Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Macahan
Här diskuterar vi kungahuset och apanaget som utgår till detta. Vad tycker ni? Bör vi bevara eller avskaffa företeelsen? Vad har ni för synpunkter på apanaget (de skattepengar kungahuset lever av)?
Personligen tycker jag att vi borde bevara detta, då det har en stor roll kulturellt sett. Även då jag anser att en statsminister eller en president inte kan representera ett land på samma sätt som en konung. Dessa skulle snarare representera sina väljare.
Jag stannar här, även om jag har mer att tillföra, för att låta er sätta fart på diskussionen.
Obs. Hänvisa gärna till källor då ni presenterar siffror och dylikt.
Man bör enligt min mening skilja på monarkin som samhällsfunktion, kungahuset som utförare av den monarkiska funktionen och apanaget. Jag skall kort delge mina synpunkter på dessa tre delar.
1) Vår konstitutionella monarki är enliogt min mening en omistlig del av Sverige. Kultur är en sak, men också som del i det demokratiska fundamentet. Sverige är skapat kring och av monarkin, och kan i princip inte existera utan den, i alla fall så som vi känner sverige.
2) Vårt nuvarande kungahus förvaltar den monarkiska traditionen, och gör det på ett fullt godtagbart sätt. Man kan alltid klaga och ha synpunkter. Men det är som Ingemar Stenmark en gång sa: "Åk själv så får Du se hur lätt det är". Vi har just nu inga skäl att överväga att skaffa ett nytt kungahus.
3) Apanaget är grundat i dels en ersättning till kungen för att kungahuset överlät Uppsala öd till staten 1809, när landet var i kris, dels som en avbetalning på Guadeloupe-fonden. Rättsligt sett kan det alltså vara så att apanaget följer kungahuset och inte monarkin, vilket innebär att en domstol möjligen skulle finna att även om monarkin avvecklas, så har kungahuset rätt till apanaget. Det hade ju varit en dubbel förlust att både betala apanaget och bli av med monarkin.
Således är min uppfattning att i huvudsak har vi ett väl fungerande monarkiskt system, och några stora förändringar är inte önskvärda.