2024-10-28, 17:00
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det bsta hade varit om vi aldrig tilltit honom att stta sin fot i Sverige.

Varfr gr vi om samma misstag gng p gng p gng?

Han var hr illegalt.
I mina ron lter det helt weird att man rnar ngon fr att man inte har pengar och inte fr vara hr. D ker man vl hem till sitt hemland igen, anser jag. Eller vem som helst, ven sna som r svenskar och tycker att rn r ett bra stt att skaffa pengar om man inte har ngra. "Criminal minds".
Senast redigerad av Nonitotta 2024-10-28 kl. 17:13.
Citera
2024-10-29, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Permission p egen hand? Bengt? Han r ocks en extremt farlig person. Mycket vldsam och hatar kvinnor.
Det handlar mycket om vem som r domare i sna hr ml. Nmndemnnen. I t.ex rebro kan en person f livstid medan en annan fr 16 r i Stockholm fr samma typ av brott. Fel att det r s.
Du behver inte bertta om Bengt fr mig fr jag knner till det rendet vl.

Sedan r det handlar det inte vem som r domare utan vem/vilka som r lkare p kliniken. Deras ord r det viktigaste. I Bengts fall har de gtt med p detta och sedan har Frvaltningsrtten gtt med p det
Citera
2024-10-29, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartvaden44
Han r 50 r gammal och har varit frihetsbervad i hlften av sitt liv. Han vill f en andra chans och slippa ruttna p kliniken. Han lider inte av ngon psykisk strning och misskter sig inte. Han r stabil i sitt mende och har genomgtt brottsbearbetning r 2008. Han har ordnade personliga frhllanden i Polen med bde arbete och bostad om han slpps. Det finns drfr skl fr att lta vrden av honom upphra.
Jag vet inte om du r anhrig eller DL sjlv som skriver detta.

Oavsett vad mste du vara vldigt naiv eller okunnig. Risken fr terfall i brottslighet r hg fr han r obotlig. Som en psykopat som Svartenbrandt. Nu r psykopati inte en sjukdom men ven detta har DL
Citera
2024-10-29, 09:57
Medlem
Citat:
Antisocial personlighetsstrning och sexuell sadism r hans diagnoser. Samma som de andra tv jag nmnde i ett tidigare inlgg.

Det r inte ngra roliga diagnoser. Antar att han drivs av impulser han inte har koll p. Impulskontrollstrning.

Jag kallar det manipulation. Ren och skr ondska.
Ngra frgor som du kanske kan reda ut?

En sadist generellt kan njuta av att inte ge sin hund mat som Kjell ke Johansson.

Men just DL skulle inte gra det? Och andra saker som att misshandla ngon som d fr ont?

Jag frstr inte r sexuell sadism verkligen en allvarlig psykisk strning?

Psykopati r det ju inte vilket du skert vet och Antisocial personlighetsstrning r samma sak som psykopati vad jag vet. Men det r ju med i sjukdomen nd antar jag drfr att dr ligger den bristande impulskontrollen.

Medicineras han ht? Och vad i s fall? Han r ju inte psykotisk

Idag har det blivit mycket svrare att bli dmd till vrd n fr 20 r sedan och innan det. Hade han inte blivit dmd till livstid idag?
Citera
2024-10-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Lite ord topic nu men vi har mnga fler som suttit inne sen innan millenieskiftet. Tre polismrdare till exempel.

S unik r denna man inte i det avseendet. Fr mig kan han sitta dr tills dom br ut honom p br ven om det inte r srskilt ekonomiskt fr skattebetalarna.

Ngon skrev att han har bde arbete och familj som vntat honom i Polen om han blir fri.

Det br vara nonsens. Vilket arbete? I Polen med dr arbetslsheten skenar s alla ker till utlandet. Vad kan han arbeta med? Man har glmt alla yrken om man inte varit verksam s lnge.
Det r ointressant om han har jobb som vntar p utsidan. Vilket han knappast har.

Man ska vrdas tills man r frisk. Enkelt.

Med livstidsdmda r det annorlunda. Om ngon har jobb minskar ju risken fr terfall i brottslighet.
Citera
2024-10-29, 11:51
Medlem
ariberts avatar
Vad skall vi gra med den hr polska medborgaren Ledzion tycker ni?
Det finns ett utvisningsbeslut p Ledzion och han gtt och drllt omkring i svensk psykvrd i snart 30 r till en kostnad av 6k/dygnet som bekostas av hrt arbetande svenska skattebetalare.

Det mste finnas rim och reson i det hela. Arrangemanget kan inte bara f fortstta s hr decennium decennium angende Ledzion. Ngon mste ta stllning och fatta ett beslut om avvisning till hans hemland Polen. Hr br mig.verket agera som frsta instans.
Det borde g relativt snabbt att f Ledzion ut ur riket om lmpligt omhndertagande kan ske i Polen.

