Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-12-04, 10:24
Medlem
Jag gillar att teckna, jag kan inte pst att jag r s vldigt bra p det, det r bara ngot jag uppskattar att gra och det ger mig lite konstnrligt utlopp.

Nu r det shr att jag oftast inspireras av dikter, lttexter eller citat till mina "verk". Jag vill f ner p bild den knslan som textstycket ger mig.

Problemet r vl bara att jag som tidigare sades inte r s vldigt bra p att teckna (eller mla fr den delen) s det r inte alltid som min knsla kommer fram s som jag hade hoppats. Eftersom jag verkligen vill att knslan ska komma fram brukar det sluta med att jag skriver in citatet eller en del av lttexten/dikten i teckningen. Jag sjlv bde gillar och ogillar det, d det frklarar vart jag ville komma med teckningen och samtidigt knns det lite plumpt och som en genvg till mlet.

S, nu till min frga: Tycker ni att detta r simpelt och lite fr "in your face"? (jag vill att du ska frst min teckning s nu gnuggar jag in det i ansiktet p dig! typ) Eller r det ett ok (bra?) stt att berika verket och kanske ge lite mer till den som beskdar det?

Hoppas jag inte var alltfr surrig i min frga
Citera
2010-12-04, 12:10
Medlem
viadolorosas avatar
Lgg grna upp en teckning, med text, till beskdande. Svrt att svara annars.
Citera
2010-12-04, 12:24
Medlem
Overklighet9s avatar
Varfr ska du bry dig vad andra tycker? Om du vill gra s s gr s! Tycker jag allts...

Sedan r det ju svrt att bedma om man inte sett hur det ser ut som ovanstende skrev.
Citera
2010-12-04, 23:35
Medlem
Hr r ett exempel p en tavla som jag gjorde som julklapp fr ngra r sedan. De tv bilderna sitter i samma tavelram med en passepartout runtom. Skitkass kvalitet, men ni kanske fattar grejen.

http://yfrog.com/jcbild1s0j
http://yfrog.com/c8bild2gjj

Passepartouten har allts tv "hl", ett fr varje bild. Dom sitter bredvid varandra.

Texten r andra versen i Dan Anderssons dikt Omkring tiggarn frn Luossa

Jag vet att jag sklart fr gra som jag vill, och vore det s att jag bara skulle ha bilderna i skrivbordsldan s skulle jag inte bry mig, men nu ska jag frska gra ngot som r tillrckligt bra fr att ge bort. Ska det nu hnga p ngons vgg s ville jag hra om sikter frn ngon annan frst.

Dessutom r det vl kanske ngot jag nskar att jag inte skulle behva gra, utan att bilderna jag tecknade talade fr sig sjlva. andra sidan r det kanske intressant att se varifrn inspirationen har kommit, jag vet inte.
Citera
2010-12-05, 20:35
Medlem
Min personliga sikt: Kopplar du samman en bild med en hel dikt knns den mest som en ren illustration (vilket frvisso inte behver vara ngot dligt), men om du har med bara ngra rader ur dikten s kan det frstrka knslan i bilden utan att p ngot stt reducera den.

Fr vrigt tycker jag det verkar som att du r en begvad tecknare.
Citera
2010-12-06, 17:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Min personliga sikt: Kopplar du samman en bild med en hel dikt knns den mest som en ren illustration (vilket frvisso inte behver vara ngot dligt), men om du har med bara ngra rader ur dikten s kan det frstrka knslan i bilden utan att p ngot stt reducera den.

Fr vrigt tycker jag det verkar som att du r en begvad tecknare.

Jaha. Ungefr detta hade jag tnkt att skriva.

Lust att teckna slr oftast tekniska skills.

Sen tycker jag inte du behver vara s noga med att betraktaren ska frst exakt vad du menar. Det r bara bra om det finns ett tolkningsutrymme, och att man lter publiken f tolka bilden som de sjlva vill.
Citera
2010-12-09, 23:15
Medlem
viadolorosas avatar
Jag tycker det r bttre med bilden utan text.
Citera
2011-02-25, 18:11
Medlem
Jttefin bild! Gillar att kombinera bild och text, fr mig hr det ihop. S jag skulle tycka att det var fint och tillfrde ngot. Men funkar absolut utan ocks (Ser att det var ett tag sen men ville i alla fall sga att det var fiint!)
Citera
2011-02-26, 15:52
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Om du lgger in det p ett stt som passar kan det bli jtte bra, problemet med snt r att mnga bara slnger in texten rakt av utan att frska frena den med bilden p ett bra stt och d brukar det ofta se skit ut...

kan du fixa en bttre (strre?) bild p den dr tavlan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in