Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-12-10, 00:55
Medlem
DemiRamens avatar
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nyt...ange-1.1224700

r det slutet fr wikileaks?
Citera
2010-12-10, 00:58
Medlem
ewallgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemiRamen
r det slutet fr wikileaks?

Hat du hrt talas om MariaDB, nej jag trodde vl inte det. S jag tror knappast att det hr pverkar wikileaks mer n att de behver skaffa fram folk fr att fylla de tomma platserna.
Citera
2010-12-10, 00:58
Bannlyst
Nej, men det r frmodligen det de har som ml, jag hoppas p ett misslyckande.
Citera
2010-12-10, 01:13
Medlem
Ondigt tycker jag.

http://www.openleaks.org
Citera
2010-12-10, 08:40
Medlem
Det finns en lnk i artikeln till en svensk versttning gjord av en bloggare. Han beskriver skillnaden mellan Wiki- och OpenLeaks: http://copyriot.se/2010/12/09/snart-...ill-wikileaks/
Citera
2010-12-10, 09:27
Medlem
huiops avatar
Jttebra naturligtvis. ven om det r idiotiskt att gra det mitt i det strsta informationsslppet i vrldshistorian bara fr att man hyser personligt agg p Assagne, knns som att de inte r bttre n honom, som tycker personliga knslor och reklam fr sin egen organisation r viktigare n informationsspridningen.

Men jttebra att dessa organisationer utvecklas. Finns det 10 sdana hr organisationer med olika uppbyggnad som alla lyckas sprida olika information r det svrare att stoppa n om det bara finns en.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Det finns en lnk i artikeln till en svensk versttning gjord av en bloggare. Han beskriver skillnaden mellan Wiki- och OpenLeaks: http://copyriot.se/2010/12/09/snart-...ill-wikileaks/
Lter vettigt. Bra att bda finns dock och bra att de r uppbyggda p olika stt.
OpenLeaks knns mycket mer principiellt rtt och p det stt man br skta en sdan hr organisation.
WikiLeaks knns mer som mediehoreri (nnu mer efter att lst bloggen ovan), men dokumenten hade inte ftt samma genomslagskraft om det inte var sktt p det sttet. Dokumenten kanske inte ens hade kommit in om det inte hade lite kndisskap och glamour runt sig. En ngot mer anonym sida som openleaks drar troligen till sig mer principiella mnniskor, och wikileaks mnga andra som vill vara mer james bond.
Senast redigerad av huiop 2010-12-10 kl. 09:46.
Citera
2010-12-10, 09:54
Medlem
Baertlings avatar
Jag kanske r lite vl konspiratorisk, men just s hr brukar faktiskt mnga underttelsetjnster arbeta - s split och splittring, sndra och hrska. Genom att stdja utbrytare s frsvagar man huvudfienden, och tv svagare aktrer r lttare att kontrollera n en stark. Nr vl scenen blivit ordentligt fragmenterad s kan man enklare ta hand om fienden en efter en. Ju fler svaga aktrer desto lttare att t ex placera egna kontakter p insidan, och drmed f mjlighet till att bde se, recensera och censurera innehllet. Fr att inte tala om kllforskning osv. Personligen s tror jag att CIA jublar ver openleaks...
Citera
2010-12-10, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Jag kanske r lite vl konspiratorisk, men just s hr brukar faktiskt mnga underttelsetjnster arbeta - s split och splittring, sndra och hrska. Genom att stdja utbrytare s frsvagar man huvudfienden,
S dr blir och tnker jag ocks. D r vi tv. Tre? Fyra?
Citera
2010-12-10, 10:06
Medlem
huiops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Jag kanske r lite vl konspiratorisk, men just s hr brukar faktiskt mnga underttelsetjnster arbeta - s split och splittring, sndra och hrska. Genom att stdja utbrytare s frsvagar man huvudfienden, och tv svagare aktrer r lttare att kontrollera n en stark. Nr vl scenen blivit ordentligt fragmenterad s kan man enklare ta hand om fienden en efter en. Ju fler svaga aktrer desto lttare att t ex placera egna kontakter p insidan, och drmed f mjlighet till att bde se, recensera och censurera innehllet. Fr att inte tala om kllforskning osv. Personligen s tror jag att CIA jublar ver openleaks...
Du kan ju ocks dra paralleller till fildelning. En enda aktr i brjan, sen kade det och utvecklades det och nu kan man f tag p alla filmer hur ltt som helst p en ofantlig mngd olika platser och plattformar och mnga som lyckats g runt lagen helt.

Tror samma gller detta. Internet fungerar inte efter samma regler som det gamla samhllet.
Citera
2010-12-10, 10:17
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
S dr blir och tnker jag ocks. D r vi tv. Tre? Fyra?

Tv verkar det som...
Citera
2010-12-10, 10:29
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huiop
Du kan ju ocks dra paralleller till fildelning. En enda aktr i brjan, sen kade det och utvecklades det och nu kan man f tag p alla filmer hur ltt som helst p en ofantlig mngd olika platser och plattformar och mnga som lyckats g runt lagen helt.

Tror samma gller detta. Internet fungerar inte efter samma regler som det gamla samhllet.

I fallet fildelning tror jag inte att traditionella underttelsetjnster som CIA bryr sig nmnvrt, utan dr r det andra intressen som styr (film-, musik-, spel- och frlagsbranscherna). Det r knappast ngot hot mot olika staters skerhet och drfr kan intressenterna driva 'vanliga' processer med advokater osv. Wikileaks har ju blivit ett reellt hot mot olika skerhetsintressen och drfr r det ocks helt andra aktrer inblandade (och annan strategi). Kan nog snarare jmfras med hur man genom ren behandlat olika rebell- och terroristgrupperingar runtom i vrlden (infiltration, sndra och hrska, bekmpning).
Citera
2010-12-11, 06:01
Medlem
Skillnaden mellan Wikileaks och Openleaks beskrivs s hr i en artikel i DN:

Citat:
Till skillnad frn Wikileaks kommer Openleaks inte att ta emot och publicera saker direkt s att allmnheten kan se materialet. I stllet kommer andra organisationer att f tillgng till Openleaks system och de fr i sin tur presentera materialet fr sin publik. De dokument som tas emot p det viset bearbetas och publiceras av de organisationer Openleaks kommer att samarbeta med.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nyt...ange-1.1224700

Den information som Openleaks fr tag p kommer fljaktligen att filtreras genom vra strngt objektiva, frihetslskande, sakliga och politiskt oberoende medier innan den nr allmnheten. Det lter ju verkligen jttebra!
Senast redigerad av Klompe 2010-12-11 kl. 06:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in