2011-01-05, 16:34
Medlem
Moots avatar
Hey!

Jag är nitton år och känner att jag behöver bättre kontroll och översyn angående min ekonomi. Tidigare har jag konsumerat och spenderat pengar på struntsaker, och det enda som begränsade mig var pengarna på kontot. Visserligen är jag bättre nu, men känner att jag vill enkelt kunna se vad jag spenderar på, när, och kunna göra upp en budget. Särskillt viktigt är detta när jag inom kort flyttar hemifrån.

Det jag vill ha är ett system där jag kan mata in vad jag har köp, vilken kategori det faller under, priset och datum. Därpå vill jag ha ett liknande system för att mata in inkomster (egentligen exakt samma sak fast den räknar åt andra hållet). Sen ska jag kunna kombinera dessa.

Slutligen, det som jag ser som svårast, är att jag vill kunna köra grafer mellan två intervall och se vad som det spenderades mest på.

Frågan är vilket verktyg jag ska använda mig av. Jag hoppas på att någon av er sköter sin ekonomi via datorn, och har lite tips. Jag har Office-paketet, så min första tanke var Excel, men jag vet inte om det fungerar med vad jag tänker mig. Access är för databaser och kanske heller inte riktigt är det jag letar efter.

Alltså: vilket program tycker ni är bäst, och har ni några tips/guider på hur jag kan skapa min mall?
Citera
2011-01-05, 16:38
Medlem
Lättaste är Excel
Citera
2011-01-05, 16:58
Medlem
AlexOnTops avatar
Jag vet en hemsida som har allt det du behöver!
www.spenderat.se

Man kopierar bara hela den där texten man har inne på internetbanken och in i en textruta på hemsidan, så får man (första gången) fylla i vad "köpkoden" gäller i olika kategorier - mat, husdjur, räkningar, lön osv. Så får man fram allt i grafer över hur olika man spenderar över de olika månaderna och vilken kategori du spenderar mest pengar i. Sedan så räknar den ut lite i förväg också om "vart du är på väg" så att säga, om man får mer att spara undan eller om man behöver spara för att man annars kommer hamna på minus. Om man väljer att skriva in kön och ort och ålder och sådant så kan man också jämföra sig i statistik med andra i samma situation så du har koll på om du lever för lyxigt än du borde osv.
Tycker den sidan är fantastiskt bra, de samarbetar även med elskling.se och lendo osv, man når allt ifrån den hemsidan, den har hjälpt mig!
Jag loggar bara in en gång i månaden och kopierar månadens in- och utkomster så kategoriserar den det automatiskt vid detta laget eftersom den känner igen namnet på överföringarna.

Jag har nämnt sidan innan här på fb tror jag men det är så jävla enkelt, jag hatar allt som har med ekonomi att göra annars.
Citera
2011-01-05, 17:13
Medlem
ohnoyoudidnts avatar
www.spenderat.se är bra om du inte vill lägga så mycket tid på det, det är nog enkelt att snabbt få en överblick. Men är du ett kontrollfreak och excelnörd som jag så kan man göra väldigt snygga excel-dokument, med kassabok och statistik och grafer en masse.

Kolla t.ex. på per pennings: http://perpenning.blogspot.com/2008/...k-i-excel.html
Den är väldigt omfattande, men du kan utgå ifrån den och modifiera efter dina egna behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in