• 1
  • 2
2010-12-08, 22:54
Medlem
Kaptenhooks avatar
Tja, har nu äntligen fått lite ledig tid till att skriva detta. Har suttit och spånat med några kompisar, och vi har kommit fram till att vi vill, och ska starta en nattklubb och/eller bar, vi ska helt enkelt starta en krog. Detta projekt är aktuellt och kommer att påbörjas inom 6 månader.

Vi är tillsammans två (eventuellt 3) personer som ska styra upp det här. Tillsammans har person ett och person två 1.500.000kr, om person tre är med har vi tillgång till 2.000.000kr. Alla pengar är ärliga pengar. Jag kommer att gå in med största summan om det har med saken att göra. Vi kan genom lån få tillgång till minst 8.000.000kr. Alla tre är aktiva inom bygg-branschen och kan göra nästan allt det praktiska själva vilket gör att vi slipper hyra in hantverkare. Hur mycket kommer vi behöva ha för att starta en nattklubb från botten?
I staden vi bor i bor det 100.000 människor (mer eller mindre).

Vi förstår att det kommer bli väldigt svårt i början, och antagligen hela tiden om det inte tar fart, men eftersom vi har fulltids jobb på sidan så tror vi att vi kommer klara av att fixa det ganska bra till en början, funkar det inte så är det så. Vi har bokat in möte (n) med ekonom som kommer hjälpa oss med dom ekonomiska delarna.

Som jag har räknat nu, så får jag antalet krogar i i stan till 13st. Av dom är två enbart öppna på sommaren, och av dom resterande elva så är det 4st som är nattklubbar och resten är mer pubar och gamla alkis hak.

Vi har inte en aning om vad vi ska börja med, en av oss som är säkra på att vara med har en gammal kompis som kommer hjälpa oss hur vi ska gå tillväga med tillstånd och pappersarbete. Han har drivit ett gammalt biljardhak och vet vad som krävs för att få igenom alla tillstånd. (Detta gör han gratis och kommer inte ha någon andel då han är skyldig personen några gentjänster)

Vad ska vi börja med?
Hur vill ni ha det på en nattklubb?
Öppet-tider?
Tema-dagar?
Happy-hour?
Inredning?

Vi vill veta vad som vore den perfekta nattklubben för er. Alla synpunkter, tips och allting uppskattas då vi är gröngölingar inom branschen. Vi vet att det är mycket jobb att göra, men vi är villig att ge vad som krävs. Alla vi som kommer vara jobbar heltid (får jobba halvtid) och vi drar in mer och mer pengar per månad vilket gör att vi får större budget eftersom.

Jag är 100% säker på att det är mycket vi inte har tänkt på, och det är det ni får hjälpa oss med. Hyra lokal, köpa lokal? Vi vill höra allt, positivt eller negativt spelar ingen roll. Totalsåga idén om ni vill, men inte bara genom "Det kommer misslyckas" utan vi vill veta varför det kommer misslyckas. Vi är väldigt medvetna om riskerna och dom är vi villig att ta.
Senast redigerad av Kaptenhook 2010-12-08 kl. 22:57.
Citera
2010-12-08, 22:57
Medlem
Farbror Fazers avatar
I staden där jag bor så är det en krog som är ganska sunkig men det är alltid ständigt tryck där pga att det är ett av de få ställena med gratis inträde. Ett annat får mycket folk tidigt pga happy hour (två för en) så båda är ett bra sätt att få in folk.
Citera
2010-12-08, 23:01
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenhook
Tja, har nu äntligen fått lite ledig tid till att skriva detta. Har suttit och spånat med några kompisar, och vi har kommit fram till att vi vill, och ska starta en nattklubb och/eller bar, vi ska helt enkelt starta en krog. Detta projekt är aktuellt och kommer att påbörjas inom 6 månader.

Vi är tillsammans två (eventuellt 3) personer som ska styra upp det här. Tillsammans har person ett och person två 1.500.000kr, om person tre är med har vi tillgång till 2.000.000kr. Alla pengar är ärliga pengar. Jag kommer att gå in med största summan om det har med saken att göra. Vi kan genom lån få tillgång till minst 8.000.000kr. Alla tre är aktiva inom bygg-branschen och kan göra nästan allt det praktiska själva vilket gör att vi slipper hyra in hantverkare. Hur mycket kommer vi behöva ha för att starta en nattklubb från botten?
I staden vi bor i bor det 100.000 människor (mer eller mindre).

Vi förstår att det kommer bli väldigt svårt i början, och antagligen hela tiden om det inte tar fart, men eftersom vi har fulltids jobb på sidan så tror vi att vi kommer klara av att fixa det ganska bra. Vi har bokat in möte med ekonom som kommer hjälpa oss med dom ekonomiska delarna.

Som jag har räknat nu, så får jag antalet krogar i i stan till 13st. Av dom är två enbart öppna på sommaren, och av dom resterande elva så är det 4st som är nattklubbar och resten är mer pubar och gamla alkis hak.

