2011-01-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn

Den andra fragan är en halmgubbe. Sa jag nöjer mig med att svara med en motfraga - Varför "vill" du att det skall bli tillatet att hota och främmande etniska grupper ?

Du har två alternativ:

1. Det är redan olagligt att hota, ärekränka, uppvigla mot alla individer och grupper i Sverige genom annan lagstiftning. "Döda Svenne!", liksom "Döda juden!" är olaga hot eller anstiftan eller vilken juridisk term som nu är applicerbar. Alla är skyddade. Jättebra! HMF behövs inte.

2. Alla är inte skyddade av nuvarande lagar. Kris! Det finns behov av att lagstadga mot hatiska ord och handlingar mot grupper i samhället, däribland etniciteter. Då saknar också gruppen etniska svenskar heltäckande lagskydd och behöver inkluderas i HMF.

Svårare än så är det inte. Ingen i den här tråden har kunnat prestera ett enda konkret exempel på när HMF behövs i verkligheten, och då har ni ändå lagt ner mycket ansträngning på att vrida och vända på ord och dess betydelse. Om ingen av er snillen kan exemplifiera behovet av den här lagen, kan ni inte inse att behovet inte finns, alternativt också finns för etniska svenskar?
Citera
2011-01-15, 04:05
Moderator
-Info-s avatar
Här finns en väldigt bra och underhållande video på Youtube beträffande vem som är svensk och vem som inte är det, samt den stora förvirring som råder kring detta:

http://www.youtube.com/watch?v=37ufJp2esos

Ibland vet alla, även de politiskt korrekta, väldigt väl vem som är svensk och vem som inte är det. Ta t ex programledaren, en svenne, som säger "vi svenskar" inför ögonen på två invandrare bosatta i Sverige. Ingen av invandrarna reagerar på det. Det är en kurd och en iranier, och pratar om sitt etniska ursprung. Kurden säger t ex "vi kurder" och iraniern säger bl a "svenskar" syftade på etniska svenskar. Alla här är rörande överens, utan att veta om det, att det finns etniska svenskar. Det känns helt naturligt för dem. Allt är helt glasklart för alla medverkande. Programledaren även betonar detta genom att säga "vi svenskar".

Riktigt underhållande blir det när en och samma tjej (nån slags antirasist) först säger att alla som bor i Sverige är svenskar. Sedan säger hon plötsligt lite senare att "det här är inte svenskarnas samhälle". Då givetvis syftande på etniska svenskar. Sedan säger hon "ditt samhälle också", då syftande på invandrare. Plötsligt anser hon att det är skillnad på svenskar och invandrare, men alldeles innan sa hon att alla som bor i Sverige är svenskar...

Så här förvirrande blir det när man försöker definiera om begreppet svensk. Verkligheten vill inte riktigt följa med i alla sammanhang. Därför kan samma tjej säga så motstridiga saker på kort tid, utan att riktigt själv vara medveten om det. Därför kan programledaren i TV dela upp folk i "vi svenskar" och "ni kurder" och "ni iranier". I ett annat sammanhang, t ex om hon träffat en sverigedemokrat, så hade det låtit annorlunda. Då hade hon pressat sverigedemokraterna på vem som egentligen är svensk och tyckt alla i Sverige är svenskar. Tex när man pressade Kent Ekeroth i dokumentären om SD angående en somalisk tjej i slöja huruvida hon var en svensk eller inte. Kent Ekeroth var tveksam och tanken var att han skulle framställas i dåligt dager. Med detta i minne, lyssna nogrannt på diskussionen mellan kurden, iraniern och den svenska programledaren... Alla vet instinktivt vem som är svensk och inte, även den politiskt korrekta svenska programledaren.
Citera
2011-01-16, 23:24
Medlem
Lantbruks avatar
Jag har som sagt klargjort att jag inte tänker bemöta debattörer som förolämpar mig. Ingen i tråden (inklusive dig, Claews), efter det att jag hade redogjort för dessa premisser, kunde undvika personangrepp, så ni får skylla er själva. Jag tänker inte låta mig omvändas (även om jag vill det) av folk som förolämpar och förlöjligar mig, det känns knappast särskilt övertygande (att ni skulle ha rätt i sakfrågan, alltså) om ni beter er så.
Men...

Citat:
Ursprungligen postat av Claews
...Jag kan dra en parallell, i ett rättsfall hade någon blivit kallad för nazist och rätten fann att detta inte var nedsättande. En domstol skulle aldrig döma att nazist, kommunist, moderat etc skulle vara nedsättande, för då skulle domstolen slå fast att dessa ting är allmänt beskådade som något dåligt, och fult. På samma sätt skulle en domstol aldrig slå fast att "jävla svenne" är nedsättande, för då skulle man erkänna att det är något dåligt och fult att vara svensk, vilket det sanneligen inte är.
Att kriminalisera att kalla någon för "jävla svenne" är något som, om man är patriot skulle se på med avsky då det ytterligare skulle spä på självhatet i Sverige...

