Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-23, 16:59
Medlem
Hej!

Jag läser lite om dinosaurier. Men en sak som jag funderar på hur dinousarier egentligen påverkades av masdöden och hur började djuren byggas upp igen efter det för ca 65 miljoner år sedan. Om ni vet något om det så är jag väldigt tacksam för svar, annars någon tips om websajt, böcker osv..
Citera
2011-01-23, 17:00
Medlem
Shogun-s avatar
Vissa levde väl kvar och förökade sig successivt, samtidigt som evolutionen påverkade allt. Det är bara min teori.
Citera
2011-01-27, 18:12
Medlem
tack=)

någon annan?
Citera
2011-01-27, 23:04
Medlem
Wincidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghena92
Hej!

Jag läser lite om dinosaurier. Men en sak som jag funderar på hur dinousarier egentligen påverkades av masdöden och hur började djuren byggas upp igen efter det för ca 65 miljoner år sedan. Om ni vet något om det så är jag väldigt tacksam för svar, annars någon tips om websajt, böcker osv..

Dinousarierna påverkades precis som ett modernt ekosystem under liknande förhållanden skulle reagera, om som i detta fallet att stora delar försvinner, däribland tonkonsumenterna samt de flesta nischer gör att allt kvarvarande liv helt enkelt "tävlar" om vem som kan ta över de tomma nischerna först, då vi vet resultatet så kan vi också konstatera att däggdjuren var mest lätt anpassade i detta avseendet. Denna "tävlan" leder oftast om det finns resurser nog till en explosionsartad utveckling av nya arter som efterhand blir mindre, man kan jämföra det med när internetbublan byggdes upp, i början blossar hundratusentals företag upp, alla för att försöka hinna först att erövra en nisch i den nya sektorn i finansmarknaden, denna explosion av nya företag når efter en tid sin topp där vissa har lyckats bättre än andra och börjar befästa sin ställning och konkurrerar bort ett stort antal företag vilket gör att antalet konkurrenter minskar kraftigt tills den når en hyfsat stabil jämvikt som är betydligt fler företag än innan "tävlingen" började men färre än då den var på sin topp.
Citera
2011-01-27, 23:08
Medlem
bringeroflights avatar
Antagligen var inte utdöendet så snabbt som man kan få intryck av. Av fossila dateringar har man funnit att dinosaurier levde någon miljon år längre på det då isfria Antarktis. Vidare klarade ju fåglar, reptiler, däggdjur mm sig undan utdöendet. De flesta däggdjursordningar fanns redan för 65 miljoner år sedan, valar och någon till undantagna. De överlevande djurgrupperna kunde expandera och överta en del av det livsrummet som dinosaurierna lämnat men det är inte säkert att det var någon explosiv expansion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in