Vi har inte en aning om vad vi ska börja med, en av oss som är säkra på att vara med har en gammal kompis som kommer hjälpa oss hur vi ska gå tillväga med tillstånd och pappersarbete. Han har drivit ett gammalt biljardhak och vet vad som krävs för att få igenom alla tillstånd. (Detta gör han gratis och kommer inte ha någon andel då han är skyldig personen några gentjänster)

Vad ska vi börja med?
Hur vill ni ha det på en nattklubb?
Öppet-tider?
Tema-dagar?
Happy-hour?
Inredning?

Vi vill veta vad som vore den perfekta nattklubben för er. Alla synpunkter, tips och allting uppskattas då vi är gröngölingar inom branschen. Vi vet att det är mycket jobb att göra, men vi är villig att ge vad som krävs. Alla vi som kommer vara jobbar heltid (får jobba halvtid) och vi drar in mer och mer pengar per månad vilket gör att vi får större budget eftersom.

Jag är 100% säker på att det är mycket vi inte har tänkt på, och det är det ni får hjälpa oss med. Hyra lokal, köpa lokal? Vi vill höra allt, positivt eller negativt spelar ingen roll. Totalsåga idén om ni vill, men inte bara genom "Det kommer misslyckas" utan vi vill veta varför det kommer misslyckas. Vi är väldigt medvetna om riskerna och dom är vi villig att ta.

I stort sätt behöver ni bara öppna stället och göra reklam och leverera.. Kanske ha livemusik nån gång i månaden när ni har fått en bra budget det vill säga.

Om ni köper lokalen så slipper ni tänka på hyran.
Citera
2010-12-08, 23:07
Medlem
Har också samma erfarenhet av "sunkkrogar", brukar alltid vara mycket folk där p.g.a. gratis inträde och billig öl. Se till att ha en juste inredning (många sittplatser) som inbjuder till social interaktion, samt areor där man kan föra en normal konversation utan att ha 20 000 decibel strömmande ur högtalarna. Sedan är uteplats/rökutrymme ett måste om ni ska attrahera sommargäster.
Citera
2010-12-08, 23:10
Medlem
Kaptenhooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
I staden där jag bor så är det en krog som är ganska sunkig men det är alltid ständigt tryck där pga att det är ett av de få ställena med gratis inträde. Ett annat får mycket folk tidigt pga happy hour (två för en) så båda är ett bra sätt att få in folk.

Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Har också samma erfarenhet av "sunkkrogar", brukar alltid vara mycket folk där p.g.a. gratis inträde och billig öl. Se till att ha en juste inredning (många sittplatser) som inbjuder till social interaktion, samt areor där man kan föra en normal konversation utan att ha 20 000 decibel strömmande ur högtalarna. Sedan är uteplats/rökutrymme ett måste om ni ska attrahera sommargäster.

Låter ju hyfsat bra. Dock är vi inte intresserad av att driva en sunk-krog eller ett alkis hak. Vi vill känna att vi har lyckats med det vi gör och den känslan får i alla fall inte jag av att se white-trash slödder komma till min krog för att det är gratis inträde och billig fulöl.
Citera
2010-12-09, 00:17
Medlem
Happyface1337s avatar
Vad för typ av folk vill ni ha på klubben? ungdomar? 30 och upp? Men ialf.

Gratis inträde innan 23.
Finnas möjlighet att hänga upp jacka.
Ute servering under sommaren? Bord och stolar
Schysst nattklubb musik, typ swedish house mafia, avici, david guetta osv
2 våningar? Första våningen lite lugnare lounge avdelning, mycket sittplatser.
Andra våningen stort dansgolv med dunkade house, bra med ljus, strobe osv.
Barer på respektive våning.
Schyssta priser? jag vet inte vart ni bor, men hatar nattklubbar som tar betalt 60-70 kr för en öl.
Citera
2010-12-09, 00:25
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyface1337
Vad för typ av folk vill ni ha på klubben? ungdomar? 30 och upp? Men ialf.

Gratis inträde innan 23.
Finnas möjlighet att hänga upp jacka.
Ute servering under sommaren? Bord och stolar
Schysst nattklubb musik, typ swedish house mafia, avici, david guetta osv
2 våningar? Första våningen lite lugnare lounge avdelning, mycket sittplatser.
Andra våningen stort dansgolv med dunkade house, bra med ljus, strobe osv.
Barer på respektive våning.
Schyssta priser? jag vet inte vart ni bor, men hatar nattklubbar som tar betalt 60-70 kr för en öl.

Jag skulle iaf gått dit.
Citera
2010-12-09, 00:29
Medlem
99stoffe99s avatar
Ja du. Det låter som en trevligt projekt. Ingenting är omöjligt, allt går med lite vilja och jävlaranama. En sak ni skall tänka på är välja era leverantörer med omsorg. När det gäller leverantörer såsom Spendrups, Åbro, Carlsberg mfl så går det att förhandla med dem oerhört mkt. Inte enbart prismässigt utan man kan ofta spela ut dom mot varandra och de brukar vara villiga att "ge" er bidrag till inredning/utrustning (vi snackar flera hundratusen) mot att man väljer dem..

