Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Kommer högern att kunna lyfta enskilda personers agens och ansvar? Det finns ett par (enstaka) högersinnade, som har börjat utmana vänsterns/vänsterliberalernas konsensus. Hanif Bali har skrivit en text på Expressens ledarsida: "Den svenska skolan bygger på en myt. Alla barn kan inte bli akademiker. Vissa har helt enkelt för låg IQ."
Att säga att Hanif Bali har "börjat utmana vänsterns/vänsterliberalernas konsensus" skulle nog inte göra honom glad. Han är en av få inom politiken som varit konsekvent under många års tid. Av många beskylld för att vara ett nättroll innan det blev synonymt med sverigedemokrat som uttrycker sig elakt. Alltså på den tiden det var ett begrepp för en provokatör road av indignerade inlägg från jätteseriösa respondenter. Tillika röstmagnet för Moderaterna via bakdörr. Oavsett vad man tycker om mannen i fråga så är det en tidsmarkör att han nu skriver ledare i Expressen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Hanif Bali kallar detta för "det sista stora tabut", vilket är fel. Det finns fler (och för vänstern ännu större) tabun, såsom att IQ har en stor ärftlig komponent och är ojämnt fördelat.
Men han lyfter IQ:s betydelse, vilket är ett stort tabu och går helt emot Socialdemokraternas och den övriga vänsterns ideologi...
Övriga ledarsidor verkar ha bemött detta ovälkomna perspektiv med största möjliga tystnad. Hur länge tror du att det dröjer innan detta, inom kognitionsforskningen närmast triviala faktum, lyfts mer allmänt?
Fredrik Kärrholm (moderat riksdagsman, tidigare polis, har studerat kriminologi) är en annan högersinnad person, som även han har utmanat ett tabu. Han har skrivit en bok: ”Lag och ordning – En konservativ och liberal kriminalpolitik”. I boken avfärdar Kärrholm den sosse-ekonomiska förklaringen till brottslighet...
Är detta något som Moderaterna eller Kristdemokraterna kommer att vilja ta i?
Jag minns när jag något år efter att Sverigedemokraterna kommit in i riksdagen besvarade min systers arga Facebook-inlägg om Björn Söders påstående om somaliers låga IQ, så tog hon bort mig och ville inte prata på flera veckor. På den tiden ansågs det rakryggat att bryta med vänner och bekanta som på något sätt gav ifrån sig indikationer på att rösta SD. Man blev nästan misstänkliggjord om man inte tydligt markerade det oacceptabla i att begränsa invandringen och se människor som kom till Sverige som en börda.
Idag har vissa av de som ställde upp i denna körsång själva blivit sverigedemokrater eller "kritiska moderater". Andra håller pliktskyldigt fast vid sina vänsteralternativ och imperativ, men helt utan självförtroende eller övertygelse. Några har blivit mer radikala. Verkligheten i Sverige har förändrats väldigt mycket sen 2010 och folk hanterar det på olika sätt. Nu gör jag mig skyldig till defaitism, men jag tror inte det är så mycket frågan längre om att vinna mark och bryta tabun. Det är bränd mark och ruiner, fienden retirerar. Men debatten kommer inte kunna röra sig organiskt högerut över tid som i Danmark. Den tiden finns inte. Det går fort nu; men går det tillräckligt fort?
Vi kan få ett tillstånd där högern dominerar det offentliga samtalet fullkomligt och gör nya landvinningar, men den demografiska situation gör att det blir betydelselöst. Antingen att det tar abrupt slut eller att man skriver och talar utan åhörare. Svenskarna blir så irrelevanta i sitt eget land att all egentlig politik kommer att handla om att tilltala invandrade gruppers intressen. Så är det redan i flera städer.
Det man kan göra är att göra vad man kan för att ta tillvara på momentum och hoppas på det bästa. Mina förhoppningar om Europa som helhet är optimistiska, men vissa länder står verkligen inför ett vägskäl. Förhoppningsvis visar sig mina farhågor ogrundade.
När du frågor om detta något som Moderaterna eller Kristdemokraterna kommer att vilja ta i. Menar du att man borde bli tydligare i debatten eller kopplar du det till konkreta åtgärder? Jag tänker eftersom du länkade till inlägg från en moderat och en f.d. moderat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Att högersinnade är mer individualistiska och vänstersinnade mer kollektivistiska är ju helt sant. Men hos dagens vänster så har det tillkommit något ytterligare, nämligen ett tydligt kvasireligiöst perspektiv.
En religion består av en bestämd världsbild (som de troende har ett tämligen dogmatiskt förhållningssätt till) PLUS övertygelsen att anslutningen till denna världsbild innebär, att de troende är bättre människor än dem, som står utanför denna religion. De troende ser sig som goda människor - eller åtminstone som människor, som eftersträvar att vara goda människor - medan de icke-troende betraktas som syndare och/eller hedningar dvs som sämre (dåliga) människor. Kort sagt, en religiös världsbild har ett moraliskt perspektiv, vilket *inkluderar* synen på den troendes egen person.
En icke-religiös analys - t.ex. en vetenskaplig teori - är inte kombinerad med något sådant förhållningssätt. Någon som t.ex. omfattar Köpenhamnstolkningen inom kvantmekaniken anser sig inte *moraliskt* självklart stå över någon, som föredrar Many worlds tolkningen.
Den påfallande kvasireligiösa utblicken hos dagens vänster leder inte sällan till, att någon vänstersinnad explicit framhåller sin egen person som moraliskt överlagsen. Dagens vänster beskriver sig som "anständig", de befinner sig på "rätt sida om historien" m.m. Hur tycker du att högern bör handskas med det mer konkret?
Som jag skriver högre upp så hanterar människor den katastrofala utvecklingen på olika sätt. De som valt att kvarhålla sina övertygelser sluter sig och blir mer extrema. Men de blir allt färre. Till sist blir det bara "Hitlers bunker", eller ska jag kanske säga "Arnstads bunker", kvar. Bieffekten av sekterism är att samtidigt som du blir mer övertygad om din åsikt blir den mindre brukbar bland majoriteten. Jag tror inte vi behöver göra något annat än förse dem med spadar och hinkar så att de kan fortsätta att gräva ner sig. Bidra till att deras åsikter tvingar dem att isolera sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Exempelvis genom att framhålla vänsterns antisemitism? (Det är en fråga och inte någon underförstådd invändning.
)
Det handlar inte så mycket om "judehatet" i egentligen mening, utan som sagt om att exponera hur rabiat någon är. De flesta skräms ju bort av den typ av aggressiv retorik som blir allt vanligare hos dessa aktivister. Genom att genomlysa hatet får det de som inte avskräcks att framstå som långt mer extrema. Det ska vara obekvämt att associeras med vänstern. Vilket jag bara ser som att hålla deras egen strategi emot dem själva.