2011-01-05, 23:33
Här stör en annan i den nattliga friden med ett gammalt ATI-problem som jag en gång hade en lösning på.
Jag har en gammal burk:
Gigabyte GA-K8VM800M
AMD Sempron, 1800 MHz 3000+
1024mb SDRAM
Win XP SP3
Jag fick nyligen ett grafikkort av en kompis, ett Radeon 9550 256mb AGP. Trevligt tänkte jag, eftersom mitt förra var ett Radeon 9250 128mb. MEN. Jag hade glömt att de där jävla ATI-korten hade en fantastisk förmåga att balla ur vid uppspelning av .mpg och .wmv-filer.
Tror inte att kortet är dåligt/överhettat för det är bara när jag ska spela ovan nämnda filtyper som jag får "VPU Recover has reset your graphics accelerator or it was no longer responding to graphics driver commands".
Jag vill minnas att detta hände när jag installerade det förra kortet och att man var tvungen ändra lite i Catalyst Control Center. Det var fem år sedan jag micklade med datorer på riktigt så jag är mer än lite ringrostig. De inställningar jag ändrat på hittills är:
Smartgart:
Fast Write från ON till OFF
Video > All Settings:
Windows Media Acceleration är avbockad
Vad fan är det jag missar?
Inte ska jag väl behöva göra detta? Minns inte att jag gjorde det sist.
Tilläggas bör väl att det fungerar bättre, men inte felfritt i VLC än Media Player Classic. Alla andra filtyper som jag testat (.avi .mp4 .flv) fungerar kanon.
Hoppas det finns någon FB-kamrat som kan hjälpa mig.
Förslag om ny dator undandbedes. Har ej dollars till en ny eftersom jag var tvungen att köpa en TV.
Jag har en gammal burk:
Gigabyte GA-K8VM800M
AMD Sempron, 1800 MHz 3000+
1024mb SDRAM
Win XP SP3
Jag fick nyligen ett grafikkort av en kompis, ett Radeon 9550 256mb AGP. Trevligt tänkte jag, eftersom mitt förra var ett Radeon 9250 128mb. MEN. Jag hade glömt att de där jävla ATI-korten hade en fantastisk förmåga att balla ur vid uppspelning av .mpg och .wmv-filer.
Tror inte att kortet är dåligt/överhettat för det är bara när jag ska spela ovan nämnda filtyper som jag får "VPU Recover has reset your graphics accelerator or it was no longer responding to graphics driver commands".
Jag vill minnas att detta hände när jag installerade det förra kortet och att man var tvungen ändra lite i Catalyst Control Center. Det var fem år sedan jag micklade med datorer på riktigt så jag är mer än lite ringrostig. De inställningar jag ändrat på hittills är:
Smartgart:
Fast Write från ON till OFF
Video > All Settings:
Windows Media Acceleration är avbockad
Vad fan är det jag missar?
Inte ska jag väl behöva göra detta? Minns inte att jag gjorde det sist.
Citat:
Från http://www.hardware-one.com/forum/re...ideo&offset=20
[...]Go to Control Panel-System-Hardware-Device manager.
Under System Devices, find VIA CPU to AGP2.0/3.0Controller,
right click to choose Update Driver.
Then choose "No,not this time", click next,
choose "Install from a list or sepcfic location", click next, choose "Don't search...", click next,
select "PCI standard PCi to PCI bridge",click next.
Finally, restart.
Under System Devices, find VIA CPU to AGP2.0/3.0Controller,
right click to choose Update Driver.
Then choose "No,not this time", click next,
choose "Install from a list or sepcfic location", click next, choose "Don't search...", click next,
select "PCI standard PCi to PCI bridge",click next.
Finally, restart.
Tilläggas bör väl att det fungerar bättre, men inte felfritt i VLC än Media Player Classic. Alla andra filtyper som jag testat (.avi .mp4 .flv) fungerar kanon.
Hoppas det finns någon FB-kamrat som kan hjälpa mig.
Förslag om ny dator undandbedes. Har ej dollars till en ny eftersom jag var tvungen att köpa en TV.