2024-06-25, 19:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag hade mina hörlurar på, och då sade datorn när klockan var 18:00 att "nu är klockan sex" så det här med att datum och tid har blivit blekare verkar ha något med detta att göra. Jag kan dock inte hitta hur att ändra tillbaka.
Är det night shift som råkat komma på?
Citera
2024-06-25, 19:46
Medlem
Citat:
Okej, men jag har liksom 40-50 flikar uppe i Safari jämt och ständigt. Och på senare tid så har muspekaren hackat, exempelvis. Jag har endast 8 GB RAM. Som jag skrev ovanför också, så kunde jag inte öppna Launchpad heller.

Jag är också en sådan typ av användare som nästan aldrig startar om eller stänger av en dator. Men jag kanske får börja med det.

Varför blev tid och datum så blekt efter att jag startade om datorn?

Edit: Nu när jag startade om datorn, så är den lika responsiv som när jag tog upp den ur lådan första gången när jag köpte den.

Varför har du då den ”fula” vanan att ha 40-50 flikar i webläsaren (Safari…?)?

Varför använder du inte t ex Läslistan där du lätt kan spara de flikar du tänker läs sen, och även lagra flera flikar i grupper för att klicka igång en annan gång
Citera
2024-06-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Är det night shift som råkat komma på?

Hmm, jag vet inte vad night shift är eller hur man finner det på datorn. Men jag gick in i Kontrollcenter-> Klockalternativ, och då var ”meddela tiden” igångsatt, dock inte av mig själv givetvis.

Edit: Jag sökte på "night shift" i spotlight och hittade det, men det var inte igångsatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför har du då den ”fula” vanan att ha 40-50 flikar i webläsaren (Safari…?)?

Varför använder du inte t ex Läslistan där du lätt kan spara de flikar du tänker läs sen, och även lagra flera flikar i grupper för att klicka igång en annan gång

Jag vet inte. Om jag ska vara ärlig är min kunskap om datorer rent allmänt som en 90-årings. Det är mycket jag inte begriper mig på. Jag ska se hur "Läslistan" fungerar och om det är något för mig. Tack för tipset!
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2024-06-25 kl. 19:56.
Citera
2024-06-25, 20:38
Medlem
Citat:
Hmm, jag vet inte vad night shift är eller hur man finner det på datorn. Men jag gick in i Kontrollcenter-> Klockalternativ, och då var ”meddela tiden” igångsatt, dock inte av mig själv givetvis.

Edit: Jag sökte på "night shift" i spotlight och hittade det, men det var inte igångsatt.

Jag vet inte. Om jag ska vara ärlig är min kunskap om datorer rent allmänt som en 90-årings. Det är mycket jag inte begriper mig på. Jag ska se hur "Läslistan" fungerar och om det är något för mig. Tack för tipset!

Här kan du läsa på lite om Läslistan.
https://support.apple.com/sv-se/guid.../sfri35905/mac

En annan sak, Apple har en alldeles utmärkt manual för din dator tillgänglig direkt på din dator eller på denna nätsida, bara att klicka runt i innehållsförteckningen i länken ovan så kan du hitta en massa intressant info om hur du kan göra med din Mac
Citera
2024-08-08, 09:45
Medlem
Tveksam om detta är rätt tråd men är det någon som har erfarenhet av obisidan på Mac eller programmet överhuvudtaget? Såg en snubbe använda det på flygplatsen såg väldigt high-tech ut och roligare än det fyrkantiga ms office paketet jag använt så länge jag kan minnas, dessutom är det tydligen gratis för personligt bruk och verkar ha ett stort community där de flitigt delar plugins.

För/nackdelar uppskattas och personliga erfarenheter.
Citera
2024-11-30, 18:47
Medlem
Funderar på att skaffa ny burk, frågan är det någon vits med det utöver uppdatering av IOS och browsers? Är ju nöjd med alla mina crackade program. Jag har ju precis klivit upp ur en grav... Finns det gott om enkelt crack till dagens mac datorer?
Citera
2024-11-30, 19:44
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojkman
Funderar på att skaffa ny burk, frågan är det någon vits med det utöver uppdatering av IOS och browsers? Är ju nöjd med alla mina crackade program. Jag har ju precis klivit upp ur en grav... Finns det gott om enkelt crack till dagens mac datorer?

Varför inte skriva vilken typ av program? Kanske ge lite exempel?

Svaret är ja. Sen om det passar dig är en annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in