Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag skulle vilja säga att vi fortfarande vet såpass lite neurobiologiskt om hur tankar formas att frågeställningen i det stora hela snarast ligger inom filosofins domäner.
Alla frågor ligger någonstans inom filosofins domäner anser jag, men den här frågan (frågorna) passar nog bättre här än i filosofi. Kanske inte strikt sett, men i praktiken så kommer tråden flumma iväg i filosofi medan tråden här kommer generera betydligt mer värdefulla svar. Om du ursäktar att jag går på gränsen till att kommentera mod.åtgärder i tråden men jag tolkar ditt inlägg som att du är öppen för input.
Citat:
Ursprungligen postat av kuddkastar-kurt
frågor
Då du postat tråden i detta forum så utgår jag ifrån att det du eftersöker inte är "svar" av typen: "om en tanke finns på ett papper men inte i en hjärna, finns tanken?" utan snarare mer eller mindre krassa empiriska slutsatser om hur vår hjärna fungerar och hur hjärnan i sin tur är ansvarig för att producera det som vi själva upplever som jag:et och tankarna som detta jag tänker. Så, ja, det är absolut vetenskapligt bevisat att tankar uppstår i hjärnan liksom att manipulation av hjärnan kan få oss att tänka
eller kanske snarare känna olika saker.
Jag hittar inte referensen just nu men det finns otroligt fascinerande forskning som med stor sannolikhet är fMRI-baserad som har kunnat förutsäga vad en person ska göra upp till 4 sekunder innan personen gör det, förvisso tror jag att det är i huvudsak mekaniska rörelser som kan förutsägas men om inte mitt minne sviker mig var det mer sofistikerat än så. Vi är naturligtvis långt ifrån att kunna förutsäga att exakt vad som kommer att ske eller exakt vad som kommer att sägas - men om vi vet vilken del av hjärnan som aktiveras - lyser upp i en fMRI - så kan vi med stor sannolikhet förutsäga konsekvenserna av detta. Hjärnan är statistiskt pålitlig såtillvida.
Fri vilja är till sin natur närbesläktat till neurologisk forskning. Våra beslut att göra saker är egentligen väldigt långt ifrån fria beslut utan det är beslut som vår hjärna tolkar fram genom den enormt sofistikerade informationstolkningsapparatusen som vår hjärna faktiskt i huvudsak är.
Mja, kanske gav mer frågor än svar, men en början ivf.