...jag kan ändå säga att det där var ett väldigt starkt argument, som tilltalar mig .
Senast redigerad av Lantbruk 2011-01-16 kl. 23:33.
Citera
2011-01-17, 03:17
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Alla vet instinktivt vem som är svensk och inte, även den politiskt korrekta svenska programledaren.
Så enligt dig är jag alltså svensk (född i Sverige av infödda föräldrar etc.) trots att jag vill krossa nationalstaten Sverige? Eller måste man vara "etnisk svensk" OCH värna om nationen för att räknas som svensk, enligt dig? Och är jag isåfall mindre svensk än en kille som är född i Sverige av invandrade föräldrar, som vill bevara den svenska staten och värnar om Sverige som nation?
Citera
2011-01-17, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Så enligt dig är jag alltså svensk (född i Sverige av infödda föräldrar etc.) trots att jag vill krossa nationalstaten Sverige? Eller måste man vara "etnisk svensk" OCH värna om nationen för att räknas som svensk, enligt dig? Och är jag isåfall mindre svensk än en kille som är född i Sverige av invandrade föräldrar, som vill bevara den svenska staten och värnar om Sverige som nation?
Nej du är bara en störd kommunist/anarkist.
Du har för övrigt missat frågeställningen. Det handlar inte om vad du har för politiska åsikter. Det är inte relevant. Du kanske skulle vara en självhatande Svensk isf.
Citera
2011-01-17, 03:32
Medlem
darkaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Du är svensk än hur mycket du hatar Sverige som nationalstat. Din etnicitet har inget att göra med vars du är född, ditt medborgarskap (i dagens Sverige), din ideologi eller vad du tycker om en viss stat. Du verkar uppenbart veta att du är svensk och således behövs inga motfrågor om svenskhet.
Citera
2011-02-05, 17:30
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
...Har du på något vis förvägrats din nationalitet? Är du inte svensk medborgare? Har någon svensk som fötts i Sverige blivit nekad svenskt medborgarskap? Har det svenska folket blivit förvägrad sin nationalitet? (till och med den frågan säger emot sig själv)
Nej, staten har inte förvägrat någon svensk sitt medborgarskap...

Inte av staten, men Sverige befolkas idag till stor del av människor som menar att etniska svenskar i framtiden ska fråntas sin nationalitet som svenskar.

Ett exempel är Christian Hofverberg, adoptivbarn, som i en krönika på city.se (det går inte att länka, för sidan ligger nere, men jag har kopierat texten) menade att etniska svenskar inte bör ha rätt till ett svenskt medborgarskap:

Citat:
Sverige åt svenskarna. Ja, då menar jag afro-svenskarna, latino-svenskarna, Mellanöstern-svenskarna och asiat-svenskarna
Men nej, jag menar inte bitter sosse, röstar på Sverigedemokraterna i stället”-svenskarna, inte heller ”vi har ju samma hudfärg så du ska låta mig snatta”-svenskarna som springer in och ut i mataffären som är mitt jobb när jag inte kämpar med frilanskarriären.
Du däremot, den svarta hiphop-tjejen som dissekerar Reinfeldts och Sahlins argument lika lätt som Lil’ Waynes godisklubba studsar mellan dina hörlurar. Du behövs och kan få ”fler kvinnor till bolagens styrelser”-svenskar att lämna utrymme för andra perspektiv. Eller du, iranie-svensken som studerar lika hårt på juristlinjen som du firar Norooz. Du kan se till att Svensson och Muhammed verkligen är lika inför lagen på riktigt och inte bara på pappret.

Alldeles för länge har de olika minoritetsgrupperna i Sverige buntats ihop till begreppet invandrare för att sedan bli stigmatiserade och diskriminerade. Trots att de har funnits i Sverige i fem, sex generationer eller mer. Hur många generationer måste det egentligen gå innan man får kalla sig svensk?
Den enda metoden blir att göra som många adopterade väljer att ta till, de förnekar sin etniska tillhörighet till den grad att de verkligen tror att huden på deras kropp faktiskt är vit. De blir svenskare än en nubbe på midsommar men märker inte hur de förvandlas till Uncle Tom.
Själv skulle jag aldrig få för mig att förtränga min identitet som svart, adopterad, svensk eller colombian. Min etniska tillhörighet är en tillgång för både mig och samhället även om fördomsfulla strukturer vägrar att förstå det. Men den person som inte kan se hur viktiga människor med utländsk bakgrund är för Sverige i dag bör tänka till nästa gång de ska laga sina trasiga tänder hos tandläkaren. För om inte den där ”invandraren” satt där med borren så skulle du antagligen få gå hem och fortsätta ha tandvärk.

