• 1
  • 2
2011-01-05, 23:37
Medlem
Hejsan!

Har nu tnkt stta igng att brja spara lite pengar, istllet fr att lgga dem p allt ondigt skit. Jag har dock inte haft ngot serist sparande frut (jag r 22 r), och tnkte hra med er hr hur ni tycker jag ska gra.

Jag r inte ute efter ngon monsteravkastning, utan skulle i princip vara njd med 5-7% per r. Jag bor nnu hemma eftersom det r oskert med jobb fr mig. Till att brja med har jag tnkt spara 2500:- per mnad, men s fort jag fr jobb hade jag tnkt ka detta till 5000:- per mnad.

Hur tycker ni att jag ska gra?
Citera
2011-01-05, 23:38
Medlem
100gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Hejsan!

Har nu tnkt stta igng att brja spara lite pengar, istllet fr att lgga dem p allt ondigt skit. Jag har dock inte haft ngot serist sparande frut (jag r 22 r), och tnkte hra med er hr hur ni tycker jag ska gra.

Jag r inte ute efter ngon monsteravkastning, utan skulle i princip vara njd med 5-7% per r. Jag bor nnu hemma eftersom det r oskert med jobb fr mig. Till att brja med har jag tnkt spara 2500:- per mnad, men s fort jag fr jobb hade jag tnkt ka detta till 5000:- per mnad.

Spara i skra fonder, minimala risker och de finns ocks en chans till att tjna en slant.
Citera
2011-01-05, 23:41
Medlem
Blocket.ses avatar
Om jag var dig s skulle jag brja med att ppna ngot rntekonto med bra rnta 2.50% minst..
Dr skulle jag mnadsspara 1800kr..

Resterande 700kr hade jag sparat i fonder, tex Avanza Zero..

Efter ett tag s kommer du bli mera insatt och smsugen p aktier
Citera
2011-01-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100g
Spara i skra fonder, minimala risker och de finns ocks en chans till att tjna en slant.
Exempel p sdana?
Citera
2011-01-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Om jag var dig s skulle jag brja med att ppna ngot rntekonto med bra rnta 2.50% minst..
Dr skulle jag mnadsspara 1800kr..

Resterande 700kr hade jag sparat i fonder, tex Avanza Zero..

Efter ett tag s kommer du bli mera insatt och smsugen p aktier
Ser att Akelius har ngot rntekonto dr de lovar 17% ver tre r. Detta mste vl vara ett ganska bra alternativ va?
Citera
2011-01-05, 23:47
Medlem
100gs avatar
Ett tips r att du pratar med en rdgivare p banken om ngot bra alternativ, de brukar kunna komma med bra frslag p skra alternativ.
Citera
2011-01-05, 23:49
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ser att Akelius har ngot rntekonto dr de lovar 17% ver tre r. Detta mste vl vara ett ganska bra alternativ va?

Det kan inte vara s bra som det lter.. orkar inte kolla upp det
Kolla in www.sparkontoplus.se www.Hoistspar.se www.Marginalen.se. Den frstnmnda har jag lite sparande i..

Hur lnge vill du binda penagrna? Kanska kan vara bra att ha dom, om du kanske vill kpa en lgenhet.. Jag har pengar p ett sdant konto, fr att jag vill vara absolut 100 p att dom finns dr, den dagen jag ska sl till p en bostad.. Med andra ord ganska kortsiktigt..
Citera
2011-01-05, 23:52
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100g
Ett tips r att du pratar med en rdgivare p banken om ngot bra alternativ, de brukar kunna komma med bra frslag p skra alternativ.

Problemet med att g till sin sk Bankrdgivare r att man till 99,9% blir ptryckt bankens egna fonder..
Vilken iofs kan vara bra. Men lser man p lite s kan man faktiskt gra det valet sjlv..
Citera
2011-01-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Det kan inte vara s bra som det lter.. orkar inte kolla upp det
Kolla in www.sparkontoplus.se www.Hoistspar.se www.Marginalen.se. Den frstnmnda har jag lite sparande i..

Hur lnge vill du binda penagrna? Kanska kan vara bra att ha dom, om du kanske vill kpa en lgenhet.. Jag har pengar p ett sdant konto, fr att jag vill vara absolut 100 p att dom finns dr, den dagen jag ska sl till p en bostad.. Med andra ord ganska kortsiktigt..
Sparkontoplus ser vldigt intressant ut. Gr det att mnadsspara hos dem, s att jag fyller p med etc 2000kr varje mnad dr?
Citera
2011-01-06, 04:11
Medlem
Ngon som kan frklara frdelar med att spara i aktier, fonder, rntekonto och kapitalfrskringar?
Citera
2011-01-06, 12:05
Medlem
Citat:
Innebr 5,37 % per r, vilket r ganska bra men d ska man komma ihg att Akelius inte har ngon insttningsgaranti s konkar de kan du rkna med att dina pengar krda. De erbjuder ju fr vrigt 5 % p 1 rs bindningstid som knns attraktivare enligt mig i s fall.

Citat:
Ngon som kan frklara frdelar med att spara i aktier, fonder, rntekonto och kapitalfrskringar?
Aktier - Du investerar i bolag du sjlv tror p. Betalar bara courtage vid kp/slj. P lng sikt bra chans till god avkastning om du vljer bolag ngorlunda klokt. Kan ven f en bra rlig utdelning om du vljer bolag som har det.

Fonder - Du frlitar dig p att fondfrvaltaren vljer aktier och andra vrdepapper. Fr det betalar du (undantaget Avanza Zero) en rlig frvaltningsavgift i procent av ditt innehav. Bra om du sjlv inte vill bemda dig med att analysera bolag. Oftast lttaste sttet om man vill investera i mer exotiska lnder dr det r dyrt och svrt att kpa aktier sjlv som smsparare. Finns utver vanliga aktiefonder och rntefonder ven brshandlade fonder (ETF:er) och specialfonder som hedgefonder.

Rntekonto - Sker placering frutsatt att du vljer konto med insttningsgaranti. Dlig avkastning s lnge rntan r lg. Lmpligast p kort sikt, pengar du rknar med att anvnda inom ett par, tre r eller s.

Kapitalfrskring - Finns traditionell och depkapitalfrskring. Traditionell r frvaltad frskring med ofta hga avgifter, inget jag skulle rekommendera. Depkapitalfrskring r ett bra alternativ till vanlig aktiedep dr du allts sjlv kan kpa aktier, fonder och andra vrdepapper som du vill. Skillnaden mot vanlig aktiedep r frmst skatteteknisk, istllet fr att betala 30 % reavinstskatt vid frsljning betalar du en rlig schablonskatt p hela innehavet. Lnsamt om man nr en hygglig rlig avkastning (i nulget rcker runt 3 % fr att det ska vara lnsamt men med kad statslnernta plus freslagen skattehjning fr kapitalfrskringar kommer det krvas kanske 4-5 % om ngra r). Mnga banker tar dock ut avgifter fr kapitalfrskringar s se till att vlja ngon som r avgiftsfri.
Citera
2011-01-06, 18:42
Medlem
Citat:
Hejsan!

Hur fr du in pengar att spara nu om du inte jobbar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in