• 1
  • 2
2011-01-08, 15:39
Medlem
Romiregnets avatar
Tiden går snabbt och det är redan 6 år sen stormen Gudrun skapade kaos i södra delarna av Sverige.

1.Var var ni och vad gjorde ni när stormen slog till?
2.Tror ni något liknande kommer inträffa igen?
3.Någon som fortfarande lider av efterverkningarna av stormen?

1. Jag var instängd i föräldrarnas sommarstuga, satt och knaprade mariekex i ett dygn och kokade kaffe i öppna spisen. Det var det enda som fanns i stugan.

2. Stormar inträffar ju alltid i olika omfattningar och säkerligen kommer det att komma något liknande igen!

3. Jag lider personligen inte av efterverkningarna men en bekants föräldrar förlorade en stor del av sin skog! Den ekonomiska förlusten tar nog ett tag att ta igen.
Senast redigerad av Romiregnet 2011-01-08 kl. 15:49.
Citera
2011-01-08, 15:44
Medlem
RetroPixels avatar
Själv låg jag hemma i en lägenhet i växjö.
Blåste rejält och det knakade och smällde mycket!
Mina föräldrar bor ute på landet och hade strömlöst mycket länge.
de första dagarna var de instängda vill jag minnas då vägarna var fulla med träd.
ser fortfarande effekterna av stormen där ute.
Om det händer snart igen har jag ingen uppfattning om. de är väl rätt sällsynta dessa stormar ändå?
Ingen jag personligen känner har fortfarande problem eller lider pga stormen, men mycket skogsägare och så runt omkring förlorade ordentliga belopp. några mil utanför växjö detta.
Senast redigerad av RetroPixel 2011-01-08 kl. 15:47.
Citera
2011-01-08, 15:57
Medlem
Raizans avatar
Var hemma i Gislaved i ett villaområde, det blåste på som fan men man fattade inte det skulle falla träd osv, sprang genom en liten skogsdunge till en kompis mitt i stormen och sen hem för att sova, på morgonen hade runt 5-6 träd fallit bakom vårat hus och på vägen låg en del träd som hade vält.

Tror definitivt att det kommer komma en sån storm igen kanske till och med ännu starkare, lär nog spärra in mig hemma eller köra hardcore ut i skogen och se live när allt blåser bort
Citera
2011-01-08, 16:13
Medlem
fallingaparts avatar
1. Var på en förfest ute i Bergsjön, Gbg. Spårvagnarna gick inte så vi fastnade på den lokala puben, tillslut gick det ersättningsbussar hem.

2. Klart det kommer, de har ju sagt att blir det en ny "Gudrun" eller "Per" nu är risken stor för isstorm i Sverige, det var ju det i Ryssland nyss. (lite bilder från en isstorm: http://www.gadgetcrunch.net/2007/01/...-storm-photos/)

3.Nix, äger ingen skog.
Citera
2011-01-08, 16:25
Medlem
SpirituzSanctis avatar
Jag var med familjen i Tyskland, stormen skedde på hemresan, så det var en jävla spännande biltur.
Först på autoban, med en bil och en stor skåpkärra, 180 sväng i 120-130km/h, som tur hade vi inga andra bilar runt oss, då vi "vände" över hela vägen. Slutade självklart i diket, kärran gjorde en halv kullerbytta och hamna på taket, med en fyrhjuling som hängde i taket med
En polisbil hade följt oss en längre sträcka för att dom anade att något skulle hända oss. Kunde jag förstå då vindarna var inget att leka med. Kärran bogserades osv och vi var på väg till Sverige igen.

Har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv när vi var på den jävla färjan. Shit vad det gungade. Vi hade en annan färja jämsides, jag skulle estimerat att vågorna var 10-15 meter höga. Man kände ibland hur båten "hoppade", eller "flög" av vågorna Var jävligt gött att komma iland efter det!
Citera
2011-01-08, 18:13
Medlem
Krafses avatar
1.Var var ni och vad gjorde ni när stormen slog till?

Jag var hemma i en träkåk, närmare bestämt på andra våningen i min säng, och tänkte "Huset kommer rasa. Huset kommer rasa. Huset kommer rasa och vi kommer dö." men det klarade sig. Men fan vad äckligt det var ändå, man kände verkligen hur huset puffades till riktigt hårt av vinden så man började guppa i sängen.

2.Tror ni något liknande kommer inträffa igen?

Ja, antagligen innan jag dör av ålder iaf, det tror jag nog.

3.Någon som fortfarande lider av efterverkningarna av stormen?

Förlorade ingen mark eller så men visst blidde man rädd för stormar ändå. Psykiskt ärrad kanske man kan säga. Innan sket jag i vilket men nu är jag nog lite rädd när det vankas storm. Samma med åska. Förr var jag aldrig rädd men efter den dagen då blixten slog ner RAKT ovanför huset och jag fick en elstöt från ett jävla elemet, så har jag blivit sjukt nojjig. Försöker alltid hitta en plats långt bort från stålkonstruktioner då jag tror att åskan ska leta sig dit och sen vidare in i min stackars kropp.

Citat:
Ursprungligen postat av SpirituzSancti
Man kände ibland hur båten "hoppade", eller "flög" av vågorna Var jävligt gött att komma iland efter det!

Hujedamig.