Vad gäller inriktningen på nattklubben kan det ju vara en idé att göra nån sorts marknadsundersökning och se vad folk i just Er stad saknar/önskar.
Citera
2010-12-09, 01:39
Medlem
nillodills avatar
Nu vet jag inte var ni bor och vilken publik det är, men om ni vill att det ska vara mer nattklubb än sunkhak tycker jag att ni ska göra två saker riktigt snyggt.

- Fixa minst En riktigt bra bartender som kan kasta flaskor och ha sig. Det är här viktigt att ni satsar på drinkar, gärna med "kvällens drink" å en kortare tavla med förslag.
Fördelarna är:
+ Folk blir oftare "jag vill dansa och ragga packade" än "jag vill slåss och vara dräggig packade"
+ Ni tjänar mer pengar då drinkar är dyrare än öl
+ Ni kan Spara otroligt mycket pengar genom att hälla i lite sprit i drinkarna, bartendern som är grym kompenserar för det med showen

- Ha få antal bord, ca 3-5st, varav ett har bättre plats än de andra, dessa bokas självfallet, alternativt att man får ett bord om man beställer nått av "servitrisen" som är ansvarig för borden (alltså helrör sprit/champagne eller nån hink flasköl etc.).
Fördelarna är:
+ Folk kommer satsa och bränna hela lönen på bordet för att det blir enda stället i staden där man kan "ha bord"
+ Det kommer komma massa groggluder för att sitta med grabbarna vid borden, vilket bidrar med ökad publik (då det kommer fina tjejer) och fler som vill ha bord (då man får fina tjejer på det viset)
+ Det kommer att ge klubben en lite mer "exklusiv nattklubbskänsla"

Mina förslag kanske är helt "innerstadsskadade", men om ni verkligen vill bli "stans nattklubb" och det hippaste stället tror jag att det här är rätt väg!

Dessutom måste ni ha öppet till 5 så att alla kommer till er när övriga ställen har stängt!
Citera
2010-12-09, 01:55
Medlem
99stoffe99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nillodill
Nu vet jag inte var ni bor och vilken publik det är, men om ni vill att det ska vara mer nattklubb än sunkhak tycker jag att ni ska göra två saker riktigt snyggt.

- Fixa minst En riktigt bra bartender som kan kasta flaskor och ha sig. Det är här viktigt att ni satsar på drinkar, gärna med "kvällens drink" å en kortare tavla med förslag.
Fördelarna är:
+ Folk blir oftare "jag vill dansa och ragga packade" än "jag vill slåss och vara dräggig packade"
+ Ni tjänar mer pengar då drinkar är dyrare än öl
+ Ni kan Spara otroligt mycket pengar genom att hälla i lite sprit i drinkarna, bartendern som är grym kompenserar för det med showen

- Ha få antal bord, ca 3-5st, varav ett har bättre plats än de andra, dessa bokas självfallet, alternativt att man får ett bord om man beställer nått av "servitrisen" som är ansvarig för borden (alltså helrör sprit/champagne eller nån hink flasköl etc.).
Fördelarna är:
+ Folk kommer satsa och bränna hela lönen på bordet för att det blir enda stället i staden där man kan "ha bord"
+ Det kommer komma massa groggluder för att sitta med grabbarna vid borden, vilket bidrar med ökad publik (då det kommer fina tjejer) och fler som vill ha bord (då man får fina tjejer på det viset)
+ Det kommer att ge klubben en lite mer "exklusiv nattklubbskänsla"

Mina förslag kanske är helt "innerstadsskadade", men om ni verkligen vill bli "stans nattklubb" och det hippaste stället tror jag att det här är rätt väg!

Dessutom måste ni ha öppet till 5 så att alla kommer till er när övriga ställen har stängt!

1. Bartenders som jonglerar flaskor var inte ens coolt när filmen Cocktail gick på bio.
2. Det är bättre förtjänst på stor stark än vad det är på sprit.
3. Ha öppet till kl. 05 är endast reserverat till några få städer i Sverige. Stockholm, Göteborg, Malmö samt Helsingborg vad jag vet.
Citera
2010-12-09, 02:06
Medlem
FloW912s avatar
3 öl på en hundring! 33 spänn med andra ord, fritt inträde till 23 (det betyder inte att man skall behöva pröjsa 200 spänn efter 23 utan kanske en 50lapp och då ingår garderoben som kostar 20 spänn i vanliga fall) som någon skrev tidigare.

2 våningsidén är fin den med! lycka till!
Citera
2010-12-09, 02:31
Medlem
Sheiks avatar
Har själv jobbat på en nattklubb i en stad med liknande förutsättningar. Till och börja med så vill jag kommentera till er som pratar om att ha gratis inträde. Inträdet är den STÖRSTA inkomstkällan en nattklubb har, då det är 120 kr rakt i fickan, fritt ifrån alkoholskatter. Att det sedan finns natttklubbar som har gratis inträde kan ju bero på olika saker, dock inte sällan så blir dessa sponsrade av staten på ett eller annat sätt, kanske pga kulturvärde.

Forska i stadens ungdomskultur. Lär er vilka som är "the populair kids" och anställ dem för att marknadsförara klubben.
Senast redigerad av Sheik 2010-12-09 kl. 02:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in