Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-05, 23:33
Medlem
lifers avatar
Här stör en annan i den nattliga friden med ett gammalt ATI-problem som jag en gång hade en lösning på.

Jag har en gammal burk:
Gigabyte GA-K8VM800M
AMD Sempron, 1800 MHz 3000+
1024mb SDRAM
Win XP SP3

Jag fick nyligen ett grafikkort av en kompis, ett Radeon 9550 256mb AGP. Trevligt tänkte jag, eftersom mitt förra var ett Radeon 9250 128mb. MEN. Jag hade glömt att de där jävla ATI-korten hade en fantastisk förmåga att balla ur vid uppspelning av .mpg och .wmv-filer.

Tror inte att kortet är dåligt/överhettat för det är bara när jag ska spela ovan nämnda filtyper som jag får "VPU Recover has reset your graphics accelerator or it was no longer responding to graphics driver commands".

Jag vill minnas att detta hände när jag installerade det förra kortet och att man var tvungen ändra lite i Catalyst Control Center. Det var fem år sedan jag micklade med datorer på riktigt så jag är mer än lite ringrostig. De inställningar jag ändrat på hittills är:

Smartgart:
Fast Write från ON till OFF

Video > All Settings:
Windows Media Acceleration är avbockad

Vad fan är det jag missar?
Inte ska jag väl behöva göra detta? Minns inte att jag gjorde det sist.

Citat:
[...]Go to Control Panel-System-Hardware-Device manager.
Under System Devices, find VIA CPU to AGP2.0/3.0Controller,
right click to choose Update Driver.
Then choose "No,not this time", click next,
choose "Install from a list or sepcfic location", click next, choose "Don't search...", click next,
select "PCI standard PCi to PCI bridge",click next.
Finally, restart.
Från http://www.hardware-one.com/forum/re...ideo&offset=20

Tilläggas bör väl att det fungerar bättre, men inte felfritt i VLC än Media Player Classic. Alla andra filtyper som jag testat (.avi .mp4 .flv) fungerar kanon.

Hoppas det finns någon FB-kamrat som kan hjälpa mig.
Förslag om ny dator undandbedes. Har ej dollars till en ny eftersom jag var tvungen att köpa en TV.
Citera
2011-01-05, 23:40
Medlem
PeterNosters avatar
Har du senaste drivrutinerna från ATI.com. Inte för jag förstår vad filmformatet skulle ha med det att göra.
Citera
2011-01-05, 23:56
Medlem
lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du senaste drivrutinerna från ATI.com. Inte för jag förstår vad filmformatet skulle ha med det att göra.

Det är de senaste men eftersom kortet är föråldrat så är de ju ganska gamla. Tror heller inte de spelar någon roll. Men konstigare saker har man varit med om när det kommer till datorer
Citera
2011-01-06, 02:43
Medlem
lifers avatar
Borde förresten tillägga att det som händer är att skärmen blir svart eller röd och sen kickar VPU Recover in. Är VPU Recover deaktiverad så blir skärmen svart och den där gröna lampan på skärmen blinkar som att den inte får någon signal och då är det den hederliga hårda omstarten av datorn som gäller.
Citera
2011-01-08, 15:09
Medlem
lifers avatar
Tror jag har hittat lösningen på mitt problem så jag postar den här om någon annan stackare skulle sitta och svära över sitt antika grafikkort. Har kört både .mpg och .wmv och det har hittills fungerat bra.

Det enda jag gjorde var att avinstallera den senaste drivrutinen och CCC (10.2) och så slängde jag in en äldre (9.31). Så lätt var det. Förhoppningsvis
Citera
2011-01-08, 17:28
Medlem
PeterNosters avatar
Jag gjorde tvärtom precis nu. Installerade 10.2 och blev av med ett fel i ett spel. Klockan i spelet stannade klockan 2.59 - 3.0 vare natt fast spelet fungerade som vanligt. Får väl prova att spela upp dom där formaten.

ATI skriver attman skall avinstallera de gamla innan man installerar nya. Du kanske fuskade med det.
Citera
2011-01-09, 22:01
Medlem
lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
ATI skriver attman skall avinstallera de gamla innan man installerar nya. Du kanske fuskade med det.

Jag är säker på att jag avinstallerade drivrutinerna till det förra kortet men nu när jag tänker på det så var det något som inte stämde när jag startade datorn första gången med det nya kortet. Det gick för lätt på något sätt. Dessutom (har iofs aldrig spelat någon roll förr) så var drivrutinen inte WHQL-signerad trots att jag är helt säker på att jag installerat ATIs 10.2.

Nåväl, jag spelar ju inte på min dator, kollar bara film. Hoppas både spel och film fungerar finemang för dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in