Edit: Ändrade texten lite.
Senast redigerad av Krafse 2011-01-08 kl. 18:22.
Citera
2011-01-08, 21:26
Medlem
Romiregnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpirituzSancti
Har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv när vi var på den jävla färjan. Shit vad det gungade. Vi hade en annan färja jämsides, jag skulle estimerat att vågorna var 10-15 meter höga. Man kände ibland hur båten "hoppade", eller "flög" av vågorna Var jävligt gött att komma iland efter det!

Det kan jag förstå att du var lite nojig, skönt att man va på fastlandet.
Det sjuka är att jag har sett nånstans att Gudrun var bara 1/20 så kraftig storm som Katrina som slog till mot New Orleans.
Vi är ganska förskonade i landet lagom ändå!
Citera
2011-01-10, 10:45
Medlem
Mummies avatar
Ja, vilken upplevelse.

När Gudrun slog till ordentligt så satt jag på ovanvåningen och läste godnattsaga för barna, vi satt i en säng med ryggarna mot en vägg.
Hela väggen rörde sig, vi gungade fram och tillbaka där vi satt, som om vi satt i en gungstol ungefär.

Det var ett himla liv den natten men vi berördes inte så mycket, en liten bit från vårt tak föll av annars hände det inte oss något.

Idag hade jag inte suttit och läst en saga för barna som jag gjorde då, istället hade vi varit på nedervåningen och haft det mysigt.
Storm/orkan är så ovanligt så man vet inte riktigt hur man ska bete sig när det händer.

Nästa "Gudrun" så sover vi alla nere, att vara på andra våningen är läskigt när det blåser så.
Citera
2011-01-10, 15:47
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romiregnet
Det sjuka är att jag har sett nånstans att Gudrun var bara 1/20 så kraftig storm som Katrina som slog till mot New Orleans.
Vi är ganska förskonade i landet lagom ändå!

Det där låter liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite överdrivet.

Wikipedia säger: "På Gotland rapporterades det vindbyar på 40 meter per sekund."

Jag är dock rätt säker på att det låg på omkring 25 m/sek i Sveriges inland. Detta är alltså vindar på omkring 90 km/h.
Skulle New Orleans då ha vindar på 500 m/sek, eller 1800 km/h, alltså en bra bit över ljudets hastighet?

Nu kanske de inte menade vindhastigheten men vad ska man egentligen annars mena? Jag kan köpa att Katrina var 20 ggr mer förödande, men inte en chans att stormstyrkan i sig var 20 ggr så kraftig.

// Besserwisser mode off.
Citera
2011-01-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetroPixel
Själv låg jag hemma i en lägenhet i växjö.
Blåste rejält och det knakade och smällde mycket!
Mina föräldrar bor ute på landet och hade strömlöst mycket länge.
de första dagarna var de instängda vill jag minnas då vägarna var fulla med träd.
ser fortfarande effekterna av stormen där ute.
Om det händer snart igen har jag ingen uppfattning om. de är väl rätt sällsynta dessa stormar ändå?
Ingen jag personligen känner har fortfarande problem eller lider pga stormen, men mycket skogsägare och så runt omkring förlorade ordentliga belopp. några mil utanför växjö detta.

Kanske inte har så mycket med ditt inlägg att göra men iaf

Vi tog oss in till växjö, en resa på 3 mil.. Det tog 4 timmar dagen efter gudrun. Det var träd överallt över vägen, uppåt 5-6 meter högt på vissa ställen..

Gick in på hong kong och köpte med oss mat hem då stod de 2 växjöbor o beställde mat oxå:

- De var hemsk vad det blåste igår, sa den ena.

- Ja det TILL OCH MED blinkade i lyset, svarade den andra då..

Tyckte de var lite roligt när hela vårt sammhälle var utan el
Citera
2011-01-10, 18:13
Medlem
Romiregnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Det där låter liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite överdrivet.

Wikipedia säger: "På Gotland rapporterades det vindbyar på 40 meter per sekund."

Jag är dock rätt säker på att det låg på omkring 25 m/sek i Sveriges inland. Detta är alltså vindar på omkring 90 km/h.
Skulle New Orleans då ha vindar på 500 m/sek, eller 1800 km/h, alltså en bra bit över ljudets hastighet?

Nu kanske de inte menade vindhastigheten men vad ska man egentligen annars mena? Jag kan köpa att Katrina var 20 ggr mer förödande, men inte en chans att stormstyrkan i sig var 20 ggr så kraftig.

// Besserwisser mode off.

hehe, det låter onekligen en smula överdrivet!
Förmodligen var Katrina 20 ggr mer förödande, om det inte är jag som minns helt fel!
Citera
2011-01-10, 20:38
Medlem
lteshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romiregnet
hehe, det låter onekligen en smula överdrivet!
Förmodligen var Katrina 20 ggr mer förödande, om det inte är jag som minns helt fel!
Efter lite Wikipediande kommer man fram till:

https://secure.wikimedia.org/wikiped...un_%28storm%29
"Sustained wind speeds of 126 km/h with wind gusts of 165 km/h were measured in Hanstholm, Denmark - the same strength as a Category 1 hurricane. "

https://secure.wikimedia.org/wikiped...ricane_Katrina

"Katrina again rapidly intensified, attaining Category 5 status on the morning of August 28 and reached its peak strength at 1:00 p.m. CDT that day, with maximum sustained winds of 175 mph (280 km/h) and a minimum central pressure of 902 mbar."

Det drog alltså ungefär dubbelt så mycket i Katrina som i Gudrun.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in