Det är dags att se att den muslimska kvinnan som stämplar din biljett i tunnelbanan har kunskap att erbjuda tack vare sin utländska bakgrund. Lika angeläget är det att för dig som stämplar biljetten att slänga bort begrepp som invandrare och blatte. Kom ut som den afro-svensk, thai-svensk eller kanske burma-svensk du är i stället. Skäms inte för din etniska tillhörighet utan bejaka den. Om du står stadigt med båda fötterna i identiteten som svensk och i din utländska bakgrund, då vet du att ordet svensk börjar med ett bindestreck.
Så Sverige åt svenskarna. Mellanöstern-svenskarna, afro-svenskarna, asiat-svenskarna och latino-svenskarna. Och råkar du vara en blek, blåögd KTH-svensk som är kompis med alla de här multi-etniska figurerna. Ja , är Sverige ditt land också
.

"Du borde vara glad att invandrare för med sig arabiska och somaliska. Det bäddar för framtida integration för dig i Sverige skall det tillägas."
- Encia

"För att du uppenbarligen är ovillig att integrera dig i det nya Sverige."
- DrinaII

Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
vilken framtid som väntar Sverige, svenskarna, vårat arv, våran kultur och våran, när man samlar ihop allt detta, identitet. Fortlevnad, eller förintelse. NÅGOT väntar i horizonten.

Citat:
Ursprungligen postat av halaltomte
Fortsatt berikning.

Jag vill gärna veta hur, ptja, vad ska vi ta som exempel, bosniska muslimer som vill islamisera Sverige, HUR dom, berikar mig?

Citat:
Genom att berika din mamma, dotter, syster och exfru naturligtvis.

Den dokumenterat svenskfientliga neger-sossen Maryam Osman Sherifay har inlett en process där det svenska kulturarvet ska förintas.

Den skattefinansierade ledamoten för Muslimska Mänskliga Rättighetskommittèn ((MMRK) de är en paraplyorganisation som organiserar sig under Centrum Mot Rasim (CMR) som erhåller pengar från myndigheter, d.v.s. skattepengar) Fatima Doubakil menar det inte existerar etniska svenskar och att mänskliga rättigheter inte ska gälla för svenskar [källa].

Vill ni ha fler exempel?
Citera
2011-02-05, 18:34
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
...Vill ni ha fler exempel?

Ali Esbati, vänsterpartistisk politiker:

Vi är här nu, kompis:
http://esbati.blogspot.com/2010/08/v...nu-kompis.html

Hoten förekommer alltså överallt. I tidningar, på internet-forum, bland politiker. Det är en styrkedemonstration, för att markera att maktskiftet snart är stundande.

Kul att vara i minoritet när dessa människor styr Sverige.
Citera
2011-05-20, 23:05
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
...Ditt resonemang bygger på att HMF diskriminerar svenskars mänskliga rättigheter, eftersom etniska svenskar inte kan åberopa den mot andra individer, och att det således sker rasistisk särbehandling.
Då kan jag börja med att krossa hela ditt resonemang genom att framhäva att folkrättsliga konventioner (FN-konventionen, Europakonventionen etc) enbart gäller mellan stat och individ, och inte mellan individer
Det betyder att staten förpliktar sig att inte diskriminera dig personligen, och att låta dig rösta i allmänna val, ha rätt till rättvis rättegång etc.
Det betyder inte att staten diskriminerar svenskar för att staten inte låter svenskar hävda att andra individer kränker dem i detta avseende (HMF)...

Hur menar du nu? Det där är ju som att säga att apartheid hade varit OK, eftersom den sydafrikanska staten inte lät svarta hävda att andra individer kränker dem i detta avseende (raslagar).

Citat:
...Vi kommer då tillbaka till skillnaden på likhet inför lagen, och likhet i lagen.
Det är inte okej att särbehandla folk i lika fall, dvs om två individer begått exakt samma brott skall de dömas lika. (likhet inför lagen)
Det är däremot helt okej att lagstifta olika för olika individer, t.ex. förmögenhetsskatt...

Du kan inte jämföra gruppen förmögna med gruppen etniska svenskar. Det är ingen godtagbar jämförelse, då gruppen etniska svenskar, tillskillnad från gruppen förmögna, inte åtnjuter ett privilegium på grund av grupptillhörigheten ifråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in