2011-01-07, 01:11
Medlem
Jag studerar för tillfället men har fått ett deltidsjobb nu. Och jag undrar hur skatten dras. Säg att jag tjänar 30kkr/mån i två månader och sedan 8000kr/mån resterande 10 månader av året. Alltså 140 000kr på ett år. Blir det då en skattesats baserat på årsinkomsten. Eller får jag betala 30% skatt när jag tjänar 30kkr, men lägre skatt när jag tjänar 8000?

MVH

Nicklas
Citera
2011-01-07, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Jag studerar för tillfället men har fått ett deltidsjobb nu. Och jag undrar hur skatten dras. Säg att jag tjänar 30kkr/mån i två månader och sedan 8000kr/mån resterande 10 månader av året. Alltså 140 000kr på ett år. Blir det då en skattesats baserat på årsinkomsten. Eller får jag betala 30% skatt när jag tjänar 30kkr, men lägre skatt när jag tjänar 8000?

MVH

Nicklas

Varför du skulle få betala 30% skatt i något av fallen fattar jag inte. Men, men... Förmodligen kommer arbetsgivaren dra skatten utifrån den skattetabell du har.

Dvs. 7086kr när du tjänar 30.000kr samt 1026 när du tjänar 8000kr om du ska betala efter tabell 30. Skatten beräknas från löneutbetalning till löneutbetalning.
Citera
2011-01-07, 01:29
Medlem
Om du tjänar i snitt 11.667:- per månad kommer du att få ut 9.727:- per månad förutsatt att du är 25 år och bor i Stockholm. Har du annan ålder samt bor i någon annan kommun blir det ett annat belopp.

Att sedan arbetsgivaren kommer dra för mycket skatt är en annan historia men de pengar som dras för mycket i skatt får du tillbaka året därpå.
Citera
2011-01-07, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Om du tjänar i snitt 11.667:- per månad kommer du att få ut 9.727:- per månad förutsatt att du är 25 år och bor i Stockholm. Har du annan ålder samt bor i någon annan kommun blir det ett annat belopp.

Att sedan arbetsgivaren kommer dra för mycket skatt är en annan historia men de pengar som dras för mycket i skatt får du tillbaka året därpå.
Underbart ! Så även om arbetsgivaren drar 7086kr i skatt de två månaderna jag tjänar 30kkr så kommer jag få tillbaka en del eftersom jag inte kommer tjäna så mycket under resten av året. Det var som jag misstänkte, tack för svaren och tack (M)
Senast redigerad av Krullert 2011-01-07 kl. 05:01.
Citera
2011-01-07, 19:50
Medlem
Citat:
Underbart ! Så även om arbetsgivaren drar 7086kr i skatt de två månaderna jag tjänar 30kkr så kommer jag få tillbaka en del eftersom jag inte kommer tjäna så mycket under resten av året. Det var som jag misstänkte, tack för svaren och tack (M)

Helt korrekt, problemet är bara om du gillar att ha god likviditet att du får vänta på pengarna ganska länge typ 1-1,5 år. Men givetvis är det skönt när pengarna kommer....

Enda är att du måste se till att din deklaration är korrekt men det utgår jag från att du grejar!
Citera
2011-01-07, 20:17
Medlem
Citat:
Helt korrekt, problemet är bara om du gillar att ha god likviditet att du får vänta på pengarna ganska länge typ 1-1,5 år. Men givetvis är det skönt när pengarna kommer....

Går det inte att komma runt det genom att jämka?
Citera
2011-01-07, 22:28
Medlem
Citat:

Enda är att du måste se till att din deklaration är korrekt men det utgår jag från att du grejar!

Korrekt på vilket sätt menar du? Det är väl inte möjligt att de missar att räkna ner skatten?
Citera
2011-01-08, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Går det inte att komma runt det genom att jämka?

Givetvis går det att få ner skatten korrekt genom att fylla i en korrekt ansökan till Skatteverket innan årets början.

Men jag tolkar TS som att så inte är fallet dvs att han gjort det.
Citera
2011-01-08, 01:08
Medlem
Citat:
Korrekt på vilket sätt menar du? Det är väl inte möjligt att de missar att räkna ner skatten?

Är inte helt säker på att jag förstår dig men det företag TS jobbar på de två månader han tjänar 30 tkr i månaden gör helt rätt att dra skatt efter tabell om TS inte inkommit med svar från Skatteverket ang skattejämkning.

Menar du TS:s deklaration är det som jag skriver; han får tillbaka pengarna som överskjutande skatt året efter inkomståret om hans deklaration är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in