• 1
  • 2
2011-01-15, 01:56
Medlem
Vad tror ni om kinesisk medicin?
Det ska tydligen vara bra när man ska behandla kroniska sjukdomar vad jag hört och att vår västerländska är bättre vid akuta fall.

Dela med er om vad ni vet eller tror!
Citera
2011-01-15, 03:53
Medlem
Om du med kinesisk medicin menar det kontra evidens baserad medicin så är det bara skräp och placebo.

Faktum är att "kinesisk medicin" överges i asien men växer i väst.....pseudovetenskap är poppis här.

"Aha, har dom använt den i 4000 år. Ja då måste det ju va bra!"
Citera
2011-01-15, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren00
Om du med kinesisk medicin menar det kontra evidens baserad medicin så är det bara skräp och placebo.

Faktum är att "kinesisk medicin" överges i asien men växer i väst.....pseudovetenskap är poppis här.

"Aha, har dom använt den i 4000 år. Ja då måste det ju va bra!"

Var har du hört/läst det?

Finns väl bevis för att TCM kan vara bra mot ex. eksem har jag för mig jag läste om.
D.v.s. enligt en studie.
Citera
2011-01-15, 16:45
Medlem
Dr Zlatans avatar
Det finns ingen som helst vetenskaplig evidens för Kinesisk medicin. Utifrån grundläggande medicinska fakta är dessutom de förklaringsmodeller och teorier man använder sig av utomordentligt osannolika och i en del stycken till och med direkt motbjudande.

Därmed alltså inte sagt att Kinesisk medicin inte har effekt, bara att denna inte i någon del är vetenskapligt bevisad. Är man bara klar över detta tycker jag att man mycket väl kan använda sig av kinesisk medicin om man tycker att man mår bra av det (precis som öronljus, magnetarmband eller kristallterapi).
Citera
2011-01-15, 16:45
Medlem
morkfromorks avatar
bor i asien sedan många år, det finns medel som funkar, i 9 fall av 10 går det fixa en förkylning tex. Här går det inte vara hemma en vecka för lite feber, utan man får en enda dag, sedan tillbaka på jobbet.
Citera
2011-01-15, 23:34
Medlem
Wincidis avatar
Som en man av vetenskap så måste jag påpeka att det finns studier som visar att akupunktur hjälper mot vissa åkommor, dock har inget bevis kommit att det finns en skillnad mellan någon som "vet" vart nålen ska och någon som på känn (och av lite ondska) sticker dig med nålar, så ja det fungerar, men du behöver ingen utbildning för det.

Och om vi pratar örter så är det självklart att vissa av dem fungerar, många örter innehåller aktiva substanser, varav många används (i betydligt större doser) i västerländsk medicin, så ja om du rådfrågar din doktor och en utbildat botaniker med specialitet mot örter och deras kemiska innehåll så kan du rimligtvis få viss effekt från dessa.

Men detta är trots allt ganska meningslöst, för du har västerländsk medicin, ja örtmedicin mm fungerar i stor utsträckning, visa örter är till och med så "starka" att de kan slå ut västerländsk medicin (därav rådfråga alltid din läkare). Men varför skulle du som välinformerad modern människa vilja ha det när det finns något bättre, det är som att Brad Pitt och välja mig (jag är man) som partner, det är ett stort nerköp när du kan få något så mycket bättre (jag är inte väldigt attraktiv så även om han är kvar i garderoben så är det ett nerköp)
Citera
2011-01-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
bor i asien sedan många år, det finns medel som funkar, i 9 fall av 10 går det fixa en förkylning tex. Här går det inte vara hemma en vecka för lite feber, utan man får en enda dag, sedan tillbaka på jobbet.

Intressant! Hur pass mycket används det respektive västerländsk medicin där du bor? Jag själv tror på att det kan fungera beroende på vad man behandlar. Åtminstone kroniska sjukdomar som vi inte lyckas bota kan ev. TCM vara en hjälp vid. Du har säkert bättre koll eftersom du bor där.
Citera
2011-01-15, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wincidi
Som en man av vetenskap så måste jag påpeka att det finns studier som visar att akupunktur hjälper mot vissa åkommor, dock har inget bevis kommit att det finns en skillnad mellan någon som "vet" vart nålen ska och någon som på känn (och av lite ondska) sticker dig med nålar, så ja det fungerar, men du behöver ingen utbildning för det.

