Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-08-12, 16:15
Medlem
Cocojams avatar
Jag kom för några dagar sen in i en diskussion med tjejens farsa, denna diskussion fick tyvärr inget slut.

Jag hävdade bestämt att våran levande tennislegend Stefan Edberg i sina tidigare år som tennisspelare servat ihjäl en domare (något som jag tror mig ha hört när jag var yngre). Han trodde dock inte på mig, så nu undrar jag om någon kan styrka detta påstående, gärna med en hänvisande länk
Citera
2004-08-12, 16:20
Medlem
Ace Venturas avatar
Yes! Har för mig att det gick till så att han servade en äldre linjeman i grenen(!) i US Open så att denne trillade och slog i huvudet i banan. Av detta fick han en sådan chock att han drabbades av en hjärtinfarkt och dog. Måste ha varit i början eller mitten av 80-talet.

Så kommer jag ihåg det iaf. Är nästan helt hundra på att det stämmer. (Det är ju trots allt några år sedan det hände).

Mvh /Ace
Citera
2004-08-12, 16:26
Medlem
Cocojams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Yes! Har för mig att det gick till så att han servade en äldre linjeman i grenen(!) i US Open så att denne trillade och slog i huvudet i banan. Av detta fick han en sådan chock att han drabbades av en hjärtinfarkt och dog. Måste ha varit i början eller mitten av 80-talet.

Så kommer jag ihåg det iaf. Är nästan helt hundra på att det stämmer. (Det är ju trots allt några år sedan det hände).

Mvh /Ace

Klockrent, både serven och ditt inlägg

Han servade alltså rakt på domarens nötter, fy fan vilken smärta

Du känner inte till någon länk till denna fakta??? Jag har snart googlat ihjäl mig...
Citera
2004-08-12, 16:36
Medlem
Den trägnes avatar
http://216.239.59.104/search?q=cache...Wertheim&hl=sv
Citera
2004-08-12, 16:38
Medlem
knallpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocojam
Du känner inte till någon länk till denna fakta??? Jag har snart googlat ihjäl mig...

En googlesökning på "'Stefan Edberg' serve died" gav en del:

http://anecdotage.com/index.php?aid=15846
"The freakiest sports fatality occurred on the tennis court. At the Junior Boys' Final of the 1983 U.S. Open, linesman Richard Wertheim was hit in the groin by a serve from eventual champion Stefan Edberg. Wertheim toppled backward, hitting his head on the court. He died in the hospital five days later of a subdural hematoma."

och
http://www.geocities.com/edhead01us/archive8.html
Many years ago I heard the story that Edberg caused the death of a linesman with a first serve in his early career. I didn't go deeper until, a month and a half ago, a visitor to my site asked me for details on the same story. I then decided to e-mail the question to "Il Tennis Italiano", Italian main tennis magazine and that's what they replied in the issue of August:
"The incredible story of the linesman is, unfortunately, absolutely true. In 1983, Stefan Edberg took part in the junior US Open, a tournament that he eventually won to complete his junior Grand Slam. On September 10th, his semifinal against Patrick McEnroe was scheduled. With a first serve Edberg hit the middle linesman, Richard Wertheim, 61, who lost his balance in order to try to avoid the ball and hit his head on the hardcourt. Our reporter, back then, was right on that court and immortalized the episode in all its dramacity. The linesman was immediately carried to the hospital and the Edberg's match was not suspended. After a ten day coma, Wertheim passed away. Not the blow from the ball, but the cranial trauma following his bad fall was blamed for his death. Stefan Edberg said he really thought of quitting playing tennis then, due to the feeling of guilt."
Citera
2004-08-12, 16:45
Medlem
Cocojams avatar
Tusen tack för länkarna, nu ska jag sätta dit svärfar ordentligt
Citera
2004-08-12, 16:58
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knallpulver

http://anecdotage.com/index.php?aid=15846
"The freakiest sports fatality occurred on the tennis court. At the Junior Boys' Final of the 1983 U.S. Open, linesman Richard Wertheim was hit in the groin by a serve from eventual champion Stefan Edberg. Wertheim toppled backward, hitting his head on the court. He died in the hospital five days later of a subdural hematoma."

Aha, hade för mig att det var hjärtinfarkt han drabbades av men okey, det var väl nära nog...
Citera
2004-08-12, 17:16
Medlem
david_båths avatar
två biobiljetter till den som fixar fram klippet
Citera
2004-08-12, 20:15
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Stefan är en god vän till mig. Han mådde inte så bra efter händelsen kan man säga.
Citera
2004-08-12, 20:50
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Stefan är en god vän till mig. Han mådde inte så bra efter händelsen kan man säga.

Är du också från Västervikstrakten?

Det var en del skriverier i lokaltidningen när detta inträffade.
Citera
2004-08-13, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)

Ja, han blev ju jättepåverkad, gick och vann turneringen och allt...
Citera
2004-08-13, 07:36
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenStolpe
Ja, han blev ju jättepåverkad, gick och vann turneringen och allt...

Ja vemfan vågar blocka bollar från killen som skjuter folk i pungen som dom faller ihop och dör?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in