Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-04, 15:13
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tweetme
Hahaha, är det ändå inte lite roligt att du nu i princip argumenterar mot er själva?

För det är ju exakt detta både jag och Johannes säger. Det mesta i #prataomdet är inte i närheten av Assange-fallet för #prataomdet handlar inte om Assange, utan om sex och gråzoner däri. Det är verkligen inte så svårt.
Nu talar jag alltså bara för mig själv, eftersom jag inte vet så mycket om denna kampanj. Jag försöker bara förstå vad det hela handlar om.
Men att blanda ihop de exempel du gav* med Assange och Koljonen-fallen känns tämligen värdelöst. I dina exempel ligger problemet hos en förövare, men i det andra fallet ligger det hos den som av någon anledning inte klarat av att säga nej.
Men visst - vill man ha en så bred diskussion så får man ju ha det.
Jag personligen ser inget större skäl att blanda ihop frågorna övergrepp och tveksamhet och så vitt jag har förstått har ju kampanjen numera runnit ut i sanden, så då kanske den var för bred ändå.

*
Citat:
våldtäkt i ett förhållande, äckel på tunnelbanan, att bli tafsad på på krogen.
Senast redigerad av FritzDaCat 2011-02-04 kl. 15:25.
Citera
2011-02-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Nu talar jag alltså bara för mig själv, eftersom jag inte vet så mycket kring denna kampanj. Jag försöker bara förstå vad det hela handlar om.
Men att blanda ihop de exempel du gav med Assange och Koljonen-fallen känns tämligen värdelöst. I dina exempel ligger problemet hos ''förövaren'', men i det andra fallet ligger det hos den som av någon anledning inte klarat av att säga nej.
Men visst - vill man ha en så bred diskussion så får man ju ha det.
Jag personligen ser inget större skäl att blanda ihop frågorna övergrepp och tveksamhet och så vitt jag har förstått har ju kampanjen numera runnit ut i sanden, så då kanske den var för bred ändå.

Men det finns inget att "blanda ihop". Det fanns och finns ingen "diskussion" som skulle hållas inom snäva ramar (utöver då att det handlar om gränsdragningar, sex, och gråzoner vilket ja, är OTROLIGT brett).
Det här är ju produkten av en gräsrotskampanj som #prataomdet. Ingen styrde debatten och det fanns ingen hemlig agenda. Människor bidrog med berättelser som DE ansåg relevanta.
Citera
2011-02-04, 15:27
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Hahaha, är det ändå inte lite roligt att du nu i princip argumenterar mot er själva?

För det är ju exakt detta både jag och Johannes säger. Det mesta i #prataomdet är inte i närheten av Assange-fallet för #prataomdet handlar inte om Assange, utan om sex och gråzoner däri. Det är verkligen inte så svårt.

Det som binder samman berättelserna i #prataomdet är en osäkerhet kring gränser, både ens egna och andras. Att våga lyfta såna ämnen och ta diskussionen. Inte Assange, inte Ardin, inte rättsfallet.

Det beror ju, som jag redan visat, på att du bedrar dig själv och andra, och plockar halva meningar:
https://www.flashback.org/sp28651225

Återigen, Johanna Koljonen:
"Det slog mig, twittrade jag, att det finns ett strukturellt problem i vår våldtäktslagstiftning. Den förlitar sig på att parterna ska kommunicera om sina gränser. Det är en viktig princip. Men vi förmår det inte alltid, inte ens med partner vi känner och älskar. Man kan vara hur kåt som helst och samtidigt för blyg, tacksam, skamsen, imponerad, rädd eller kär för att säga vad man faktiskt vill. Och om vi inte kan berätta för varandra om våra gränser, då gör vi våld på oss själva. Vi kanske till och med tillåter, som jag gjorde då, övergrepp i lagens mening att ske."

Det blir bara mer och mer komiskt att se hur ni förnekar detta med desperata sofisterier och att hugga av meningar.

Eller varför inte blanda lite, först härskarteknik två och därefter lite nonsens:

Citat:
Men snälla lilla människa. Det strukturella problemet härhör från köns- och makstrukturerna.
Senast redigerad av BaalZeBub 2011-02-04 kl. 15:32.
Citera
2011-02-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

För det första behöver vi tydligen hennes tillstånd för att citera hennes offentliga twittrande:

isobelsverkstad Isobel Hadley-Kamptz
är än en gång citerad från twitter utan att ha blivit tillfrågad, denna gång i Fokus. Jag är inte svår att få tag på.

