Citat:
Ursprungligen postat av
Romiregnet
1.Var var ni och vad gjorde ni när stormen slog till?
Jag befann mig utomlands just då -närmare bestämt i Finland. Följde händelserna via nyheterna på TV och radio, redan då borde jag ha fattat att stormen var kraftig om Finländsk media följer en storm i grannlandet. Men icke, hade tankarna på annat så det fastnade inte, inte ens när man pratade med familj och vänner hemma som nämnde stormen gång på gång och sa att det är strömlöst i stora delar av södra Sverige och att enorma mängder skog blåst ner...
Det var först när jag var på väg hem igen som verkligheten hann ikapp mig. Anlände till Stockholm den 7:e eller 8:e februari d.v.s. en månad efter stormen och åkte sedan söderut mot Hässleholm med tåg. När man åkte igenom Småland så såg det ju ut som rena krigslandskapen, just mängderna med fällda, stora träd som låg huller om buller och fortfarande skapade problem för tågtrafiken fick en att haja till -det var verkligen en allvarlig storm, då vaknade man!
Det var ju inte "lite träd här och där på 2-3 ställen" utan i flera timmar kunde man se skadorna som Gudrun skapat, inte genom en tv-skärm utan ett fönster i en tågvagn...
Citat:
Ursprungligen postat av
Romiregnet
2.Tror ni något liknande kommer inträffa igen?
Ja det tror jag, dock kommer det att dröja. Detta är ingen som dyker upp ofta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Romiregnet
3.Någon som fortfarande lider av efterverkningarna av stormen?
Sågverksindustrin och skogsindustrin fick ju problem av Gudrun. Inte nog med det, ekonomin kraschade i hela landet några år senare(finanskrisen) vilket dödade flera företag inom branschen.
Besökte flera f.d. flygbaser i Sverige 2006-2010 för att kika på resterna av kalla krigets Sverige och gång på gång råkade man upptäcka att dessa användes som virkesförråd, flera av dom ansågs tillhöra världens största när det gäller mängden virke... tack vare Gudrun.