med samma abonnemang.

Jaha och? S lnge det funkar r jag njd.

Flash r vl inte det bsta till mac med det r adobes fel och inte apples.
2010-12-04, 09:35
Medlem
Dr0sters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Det visserligen finns frre program till Mac n Windows, men att de program man verkligen behver finns. Nr det snackas smartphones s r ett argument att det finns s f appar till andra telefoner n iPhone,

Har inte hrt ngon kontra med att det ev skulle finnas mindre antal appar till Android n iPhone.
Vet faktiskt inte just nu vilken som har mest antal, men med tanke p hur ppet Android r knns det som om den borde ha flest iaf just nu. Om inte annat s lr Android iaf ha flera innom en kort tid.
2010-12-04, 09:40
Bannlyst
Den hr bilden sger i princip allt.

http://www.owensworld.com/sites/defa...1t:429,r:5,s:0
2010-12-04, 09:44
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavajmongot
Appleanvndare tenderar att bli vldigt fanatiska fanboys, som inte ser rationellt p ngot som har med apple att gra, utan hyllar hejdlst allt som Steve Jobs har ngot med att gra. Att diskutera med sdana mnniskor r vldigt trttsamt, det r ungefr som att proklamera ateism fr en prst.

Appleprodukter r lngt ifrn perfekta, men att sga det till en apple-fanboy r som ett brott mot dennes identitet och det kan aldrig bli en vettig diskussion av det hela. S jag tror att det bottnar i det faktum att appleanvndare blir vldigt fanatiska. Det knns nstan som kollektiv hjrntvtt.

Notera att inte alla appleanvndare r s hr, men jag har sttt p fr mnga fr att ens orka diskutera med sdana lngre.

(Kan tillgga att jag ger en ipod, och det r ett kp jag verkligen ngrar)

Du menar att du hatar Apple fr att de som gillar Appleprodukter r fanatiska. Jag skulle vilja sga att det r tvrtom... eller snarare att de flesta Applehatare r det fr att de r fanatiska ver sin egen produkt. De r den de vill frsvara med nbbar och klor och gr det genom att klanka ner p de negativa aspekter som de upplever med Apple.

Jag frstr egentligen inte alls problemet. Jag gillar produkt/system X och har mina argument till varfr jag gillar den produkten och precis som de allra flesta finns det en del rationella/logiska argument men ocks lite mer knslomssiga beslut och emperi av produkt X. Jag frstr varfr man vljer produkt X eller produkt Y men finner inget som helst intresse av att hata.

Att hata ngon pga av ett val av produkt mste vara bland det konstigaste en mnniska kan gra. Det sger en hel del om de personens syn p andra mnniskor.
2010-12-04, 09:45
Medlem
Hispers avatar
Det hr inkommit en del RPs p den hr trden. Jag har brjat lsa igenom den och som vanligt s r det till stora delar den vanliga pajkastningen, prisjmfrelser osv. Dessutom s r mnga av inlggen iPhone relaterade och hr inte hemma hr alls. Samma fr iPod.

Men jag hinner inte lsa allt nu. S fr att att undvika att trden svmmar ver s kommer jag att lsa den tv, lsa igenom den och troligtvis anse att den skall frbli lst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in