Låter om Isobel behöver gå en kurs i upphovsrätt.
Citera
2011-02-04, 15:31
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Men det finns inget att "blanda ihop". Det fanns och finns ingen "diskussion" som skulle hållas inom snäva ramar (utöver då att det handlar om gränsdragningar, sex, och gråzoner vilket ja, är OTROLIGT brett).
Det här är ju produkten av en gräsrotskampanj som #prataomdet. Ingen styrde debatten och det fanns ingen hemlig agenda. Människor bidrog med berättelser som DE ansåg relevanta.
OK, jag förstår.
Men bollen sattes i rullning av ett nätverk, som KUNDE ha styrt, eller som kanske hade förutsett utvecklingen.
Jag ska erkänna att längre än så är jag inte påläst.
Jag kanske återkommer.
Citera
2011-02-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det beror ju, som jag redan visat, på att du bedrar dig själv och andra, och plockar halva meningar:
https://www.flashback.org/sp28651225

Återigen, Johanna Koljonen:
"Det slog mig, twittrade jag, att det finns ett strukturellt problem i vår våldtäktslagstiftning. Den förlitar sig på att parterna ska kommunicera om sina gränser. Det är en viktig princip. Men vi förmår det inte alltid, inte ens med partner vi känner och älskar. Man kan vara hur kåt som helst och samtidigt för blyg, tacksam, skamsen, imponerad, rädd eller kär för att säga vad man faktiskt vill. Och om vi inte kan berätta för varandra om våra gränser, då gör vi våld på oss själva. Vi kanske till och med tillåter, som jag gjorde då, övergrepp i lagens mening att ske."

Det blir bara mer och mer komiskt att se hur ni förnekar detta med desperata sofisterier och att hugga av meningar.

Eller varför inte blanda lite, först härskarteknik två och därefter lite nonsens:

Jag har redan förklarat de strukturella problemen i en post, missade du den?

Du började med att kalla mig dum, jag kallade dig liten. Klev jag på en öm tå snutten?
Citera
2011-02-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
OK, jag förstår.
Men bollen sattes i rullning av ett nätverk, som KUNDE ha styrt, eller som kanske hade förutsett utvecklingen.
Jag ska erkänna att längre än så är jag inte påläst.
Jag kanske återkommer.

Fast vilken utveckling är det som ska ha förutsetts?

Några här har målat upp katastrofscenarion där #prataomdet kommer leda till att Assange "skickas till USA i orange overall med stolpiller i röven" (kanske inte ordagrant citat, men andemening). Han har, som Johannes sa, vare sig utlämnats till Sverige, än mindre USA.

Det finns INGA konkreta negativa följder av #prataomdet för Assange. Ingenting alls. Eller? Ärligt, finns det något konkret alls att peka på?

Allt som finns är TEORIER på hur #prataomdet kan ha påverkat människor. Kan någon frambringa ett enda bevis för dessa teorier? Finns det någon som helst undersökning som t.ex. visar att stödet för Assange minskat eller att fler anser honom vara skyldig på grund av #prataomdet?
Citera
2011-02-04, 15:45
Medlem
Citat:
Jag har redan förklarat de strukturella problemen i en post, missade du den?

Du började med att kalla mig dum, jag kallade dig liten. Klev jag på en öm tå snutten?

Twetme är tänd på dig BallZeBub.
Citera
2011-02-04, 15:47
Medlem
http://www.bang.se/artiklar/nyheter/...det-2010-12-17

Publicerad 2010-12-17

Hittade denna när jag var inne på Anna Å's Twitter
Tämligen extrem artikel, bla:
Citat:
Där argumenterade jag kraftfullt, utifrån ett i första hand strukturellt (och tämligen endimensionellt) perspektiv, för att synen på våldtäktsmannen inte överensstämde med verkligheten, och att det i själva verket är "vanliga killar som jag" som ska ses som potentiella förövare.

Citat:
I samma nummer av ETC skrev vi även att "alla kvinnor känner någon som har blivit utsatt för våldtäkt men inga män känner någon man som begått en våldtäkt". När jag följer #prataomdet på Twitter dyker samma resonemang upp med jämna mellanrum: Det finns ett ”skrämmande glapp” i att ” nästan alla kvinnor blivit utsatta och inga män tycker sig ha utsatt”.

Lite sidokuriosa bara .
Ger en lite bättre bild av vad för sorts människor som står bakom #prataomdet och BANG borde vara ett ställe där de flesta av dem florerar.
Citera
2011-02-04, 15:47
Bannlyst
Tyvärr det ju så att iom att Assange nämns vid namn i den berömda faktarutan i nästan alla sammanhang där #prataomdet diskuteras så är det ju så att #prataomdet kommit att handla om Assange, och inte i någon positiv bemärkelse, det måste ju t.o.m de mest rabiata feministerna vara VÄL medvetna om.
Citera
2011-02-04, 15:48
Medlem
Någon som vet något bra "tool" som man söka tweets med?.
Jag får inte fram något mer än som mest någon vecka bakåt, vill ju ha tag på saker från december?
Citera
2011-02-04, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Twetme är tänd på dig BallZeBub.

Haha, ska ej uteslutas

Mest roligt att många ömmar så för den "hårda tonen" i debatten och säger till bland annat Johannes att han får stå ut med den. Men så fort någon utifrån kallar någon något så fruktansvärt nedsättande som LITEN då brister fördämningarna i tårkanalerna och det ska näst intill talas ut i en tv-soffa. Kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in