Br man kontakta mig.verket?
Citera
2024-10-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Vad skall vi gra med den hr polska medborgaren Ledzion tycker ni?
Det finns ett utvisningsbeslut p Ledzion och han gtt och drllt omkring i svensk psykvrd i snart 30 r till en kostnad av 6k/dygnet som bekostas av hrt arbetande svenska skattebetalare.

Det mste finnas rim och reson i det hela. Arrangemanget kan inte bara f fortstta s hr decennium decennium angende Ledzion. Ngon mste ta stllning och fatta ett beslut om avvisning till hans hemland Polen. Hr br mig.verket agera som frsta instans.
Det borde g relativt snabbt att f Ledzion ut ur riket om lmpligt omhndertagande kan ske i Polen.

Br man kontakta mig.verket?
Han br vara intagen till han dr naturligtvis oavsett kostnad. Och den kostnaden r lg om du tittar p vad ngra somalier som inte begr brott nd kostar..

Det spelar ju ingen roll han kan ta sig tillbaka till Sverige ltt. Och ven om han stannar i Polen s kan han ju beg sexualbrott dr. Men det klart det r ju inte ditt problem...

Du br inte kontakta ngot verk eller vad du pratar om fr ingen kommer lyssna p dig. Lgg din tid p annat.
Senast redigerad av Tellusstar 2024-10-29 kl. 12:16. Anledning: Red
Citera
2024-10-29, 12:18
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Det spelar ju ingen roll han kan ta sig tillbaka till Sverige ltt. Och ven om han stannar i Polen s kan han ju beg sexualbrott dr. Men det klart det r ju inte ditt problem...

Jag skrev om det gr att anordna lmpligt mottagande i Polen. Det finns hrd hispor ven i Polen liknande hrd hispan i Vxj.

Det str mig som svensk skattebetalare att Ledzion r kvar i Sverige och belastar sjukvrden.
Citera
2024-10-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag skrev om det gr att anordna lmpligt mottagande i Polen. Det finns hrd hispor ven i Polen liknande hrd hispan i Vxj.
Intressant frga. Svaret r antagligen ett vldigt klart nej.

Fr det finns nog endast verfringar nr det gller fngelsestraff. Har aldrig hrt talas om ngot annat.
Citera
2024-10-29, 13:00
Medlem
Citat:
Prova att g in i podden utan att registrera dig. Tror att det kan fungera.
https://poddtoppen.se/podcast/1601234917/fangelsepodden
https://podcasts.nu/avsnitt/sjoberg-...dare-L9ln9JNuS

Denna lyssnade jag p utan att registrera mig. Skert inte samma oavsett vad s lter han inte irrationell utan tvrtom vldigt rationell och ngon som kan fungera bra i ett samhlle till skillnad frn andra som r bedmda som psykiskt sjuka. Det rr sig allts absolut inte om psykos som jrnspettsmannen och sna.

Det enda som finns r frvaring. Hade varit intressant om han varit ute om han ftt livstid. Troligen. Visserligen r det ju Rttsmedicinalverket som gr riskbedmningar men dom hade ju inte knt han lika vl som dom gr nu. Detta kan man naturligtvis inte veta men eftersom det "endast" var ett mord s kan man dra slutsatsen att han hade varit ute.
Citera
2024-10-29, 13:13
Medlem
Skicka till ukraina
Citera
2024-10-29, 17:36
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
https://podcasts.nu/avsnitt/sjoberg-...dare-L9ln9JNuS

Denna lyssnade jag p utan att registrera mig. Skert inte samma oavsett vad s lter han inte irrationell utan tvrtom vldigt rationell och ngon som kan fungera bra i ett samhlle till skillnad frn andra som r bedmda som psykiskt sjuka. Det rr sig allts absolut inte om psykos som jrnspettsmannen och sna.

Det enda som finns r frvaring. Hade varit intressant om han varit ute om han ftt livstid. Troligen. Visserligen r det ju Rttsmedicinalverket som gr riskbedmningar men dom hade ju inte knt han lika vl som dom gr nu. Detta kan man naturligtvis inte veta men eftersom det "endast" var ett mord s kan man dra slutsatsen att han hade varit ute.

Han lter vldigt normal, men det r i allra hgsta grad bedrgligt. Det r hans eget fel att han hamnade p psyk. Sger han sjlv i intervjun.

Frst fick han livstid och hade varit ute nu ja, om han inte hade begtt sitt livs misstag. Tycker du ska lyssna p Podme, Fngelsepodden:"Sexmrdaren Dariusz Ledzion".
Lyssna noga p allt han sger och HUR han sger det - du fr dels hans egna ord om varfr han sitter p psyket - men framfrallt kommer du efter ett tag inse hur farlig han r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in