Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-12-27, 01:18
Medlem
Jag är väldigt intresserad av stadsdelen Östermalm i Stockholm, av flera anledningar. Arkitekturen, historian och invånarna m.m.

Vilken del av Östermalm är mest konservativ? Var bor flest direktörer (strandvägen?) och var bor flest friherrar? Vilka kaféer signalerar vad? Finns det kända östermalmsfamiljer, ett efternamn som alltid bott i stadsdelen och som man som stockholmare/östermalmare känner till? Skolor och annat? Vad anses bäst, Lärkstaden eller Eriksberg?

Intresserad av det mesta som berör ämnet! Tack på förhand för trevliga inlägg (Vet ej om tråden passar bäst här eller i Stadsplanering och arkitektur-forumet)

/W.S.
Senast redigerad av Stiff-Upper-Lip 2010-12-27 kl. 01:31.
Citera
2010-12-27, 01:26
Medlem
kefrenss avatar
I och med att du lagt tråden här på mode och livsstil så hoppas jag att du vet att Östermalm är meckan för tanter med små hundar i stora pälsar, lyxig livsstil, välslickade frisyrer samt dyra kläder..

Kan berätta mer om östis men varför vill du veta allt detta?
Citera
2010-12-27, 01:30
Medlem
knullklassons avatar
Östermalm skulle man mer än gärna bo på! Jag tar för givet att det är mångkulturellt?
Citera
2010-12-27, 01:34
Medlem
Beachdregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Östermalm skulle man mer än gärna bo på! Jag tar för givet att det är mångkulturellt?

Ha den enda kulturen där är pengar.
Citera
2010-12-27, 01:36
Medlem
VonRofs avatar
Jag måste nog säga att folk har överskattat Östermalm när det gäller brats, för så farligt är det faktiskt inte under en vardag. Mycket stilrent i vissa håll och kanter.
Citera
2010-12-27, 04:50
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiff-Upper-Lip
Jag är väldigt intresserad av stadsdelen Östermalm i Stockholm, av flera anledningar. Arkitekturen, historian och invånarna m.m.

Vilken del av Östermalm är mest konservativ? Var bor flest direktörer (strandvägen?) och var bor flest friherrar? Vilka kaféer signalerar vad? Finns det kända östermalmsfamiljer, ett efternamn som alltid bott i stadsdelen och som man som stockholmare/östermalmare känner till? Skolor och annat? Vad anses bäst, Lärkstaden eller Eriksberg?

Intresserad av det mesta som berör ämnet! Tack på förhand för trevliga inlägg (Vet ej om tråden passar bäst här eller i Stadsplanering och arkitektur-forumet)

/W.S.

Spontant, Lärkstaden. Det är en smaksak, men jag har fått intrycket av att bostadspriserna är högre där samt att jag tycker området är charmigare än Eriksberg: det senare innefattar den inte så fagra Runebergsplan, samt att innergårdarna är rymligare i Lärkstaden.
Citera
2010-12-27, 07:54
Medlem
ShogunAssasins avatar
Man blir vräkt när man har halloweenfest två helger i rad
Citera
2010-12-27, 11:54
Medlem
Narvavägen, Karlaplan, Grev Magningatan , Strandvägen är "bästa adresser".
Underbara second handbutiker, där du hittar nya kläder köpta utomlands för en spottstyver.
Lugnt att bo på Östermalm. Folket är vänliga, inte alls så snorkiga som det sägs.
Bratsen hittar man litet varstans med tanke på att Östermalm är väldigt litet .
Bästa caféer: Creem på Karlavägen, tycker jag. Om du vill se kändisar, vill säga.
Gamla damer med hundar i Chanelkläder, ja! Fina bilar, ja. Stökigt, nej! Nackdelar; Bussar åker sällan, hård trafik stör, saknar pulsen! Väldigt dyrt i mataffärerna.
Citera
2010-12-27, 13:08
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiff-Upper-Lip

/W.S.
När det gäller konservativa Östermalmsbor så är min erfarenhet att det är de nyinflyttade och barnen som är mest konservativa, medans äldre som bott där hela sina liv är mer avslappnade. Generellt alltså. Av någon anledning bor den handfull av den mest konservativa skaran jag personligen träffat nästan alla på ett högt nummer på Strandvägen. Varför det är så eller om det är representativt har jag ingen aning om.

Lärkstaden anses bättre än Eriksberg om jag förstått det hela rätt. Lärkstaden är för övrigt jävligt mycket häftigare för någon som gillar arkitektur, men jag skulle personligen hellre bo på typ Eriksbergsgatan enbart på grund av läget.
Citera
2010-12-27, 16:40
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

tja fullt med killar som döljer flinten med dyra kläder och har råd med annat men betalar inte
Citera
2010-12-27, 16:51
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Visst finns det kultur på Östermalm, men det finns även en hel del kulturlöst pack där som tror att prislappen är det som räknas. I övrigt är det högst andel invandrare på Östermalm än någon annanstans innanför tullarna.
Citera
2010-12-27, 17:13
Medlem
DSBIPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Visst finns det kultur på Östermalm, men det finns även en hel del kulturlöst pack där som tror att prislappen är det som räknas. I övrigt är det högst andel invandrare på Östermalm än någon annanstans innanför tullarna.
Tack vare Gärdet och alla minimala ettor...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in