Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-06, 19:02
Medlem
chunkysalsas avatar
Jag förstår varför man inte försöker klona männsikor med tekniken som man använde sig av på fåret dolly, pga av att den ofta leder till missbildningar och missfall etc. Men varför använder man sig inte istället av terapeutisk kloning som tydligen inte är riskfylld alls?
Citera
2011-01-06, 19:21
Medlem
FÖR ATT BARA GUD FÅR SKAPA MÄNNISKOR PÅ SÅDANT SÄTT!!!!!

Nej, men det kan väll ses oetiskt?
Citera
2011-01-06, 19:29
Medlem
Insignificunts avatar
Man forskar på det i nuläget och det kommer med all säkerhet i framtiden bli praxis så länge samhället lyckas hålla undan religiös fundamentalism och dylikt primitivt trams. Det verkar mycket riktigt vara mycket lovande, notera dock att vi i dagsläget inte har gjort det så vi kan inte med säkerhet säga att det är helt ofarligt.

Notera även att ett frågetecken eller utropstecken är adekvat i en rubrik.
Citera
2011-01-06, 19:29
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOverall
FÖR ATT BARA GUD FÅR SKAPA MÄNNISKOR PÅ SÅDANT SÄTT!!!!!

Nej, men det kan väll ses oetiskt?

Jag har svårt att se vad som är oetiskt med det.
Citera
2011-01-06, 23:31
Medlem
DaTheorists avatar
Men varför i helvete börja klona människor så jorden blir ÄNNU mer överbefolkad än den redan är? Ifall man kan klona djur så vi får mer mat (som är ofarlig), så är det väl skitbra, men att klona människor? Fyfan.
Citera
2011-01-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Jag har svårt att se vad som är oetiskt med det.
Skulle du vilja veta att du bara är ett experiment? Leva ett liv som är helt övervakat av läkare som tar tester för att se att allt går som det ska. Det lär dom ju göra ibörjan av det iaf.

För övrigt ser jag inte meningen med att klona människor, finns redan bra sätt att överbefolka jorden
Citera
2011-01-07, 02:00
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaTheorist
Men varför i helvete börja klona människor så jorden blir ÄNNU mer överbefolkad än den redan är? Ifall man kan klona djur så vi får mer mat (som är ofarlig), så är det väl skitbra, men att klona människor? Fyfan.

Citat:
Skulle du vilja veta att du bara är ett experiment? Leva ett liv som är helt övervakat av läkare som tar tester för att se att allt går som det ska. Det lär dom ju göra ibörjan av det iaf.

För övrigt ser jag inte meningen med att klona människor, finns redan bra sätt att överbefolka jorden

Ingen av er känner till vad terapeutisk kloning är. Det kanske är någonting att kolla upp innan vi fortsätter den här diskussionen, tycker ni inte?

http://en.wikipedia.org/wiki/Somatic...clear_transfer
Citera
2011-01-07, 03:56
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunkysalsa
Jag förstår varför man inte försöker klona männsikor med tekniken som man använde sig av på fåret dolly, pga av att den ofta leder till missbildningar och missfall etc. Men varför använder man sig inte istället av terapeutisk kloning som tydligen inte är riskfylld alls?

Det är inte så enkelt som det låter. DNA från somatiska celler är modifierat på olika sätt, samt att man måste förlänga telomererna i donator kärnan.

Anyway så ser jag inte något storskaligt behov av kloning av människor. Det är en väldigt dyr metod att skapa tvillingar.
Patienter med leukemi och ovanliga blodgrupper kan dock ha stor nytta av mänsklig kloning såklart.
Senast redigerad av Myggan.se 2011-01-07 kl. 04:02.
Citera
2011-01-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ingen av er känner till vad terapeutisk kloning är. Det kanske är någonting att kolla upp innan vi fortsätter den här diskussionen, tycker ni inte?

http://en.wikipedia.org/wiki/Somatic...clear_transfer
Såg titeln på tråden och ville prata lite sci-fi Men nu när du upplyst mig om vad det faktiskt är så tar jag tillbaka mina uttalanden.
Citera
2011-01-07, 13:52
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan.se
Det är inte så enkelt som det låter. DNA från somatiska celler är modifierat på olika sätt, samt att man måste förlänga telomererna i donator kärnan.

Anyway så ser jag inte något storskaligt behov av kloning av människor. Det är en väldigt dyr metod att skapa tvillingar.
Patienter med leukemi och ovanliga blodgrupper kan dock ha stor nytta av mänsklig kloning såklart.

Varför måste man förlänga telomererna i donatorkärnan och hur förlänger man dessa? Menar du att man kan göra det idag?

Citat:
Såg titeln på tråden och ville prata lite sci-fi Men nu när du upplyst mig om vad det faktiskt är så tar jag tillbaka mina uttalanden.

Föredömligt.
Citera
2011-01-07, 14:16
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Varför måste man förlänga telomererna i donatorkärnan och hur förlänger man dessa? Menar du att man kan göra det idag?

Telomerase som är det enzym som 'förnyar' telomererna är normalt sätt inte aktivt i de flesta celltyperna, det kan vara ett sätt att kontrollera att en cell inte delar sig för många gånger.
Skulle man ta en cell från en vuxen individ hade man förmodligen behövt aktivera telomerase på något sätt för att undvika att kromosomerna blir kortare i varje delning.
Cancer celler är rätt bra på det där surpise surprise.
Citera
2011-01-07, 15:47
Medlem
one_sizes avatar
Jag hade för mig att telomeras aktiverades i övergången från somatisk cell till stamcell. Sen är väl det bara ett övergångstadium tills vi har lärt oss att använda olika signalsubstanser direkt istället för användning av äggceller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in