2011-01-11, 20:42
Medlem
Kissanheikas avatar
1. Jag var hemma, strömmen gick vid niotiden på kvällen - då surade jag ihop och la mig och sov genom hela stormen. Vaknade dagen därpå och undrade vart skogen tagit vägen? Bor i ett väldigt Gudrundrabbat område.

2. Ja, den sortens stormar inträffar väl då och då. Jag är född 1965, och minns att jag som liten varnades för rotvältor som uppkommit efter en riktig jävla storm 1969.

3. Nej inte nu längre, men det tog tills förra året innan Telia fixade till ledningarna hit på allvar.
Citera
2011-01-12, 01:23
Medlem
1.Var var ni och vad gjorde ni när stormen slog till?
Hemma, stod och kollade ut genom fönstret hela kvällen.

2.Tror ni något liknande kommer inträffa igen?
Vet ej.

3.Någon som fortfarande lider av efterverkningarna av stormen?
Förlorade en anhörig i stormen, inget men glömmer i första taget.
Citera
2011-01-12, 09:21
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissanheika
Vaknade dagen därpå och undrade vart skogen tagit vägen? Bor i ett väldigt Gudrundrabbat område.

Aye detta minns jag. Skogen var alldeles nervräkt efteråt. Det såg helt annorlunda ut när man tittade, tog ett tag att vänja sig.

Det var ungefär såhär när man tittade dagen efter:

http://www.energimyndigheten.se/Imag...ltHandler.aspx

Det var inte fullt så illa hos oss men helt klart nära. Men iaf, det var rätt ballt det hela. Dagen efter sprang man runt som ett barn på julafton och letade efter mer förödelse, och lyckan var stor när man hittade den.
Citera
2011-01-12, 11:26
Medlem
Romiregnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
Förlorade en anhörig i stormen, inget men glömmer i första taget.
Beklagar!!!
Var h*n skogsarbetare eller någon som hade oturen att befinna sig vid fel ställe?

Mitt i all fascination av olyckor och katastrofer med allt vad det innebär så finns det ju offer och anhöriga.
Citera
2011-01-12, 11:37
Medlem
TheMPGs avatar
Jag personligen blev inte drabbad, men en kompis fick en gran över sin 2-3 år gamla Volvo S60 T5 där vagnskadeförsäkringen precis gått ut, och han hade inte tecknat någon vagnskada, han sålde den för en spottstyver
Citera
2011-01-12, 11:46
Medlem
Corazons avatar
När den blåste som mest gick jag och 2 kamrater till gymmet. En av kamraterna var tjej, och hon ramlade omkull av blåsten. Jäklar vad det blåste, takpannor flög vilket gjorde att vi fick ruscha mellan husen.

Ja, det tror jag.

Inte personligen trots att jag är markägare, men en bekants bekant förlorade en jäkla massa skog.
Citera
2015-12-04, 10:41
Bannlyst

1. Jag var inomhus i alla fall och vi fick tända ljus, jag får för mig att den inte var lika kraftig här, men strömlöst blev det i alla fall. Idag skulle vi nog klara en Gudrun lättare än förut.

2. Antagligen, men det kan ju dröja länge bara. "Helga" som blåser nu är nog inte i närheten så kraftfull och inte "Gorma" som inträffade i Skåne för den delen heller.

3. Nej inte alls, det enda är väl att man minns hur stormen var mer än andra stormar.
Citera
2015-12-14, 01:33
Medlem
karlsoons avatar
Visst var det tråkigt att några omkom men det gör det alltid vid lite oväder.Självklart kommer Sverige att drabbas av hyffsat starka vindar igen och träd kommer fortfarande att kunna blåsa ner.
Citera
2015-12-14, 19:36
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romiregnet
Jag befann mig utomlands just då -närmare bestämt i Finland. Följde händelserna via nyheterna på TV och radio, redan då borde jag ha fattat att stormen var kraftig om Finländsk media följer en storm i grannlandet. Men icke, hade tankarna på annat så det fastnade inte, inte ens när man pratade med familj och vänner hemma som nämnde stormen gång på gång och sa att det är strömlöst i stora delar av södra Sverige och att enorma mängder skog blåst ner...

Det var först när jag var på väg hem igen som verkligheten hann ikapp mig. Anlände till Stockholm den 7:e eller 8:e februari d.v.s. en månad efter stormen och åkte sedan söderut mot Hässleholm med tåg. När man åkte igenom Småland så såg det ju ut som rena krigslandskapen, just mängderna med fällda, stora träd som låg huller om buller och fortfarande skapade problem för tågtrafiken fick en att haja till -det var verkligen en allvarlig storm, då vaknade man!

Det var ju inte "lite träd här och där på 2-3 ställen" utan i flera timmar kunde man se skadorna som Gudrun skapat, inte genom en tv-skärm utan ett fönster i en tågvagn...
Citat:
Ja det tror jag, dock kommer det att dröja. Detta är ingen som dyker upp ofta.
Citat:
Sågverksindustrin och skogsindustrin fick ju problem av Gudrun. Inte nog med det, ekonomin kraschade i hela landet några år senare(finanskrisen) vilket dödade flera företag inom branschen.

Besökte flera f.d. flygbaser i Sverige 2006-2010 för att kika på resterna av kalla krigets Sverige och gång på gång råkade man upptäcka att dessa användes som virkesförråd, flera av dom ansågs tillhöra världens största när det gäller mängden virke... tack vare Gudrun.
Citera
2015-12-15, 20:27
Medlem
obafgkms avatar
Besökte virkesupplaget i Byholma utanför Ljungby sommaren efter. Det var stort.....
Citera
2015-12-16, 18:44
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Besökte virkesupplaget i Byholma utanför Ljungby sommaren efter. Det var stort.....
Byholma missade jag. Det var synd...

Dock var jag på Uråsa, Knislinge och Eneryda. Den förstnämnda var gigantisk, virke så långt ögat nådde(bokstavligt talat). Syns fortfarande på vissa karttjänsters satellit/flygbilder.
Citera
2020-11-02, 09:09
Medlem
Måste säga att jag är förvånad över att det enda som går att hitta om stormen Gudrun på Flashback är den här, två sidor långa tråden.

Skrevs det verkligen inte ens någon tråd om ämnet år 2005, när stormen inträffade? Eller blev den för ”off topic” så att den raderades, eller nåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in