Och om vi pratar örter så är det självklart att vissa av dem fungerar, många örter innehåller aktiva substanser, varav många används (i betydligt större doser) i västerländsk medicin, så ja om du rådfrågar din doktor och en utbildat botaniker med specialitet mot örter och deras kemiska innehåll så kan du rimligtvis få viss effekt från dessa.

Men detta är trots allt ganska meningslöst, för du har västerländsk medicin, ja örtmedicin mm fungerar i stor utsträckning, visa örter är till och med så "starka" att de kan slå ut västerländsk medicin (därav rådfråga alltid din läkare). Men varför skulle du som välinformerad modern människa vilja ha det när det finns något bättre, det är som att Brad Pitt och välja mig (jag är man) som partner, det är ett stort nerköp när du kan få något så mycket bättre (jag är inte väldigt attraktiv så även om han är kvar i garderoben så är det ett nerköp)

Vill prova det eftersom vår västerländska medicin inte lyckats bota min kroniska sjukdom, där det ej heller finns någon bra behandling. Då provar man gärna mer än man vanligtvis hade gjort, för att försöka bli av med skiten...
Citera
2011-01-16, 00:13
Medlem
Wincidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeflash
Vill prova det eftersom vår västerländska medicin inte lyckats bota min kroniska sjukdom, där det ej heller finns någon bra behandling. Då provar man gärna mer än man vanligtvis hade gjort, för att försöka bli av med skiten...

då tycker jag det är en utmärkt idé, om västerländsk medicin inte fungerar och du tycker att priset för varorna är värt chansen att det fungerar är jag helt för det, för om det fungerar så är det fantastiskt, om det är en placebo så fungerar den ändå, så lika fantastiskt, om den inte fungerar har du i alla fall försökt. Att vända sig till österländsk medicin är enbart farligt om du 1 tar vanlig medicin som kan slås ut av bla örter (rådfråga läkare) eller 2 om du väljer detta för du testar västerländsk medicin, så go for it mate!
Citera
2011-01-16, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wincidi
då tycker jag det är en utmärkt idé, om västerländsk medicin inte fungerar och du tycker att priset för varorna är värt chansen att det fungerar är jag helt för det, för om det fungerar så är det fantastiskt, om det är en placebo så fungerar den ändå, så lika fantastiskt, om den inte fungerar har du i alla fall försökt. Att vända sig till österländsk medicin är enbart farligt om du 1 tar vanlig medicin som kan slås ut av bla örter (rådfråga läkare) eller 2 om du väljer detta för du testar västerländsk medicin, så go for it mate!

Ja jag känner att det kan vara värt att prova. Själv är jag lite skeptisk som jag är mot allt sånt här.
Men han verkar seriös, dit jag ska. Men sen är det alltid svårt att bedömma när man inte varit där eller träffat honom personligen.

Wallmarks örtmedicin heter det. Wallmarks.org
Något som hört något eller varit där?
Citera
2011-01-16, 11:14
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeflash
Intressant! Hur pass mycket används det respektive västerländsk medicin där du bor? Jag själv tror på att det kan fungera beroende på vad man behandlar. Åtminstone kroniska sjukdomar som vi inte lyckas bota kan ev. TCM vara en hjälp vid. Du har säkert bättre koll eftersom du bor där.

många asiater, speciellt äldre, går aldrig till en västerländsk doktor, de tror att TCM botar medans 'vår' medicin endast lindrar. TCM är också en erkänd metod, man får tex. subventionerad medicin och behandling av staten och kontrollen är lika hård som för vanliga läkare, medicinerna är testade av myndigheterna osv.
Citera
2011-01-16, 23:32
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Kinesisk medicin botar alla sjukdomar. Ett bra exempel är demonstration vid himmelska fridens torg. Inte en enda hjärta slog arytmatiskt efter att de blivit behandlade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in