• 1
  • 2
2010-12-08, 22:31
Medlem
Supersmurfens avatar
Ja, vad tycker ni? r det rtt att lcka alla dessa dokument eller r det livsfarligt och oansvarigt?
Citera
2010-12-08, 22:33
Medlem
Vad handlar de om ens ?
Citera
2010-12-08, 22:33
Medlem
Fuck no, yttrandefrihet! ven om det r ett knsligt mne. Och ven om det kanske r s att det r olagligt... Men kommer sanningen fram s r det ju bara bra?
Citera
2010-12-08, 22:42
Medlem
Orzions avatar
Beror p, nu har jag inte koll p alla dokument de slppt men verlag anser jag att det r helt rtt att de slpper det. Sen fr man se till att inte riskera oskyldiga mnniskors liv, men att f fram vad staten egentligen gnar sig t genom att lcka hemliga dokument ser jag inget fel i. Speciellt de dokument som handlar om de olika krigen som USA fr dr folket definitivt har rtt att f veta sanningen man kan dra paralleller till nr dokumenten om Vietnamkriget slpptes.
Citera
2010-12-08, 22:48
Medlem
Skulle sga att det r vldigt mycket bra i det blandat med mindre oansvarighet. Sen betyder inte den lilla oansvarigheten, ven om den hade varit strre, att det br vara olagligt.
Senast redigerad av Visf 2010-12-09 kl. 01:03.
Citera
2010-12-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
Ja, vad tycker ni? r det rtt att lcka alla dessa dokument eller r det livsfarligt och oansvarigt?

Ja, det r rtt och bra. Men det behver inte s i motsats till att det innebr fara fr folk. P frhand kanske det inte gr att sga om en viss bit av information r farlig eller inte, och isf r det bttre att man fr ut all information istllet fr att slla bort saker och drmed missa att f med information som kan mildra staternas politik.

Sedan r det ngot av ett problem nr personer som sger att det r dligt fr att folk skadas, d detta bygger p antagandet att krigen i Afghanistan och Irak r positiva, eller att vi iaf br stlla oss p USA:s & Co:s sida. Ja, det r synd att folk dr i krig, men om vi fr stunden sger att det bara handlar om att tv anonyma grupper krigar mot varandra, finns det d ngot srskilt argument fr att inte fra ut information om den ena sidans trupprrelser? r vi moraliskt bundna att inte beg de handlingar, vars bi]effekt r att en sida kan dra frdelar av en annan i en konflikt? Som allmn regel verkar det inte rimligt, och att st fr en sdan princip verkar bara inbjuda staten till att reglera all informationsutbyte fr "nationell" eller annan "skerhet".
Citera
2010-12-08, 22:50
Medlem
S lnge som som information som lcker ut kan vara farligt fr vissa individer tycker jag det r helt rtt, uppmuntrar det t.o.m.

Dock s skall man akta sig fr att journalister mm kan komma till skada, d jag anser att en sdan lckning skulle vara frihetsbervande fr dem.
Citera
2010-12-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen

Fast... Vad har det med liberaler att gra? Alla i Sverige r ju praktiskt taget det Vi kan ju inte riktigt ens jmfra oss med hgern i USA. Inte ens SD kommer ju nra dem... Om inte SD kommer med nt frslag snart d att vi ska bygga en mur fr att stnga ute alla invandrare
Citera
2010-12-08, 23:26
Medlem
discardeds avatar
Jag tycker det r oerhrt positivt. Skulle det rda total insyn bland myndigheter skulle oerhrt mycket skit de gr inte bli av.
Citera
2010-12-09, 00:30
Medlem
Kheperas avatar
Har sjlv skrivit s hr:

Jag har lnge varit ambivalent instlld till Wikileaks.

Det r varken mrkligt eller i och fr sig omoraliskt att hemligstmpla information. Det behver inte betyda att man mrklgger ngot brott mot mnskligheten. Ofta tjnar det till att skydda individers eller landets skerhet. Att staten br hlla viss information hemlig ser jag som sjlvklart, och det r lika sjlvklart att lagen mste pbjuda straff mot illegal spridning av dylik information.

Man kan naturligtvis ha bra eller dliga skl fr att hemligstmpla ngot. Och man kan ha bra eller dliga skl fr att avslja ngot hemligstmplat. Jag r den frste att gldjas ver exempelvis Climategate, men det r inte okej att offentliggra partiers medlemslistor eller klubbars mtesrapporter. n mindre militrstrategisk information som spelar islamister i hnderna.

Om Wikileaks varit mer urskiljande i vad de vljer att publicera hade jag kanske gillat dem. Rdande trend sger att informationen skall vara fri, ven om det innebr att hacka privata e-postkonton, eller avslja namn p amerikanska agenter och drmed utstta dem fr livsfara.

Frst mig rtt. Wikileaks har definitivt avsljat saker som borde ha avsljats, ssom Hassan Dahir Aweys planerade lnnmord eller krnkraftsolyckan i Iran. Men som Leonard Peikoff har sagt: Att vara god r att vara god hela tiden, och att vara ond d och d r att vara ond. Wikileaks mer huvudlsa publikationer gr att jag inte tnker stdja dem, ven om de frvisso ocks publicerat bra saker.

Wikileaks nsta stora avsljande br vl bli var Julian Assange hller hus, och hur man kan f tag i honom. Borde inte informationen vara fri, ven fr de [OBS - jag r inte en av dem] som lngtar efter att stta en kula i pannan p honom?
Citera
2010-12-09, 00:40
Medlem
BushwickBills avatar
Jag r av den sikten att det inte direkt r lge att "cherry pick" nr det gller motstndare till stater, det kan man syssla med vid senare tillflle, ven om Wikileaks kanske inte borde slppt en del saker s fr man helt enkelt ta det p kpet. Allt som pverkar stora stater negativt borde man uppmuntra, s lnge inte civila drabbas det vill sga.

Frresten tycker jag inte Wikileaks ska hngas om man nu r av sikten att detta r frkastligt utan allt ansvar borde rimligen ligga p lckan. Fngslar man Assange borde man lika grna kunna stta dit tidningar och skribenter ssom Bob Woodward. Vad skiljer Woodwards frehavanden mot Assanges egentligen?
Senast redigerad av BushwickBill 2010-12-09 kl. 00:43.
Citera
2010-12-09, 00:41
Medlem
Vireks avatar
Det r mycket bra, regeringar skall inte smyga med saker nr de r valda av folket och ansvariga mot folket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in