• 1
  • 2
2004-07-26, 19:34
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
De gångerna man handlar något på Elgiganten eller liknande butiker, så är det ett jävla tjat från säljarna om dessa extra försäkringar, de säger att man i princip kan slänga t.ex. en mobiltelefon i gatan och få en ny direkt men BARA om man löser den extremt fina extra försäkringen för bla bla antal hundra kronor.

Jag tror att det är på den ”extra” försäkringen som säljaren dra in sin provision.
Och att det inte alls funkar så smärtfritt som säljaren påstår, utan när det väl kommer till kritan så funkar den ”fina” försäkringen inte

Jag har en kompis som satt på Sibas kundservice (för 2 år sen), men han sa att dessa extra försäkringar mest är skit.
När man t.ex. Kom in med en mobiltelefon så skulle den utredas vad som hänt mm och det kunde ta hur lång tid som helst att få besked.

Jag själv har aldrig hoppat på deras erbjudande om extra försäkring, men kanske någon annan här har någon erfarenhet om detta, för det kan ju vara bra att veta lite om andras erfarenheter till nästa gång man ska handla.
Citera
2004-07-26, 19:46
Medlem
Lassemans avatar
Jobbade på Geab förut, den försäkringen vi hade funka faktiskt ganska bra, var ofta inget tjafs med försäkringsbolaget Man pröjsa 500 i självrisken och fick ut en ny lur på samma dag. Det spelade typ ingen roll vilken skada det var hellre täckte vattenskador och allt.. Men detta var typ 2 år sen så jag vet inte hur det är nu om dom har kvar samma bolag.
Citera
2004-07-26, 19:48
Medlem
miklons avatar
Åtminstone El-Giganten har en försäkring utan självrisk tror jag. Åtminstone vill jag minnas att säljaren sa det när han försökte pracka på mig en sån.
Citera
2004-07-26, 19:49
Medlem
de kan ju knappast avtså från garantiavtalet, det vore ju olagligt..
Citera
2004-07-26, 19:50
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseman
Jobbade på Geab förut, den försäkringen vi hade funka faktiskt ganska bra, var ofta inget tjafs med försäkringsbolaget Man pröjsa 500 i självrisken och fick ut en ny lur på samma dag. Det spelade typ ingen roll vilken skada det var hellre täckte vattenskador och allt.. Men detta var typ 2 år sen så jag vet inte hur det är nu om dom har kvar samma bolag.
Betalade man 500:- ut över den försäkringen man betalade när man köpte telefonen?
Idag säger de att man inte har någon självrisk utan får en ny telefon utan problem.
Citera
2004-07-26, 19:54
Bannlyst
OnOffs försökringar är oftast skit. De kostar x antal hundralappar per år, och det man får ut är pengar motsvarande värdet på produkten. De räknar med en minskning i värde med 25% första året, tror jag (var ett tag sedan jag handlade där).

Exempel: Du köper en DVD-spelare för 2000:-. Du tecknar en försäkring för 200 kronor per år. Efter två år går DVD-spelaren sönder, och du vill ha ut på försäkringen.

För det första har den minskat i värde med 40-50%, för det andra har du betalat 400:- i försäkringspremier, för det tredje måste du betala självrisk, antagligen några hundralappar eller så.

2000 x 0,5 - 400 - 200 = 200 spänn får du ut...
Citera
2004-07-26, 20:26
Medlem
TTKs avatar
Jag tror på dem. Köpte en MD på City (Coop-koncernens elektronikkedja) och teknade en treårsförsäkring. Efter två år så slutar inspelningsfunktionen att funka. Tar in den där jag köpte den och får några veckor senare veta att den inte är värd att reparera. Får då åka ned till affären igen och plocka ut en ny "motsvarande". Alltså nåt för ungefär samma pris som jag betalade två år tidigare (alltså ingen värdeminskning). Fick en som kostade några hundringar minde än vad jag pröjsade för mitt original men den vär däremot bättre än den jag hade. Allt för några hundringar i självrisk. Så jag ligger på plus mot försäkringsbolagen.

Så visst tror jag att det är värt det, speciellt om man köper saker som man bär med sig och är mer benägna att gå sönder.

Men visst, det ligger säkert sanning i att säljarna får provision eller liknande för varje försäkring de säljer.
Citera
2004-07-26, 20:31
Medlem
phreakdentas avatar
Flyttas från Övrigt till Hemelektronik...

Kan tillägga att jag själv aldrig har och aldrig kommer att teckna någon sådan försäkring.
Citera
2004-07-26, 21:04
Medlem
bigMajks avatar
I likhet med Lasseman så hade jag en väldigt förmånlig försäkring på min mobil tidigare, för 100kr(billigare än ett nytt batteri!) i självrisk fick man en ny telefon på nån dag. Själva försäkringen tror jag kostade runt 300kr året, väldigt billigt för mig då jag har en förmåga att slakta telefoner på löpande band...
Citera
2004-07-26, 22:15
Medlem
Inte elektronik men...... Funderade så ini h-e om jag skulle ta en av affärens egna försäkringar sist jag köpte nya brillor, men jag sket i det i slutändan för jag har alltid en känsla av att det är nåt lurendrejeri. Några månader senare hade jag larvat bort brillorna
Citera
2004-07-26, 22:43
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Skulle aldrig falla mig in att teckna en extraförsäkring när jag köper mobil, glasögon etc. I mitt fall är den helt onödig. Jag har ett allrisktillägg i min hemförsäkring som kostar ungefär 300:-/år. Det är den gamla drulleförsäkringen så skulle jag tappa mobilen i golvet, glömma kameran någonstans eller slarva bort glasögonen så träder den i kraft. Detta hände faktiskt för en och en halv vecka sedan... att jag tappade bort mina glasögon . Jag ringde försäkringsbolaget och de skickade en rekvisition som jag fick dagen efter, bara att lämna till optikern. Nu har jag nya brillor.

Dessutom så finns det garantier som gäller 1 eller ibland 2 år på nya elektronikgrejor. Skulle de gå sönder eller sluta fungera så är det den garantin som i första hand gäller.

Jag är helt övertygad om att butikssäljarna har provision på försäkringarna, annars skulle de inte vara så ivriga att pracka på dem på oss konsumenter.
Citera
2004-07-28, 02:16
Medlem
billgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Jag är helt övertygad om att butikssäljarna har provision på försäkringarna, annars skulle de inte vara så ivriga att pracka på dem på oss konsumenter.

Det kan du lita på att de har. Alla elektronikkedjor belönar sina säljare när de lyckas lura på kunderna en försäkring. Ju fler försäkringar säljaren får iväg på en månad desto högre provision per styck får han.

En kompis som jobbade på Expert innan berättade att han kunde tjäna 20 kr i provision när han tex sålde en tv för 20 000:- Om kunden däremot gick med på att teckna en försäkring ökade hans provision till 220:-

En annan kompis jobbade ett år på SIBA. Där hade (har?) säljarna provision på exakt ALLT de säljer. Minns ej hur mycket men har för mig att det var 5 % av SIBAs vinst på varan. Så om en kund kommer fram och vill köpa högtalarsladd så hjälper han kunden för att sen knappa in sitt säljarnummer i en dator. Därefter meddelar han kunden att uppge nummer "x" i kassan.

SIBA-kompisen sa att det gick att tjäna ganska bra där men att man blev helt galen efter ett tag. Gick och räknade pengar hela tiden...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in