• 1
  • 2
2011-01-29, 13:17
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Det skulle det väl göra om jag visste skillnaden, antar jag ...

Jag vet ärligt talat inte om det skulle vara fördelaktigt för mig att göra om min enskilda firma till ett AB - som jag har förstått är det för de flesta avgörande att man inte personligen blir ansvarig för eventuella skulder som ett AB drar på sig om man har gjort sitt bästa och inte fibblat på något vis.

Jag har alltså en EF, inga anställda, en omsättning på under en miljon per år, maximal avsättning till periodiseringsfonder som uppstod under 90-talet. Som jag har fattat det från min ekonom så blir det så att jag är tvungen att fortsätta att avsätta till periodiseringsfonderna, visserligen mindre år för år, för att klara att skatta den gamla surdegen, så att säga.

Jag jobbar alltså fulltid eller mer, och visserligen klarar jag mig bra, men inte jättebra. Skulle gärna vilja våga ta in en anställd för ett sidoprojekt som jag har tänkt mig, men då måste jag ju gå ner i tid med det jag verkligen får in pengar på, så just nu känns det som om jag sitter i ett moment 22. Är det något som ett aktiebolag skulle hjälpa mig med, menar du?

Det bästa vore ju om de där periodiseringsfonderna kunde bara ta och pulvriseras

Vad gäller beskattning av utdelning kommer du beskattas för endast 20 % (30% av 2/3 av utdelningen) under förutsättning att du uppfyller vissa kriterier. Aktieutdelning är alltså mer förmånligt än om du jämför med inkomstslaget tjänst.

Du pratar om att våga ta in en anställd, i ett AB begränsas det personliga ansvaret radikalt. Det tror jag gör det lättare för dig att ta steget att utöka personalstyrkan. Att expandera och våga ta det steget kan också kännas mer tryggt i ett AB. AB upplevs ofta som mer seriöst än andra bolagsformer, vilket kan vara en fördel om du har ambitionen att växa.
Citera
2011-02-02, 23:55
Medlem
dvraptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Läs skattemässig åtgärd.

Om pengarna finns skulle jag rekomendera att ombilda till AB, då finns det större möjligheter att inte behöva skatta bort en stor del av pfonderna.

Det där låter som ett intressant alternativ. Låt oss säga att det inte blir så mycket kostnader i företaget dom närmaste åren, det vill säga inte så mycket avdrag. Vad skulle en ombildning till AB innebära skattemässigt för dom dryga 300" som är satta i periodiseringsfonder?
Citera
2011-02-03, 07:07
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvraptor
Det där låter som ett intressant alternativ. Låt oss säga att det inte blir så mycket kostnader i företaget dom närmaste åren, det vill säga inte så mycket avdrag. Vad skulle en ombildning till AB innebära skattemässigt för dom dryga 300" som är satta i periodiseringsfonder?

Du kommer ju förr eller senare åka på att skatta för dessa avsättningar, eller din vinst rättare sagt. Som sagt, senast 6:e taxeringsåret efter första avsättningen måste du återföra, då är det det äldsta avdraget som återförs först.

Sen finns det väl saker du kan göra för att sänka vinsten och på så sätt betala mindre i skatt. Maximala avskrivningar på inventarier och byggnader är en åtgärd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in