• 1
  • 2
2011-01-02, 01:31
Medlem
Gott nytt år!

Jag driver sedan sex månader en webbutik som säljer ("fysiska") produkter.
Jag har ett mycket bra domännamn, webbhotell och en butik byggd i PrestaShop (plattform)
Butiken ser bra och seriös ut. Den ser alltså inte ut som skit, som många "B-butiker" gör idag.

Jag har kontaktuppgifter till alla leverantörer, grossister och andra företag som behövs för att kunna driva webbutiken.

Jag har de första sex månaderna haft en:
-Marknadsföring på knappt 6.000:-
-Omsättning på 80.000:-

Som ni kan läsa av siffrorna är det inget stort just nu, utan bara något litet som man kan bygga vidare på.

Jag kommer från och med februari inte ha tid för butiken.
Min tanke är att sälja hela webbutiken, lager, kundregister mm. under början av 2011.

Min fråga är rätt enkel: Hur säljer man ett företag på ett seriöst sätt? utan att tappa förtroende hos kunder.
Kan man på något seriöst sätt publicera denna "nyhet" i butiken? om någon av mina kunder skulle vara intresserade av att ta över.

(Detta är ingen annons eller reklam för att jag ska sälja min webbutik, jag vill bara ha hjälp med hur jag ska gå tillväga)
Citera
2011-01-02, 01:36
Medlem
freeworldTVs avatar
Bolagsplatsen.se?
Citera
2011-01-02, 01:37
Medlem
Ingrid-s avatar
Kolla på wn.se
Citera
2011-01-02, 01:37
Medlem
Skulle nog vara bättre om du säljer till någon som är mer kunnig i ämnet. Så jag skulle inte rekommendera att sälja den till en av dina kunder. Försök istället att sälja den på http://www.wn.se/ vilket är ett forum för webmasters. Så försök att sälja den där och ge ut så mycket fakta som möjligt till webbutiken och skicka även med en länk till den för att få flera intresserade. Sen när köpte är klart så skriv i bloggen att webbutiken kommer byta ägare, alt att köparen skriver det.

Lycka till!
Citera
2011-01-02, 01:38
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFBlueprint
Kan man på något seriöst sätt publicera denna "nyhet" i butiken? om någon av mina kunder skulle vara intresserade av att ta över.
Det skulle jag undvika till varje pris! Ser bara oseriöst ut...
Du kan ju alltid försöka kränga lite diskret på Blocket under "Affärsöverlåtelser".
Citera
2011-01-02, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid-
Kolla på wn.se

Har inte varit allt för mycket på den sidan.

Är det tillåtet att sälja t.ex. webbutiker på den sidan? Något speciellt ställe/forum där man gör det?

Men tack för svaren jag fått!
Citera
2011-01-02, 03:06
Medlem
Citat:
Har inte varit allt för mycket på den sidan.

Är det tillåtet att sälja t.ex. webbutiker på den sidan? Något speciellt ställe/forum där man gör det?

Men tack för svaren jag fått!

Okej. Jag hittade "köp/sälj" avdelningen.

Vilken information skulle vara bra att man pressenterar när man vill sälja en butik?

Har ni andra tips på hur man får så många intressenter som möjligt?

Go kväll
Citera
2011-01-02, 15:45
Bannlyst
Ta kontakt med almi
Citera
2011-01-02, 22:19
Medlem
freeworldTVs avatar
Jag tror, efter att ha deltagit en del på den sidan, att de kommer vara intresserade inte bara av sidans målgrupp och produkter och domännamn, utan också av kvantitativa fakta såsom antal unika besökare, hur många av dessa som genomför ett köp, antal/procent återkommande kunder samt så klart omsättning, marginaler, etc. Ju mer fakta du kan ge desto bättre.
Citera
2011-01-05, 16:19
Medlem
Citat:
Jag har de första sex månaderna haft en:
-Marknadsföring på knappt 6.000:-
-Omsättning på 80.000:-

Med de uppgifter ni fått innan. (jag vet att det inte mycket att gå på, men ändå)

Hur mycket kan denna butiken vara värd? (om man inte räknar varulager)
Citera
2011-01-05, 20:42
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Med de uppgifter ni fått innan. (jag vet att det inte mycket att gå på, men ändå)

Hur mycket kan denna butiken vara värd? (om man inte räknar varulager)

Omöjligt att svara på då varken omsättning eller kostnad för marknadsföring säger någonting om värdet på bolaget. Troligtvis inte värt många kronor, om ens några.
Citera
2011-01-05, 23:31
Medlem
Vad bestämmer värdet på butiken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem