• 1
  • 2
2011-01-26, 00:21
Medlem
dvraptors avatar
Min fru har en enskild firma sedan 5 år tillbaka där en revisor skött bokföringen utan några som helst skatteplanerande åtgärder undantaget maxade periodiseringesfonder dom senaste tre åren som nu uppgår till drygt 300"

Dom kommande tre åren kommer min fru att arbeta som anställd på ett annat företag med en lön som överstiger brytpunkten för statlig inkomstskatt. Utöver det kommer hon endast att ha mindre intäkter i den enskilda firman.

Vad ska man tänka på vad gäller periodiseringsfonderna för att inte behöva betala mer skatt än nödvändigt?
Citera
2011-01-26, 00:45
Medlem
Kommer hon bedriva någon verksamhet alls de närmaste åren i bolaget?

Jag är inget vidare på associationsrätt, men en tanke kanske är att omvandla den enskilda firman till ett aktiebolag. Periodiseringsfonderna kommer ju få återföras som vanligt, men pengarna kan ju då stanna i bolaget och istället pröjsa bolagsskatt.
Citera
2011-01-26, 07:25
Medlem
AldoRaines avatar
Det är senast sjätte taxeringsåret som du blir tvungen att återföra, inte tredje om du trodde det.
Citera
2011-01-26, 22:41
Medlem
dvraptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Kommer hon bedriva någon verksamhet alls de närmaste åren i bolaget?

Jag är inget vidare på associationsrätt, men en tanke kanske är att omvandla den enskilda firman till ett aktiebolag. Periodiseringsfonderna kommer ju få återföras som vanligt, men pengarna kan ju då stanna i bolaget och istället pröjsa bolagsskatt.

Viss verksamhet, men inga större summor i sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det är senast sjätte taxeringsåret som du blir tvungen att återföra, inte tredje om du trodde det.

Ok, jag undrar mer hur och när man ska återföra, samt när det är mindre lönsamt.
Stämmer det att så länge hon tjänar över brytpunkten är det en dålig affär att återföra?
Citera
2011-01-27, 07:26
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvraptor
Ok, jag undrar mer hur och när man ska återföra, samt när det är mindre lönsamt.
Stämmer det att så länge hon tjänar över brytpunkten är det en dålig affär att återföra?

Du återför i din deklaration, då det endast är en bokföringsmässig åtgärd. Det finns också fall där du är tvungen att återföra. Exempelvis om du tänker upphöra din näringsverksamhet eller om du försätts i konkurs. Du väljer själv när du vill återföra delar eller hela av de avsatta fonderna, dock senast sjätte taxeringsåret efter första avsättningen.

Det beror på vad man anser är en "dålig affär", men du har en poäng i det du säger. Att slippa statlig skatt är en stor anledning till att sätta av till periodiseringsfonder.
Citera
2011-01-27, 07:35
Medlem
Citat:
Du återför i din deklaration, då det endast är en bokföringsmässig åtgärd.

Läs skattemässig åtgärd.

Om pengarna finns skulle jag rekomendera att ombilda till AB, då finns det större möjligheter att inte behöva skatta bort en stor del av pfonderna.
Citera
2011-01-27, 10:14
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Läs skattemässig åtgärd.

Om pengarna finns skulle jag rekomendera att ombilda till AB, då finns det större möjligheter att inte behöva skatta bort en stor del av pfonderna.

Ursäkta att jag snattar tråden lite här ... När jag satt igång som egenföretagare för nästan 20 år sedan hade jag ett jävla stolpskott som bokföringshjälp, visade det sig senare.

Jag är fruktansvärt bra på mitt jobb, men horribelt dålig på bokföring och ekonomi. Jag har alltid försökt att hitta personer som kan hjälpa mig, men ibland blir det ju mindre bra. Resultatet var i alla fall att denna person under maximal tid satte undan maximala belopp i sådana här periodiseringsfonder.

Och talade inte om det för mig, eller vilka konsekvenser det hade/har. För jag släpar fortfarande på enorma undansatta belopp att försöka skatta av successivt. Hade idioten talat OM för mig att det handlade om uppskjuten skatt hade jag ju agerat enligt detta, men det fattade ju inte jag.

Därför undrar jag nu - den bokföringshjälp jag har idag är väldigt bra, men fokuserad på enskilda firmor och har kanske inte blicken för AB - stämmer detta för alla, och hur fungerar det då?

Det kanske heller inte gäller för gammal skåpmat som mina eländen?
Citera
2011-01-27, 10:27
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Ursäkta att jag snattar tråden lite här ... När jag satt igång som egenföretagare för nästan 20 år sedan hade jag ett jävla stolpskott som bokföringshjälp, visade det sig senare.

Jag är fruktansvärt bra på mitt jobb, men horribelt dålig på bokföring och ekonomi. Jag har alltid försökt att hitta personer som kan hjälpa mig, men ibland blir det ju mindre bra. Resultatet var i alla fall att denna person under maximal tid satte undan maximala belopp i sådana här periodiseringsfonder.

Och talade inte om det för mig, eller vilka konsekvenser det hade/har. För jag släpar fortfarande på enorma undansatta belopp att försöka skatta av successivt. Hade idioten talat OM för mig att det handlade om uppskjuten skatt hade jag ju agerat enligt detta, men det fattade ju inte jag.

Därför undrar jag nu - den bokföringshjälp jag har idag är väldigt bra, men fokuserad på enskilda firmor och har kanske inte blicken för AB - stämmer detta för alla, och hur fungerar det då?

Det kanske heller inte gäller för gammal skåpmat som mina eländen?

Om avsättning till periodiseringsfond har gjorts i ABt finns ingen möjlighet att undvika beskattning. Det Mr blueeye skriver om gäller när avsättningen är gjord i den enskilda firman och man kan, via ombildande till AB, få delar av p-fonderna konverterade till eget kapital i ABt. Exakt hur det funkar är jag osäker på. Men jag antar att du menade att avsättningen var gjord i ABt? Isåfall kan du inte undvika beskattning.
Citera
2011-01-27, 10:43
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimgus
Om avsättning till periodiseringsfond har gjorts i ABt finns ingen möjlighet att undvika beskattning. Det Mr blueeye skriver om gäller när avsättningen är gjord i den enskilda firman och man kan, via ombildande till AB, få delar av p-fonderna konverterade till eget kapital i ABt. Exakt hur det funkar är jag osäker på. Men jag antar att du menade att avsättningen var gjord i ABt? Isåfall kan du inte undvika beskattning.

Åh, förlåt, jag var visst oklar när det gällde detta.

Jag startade min enskilda firma 1994 (tror jag bestämt) och har fortfarande samma EF, har INTE omvandlat till AB, eftersom jag inte riktigt har sett några fördelar med det eftersom jag handlar med tjänster, så att säga. Har därför varken varulager, större kostnader eller några anställda (än - håller på att förändra detta i smygande takt).

Det tråkiga är ju att jag har så mycket jobb jag vill, men trots att jag jobbar maximalt förbättras inte situationen eftersom den uppskjutna skatten hänger efter mig som ett damoklessvärd.
Citera
2011-01-27, 19:00
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Läs skattemässig åtgärd.

Ja precis, det jag menade var att du inte stoppar undan pengarna rent fysiskt i någon fond, utan endast bokför/deklarerar avsättningen.
Citera
2011-01-27, 19:03
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Åh, förlåt, jag var visst oklar när det gällde detta.

Jag startade min enskilda firma 1994 (tror jag bestämt) och har fortfarande samma EF, har INTE omvandlat till AB, eftersom jag inte riktigt har sett några fördelar med det eftersom jag handlar med tjänster, så att säga.

Och att ta ut utdelning till 20% beskattning lockar inte?
Citera
2011-01-29, 11:55
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Och att ta ut utdelning till 20% beskattning lockar inte?

Det skulle det väl göra om jag visste skillnaden, antar jag ...

Jag vet ärligt talat inte om det skulle vara fördelaktigt för mig att göra om min enskilda firma till ett AB - som jag har förstått är det för de flesta avgörande att man inte personligen blir ansvarig för eventuella skulder som ett AB drar på sig om man har gjort sitt bästa och inte fibblat på något vis.

Jag har alltså en EF, inga anställda, en omsättning på under en miljon per år, maximal avsättning till periodiseringsfonder som uppstod under 90-talet. Som jag har fattat det från min ekonom så blir det så att jag är tvungen att fortsätta att avsätta till periodiseringsfonderna, visserligen mindre år för år, för att klara att skatta den gamla surdegen, så att säga.

Jag jobbar alltså fulltid eller mer, och visserligen klarar jag mig bra, men inte jättebra. Skulle gärna vilja våga ta in en anställd för ett sidoprojekt som jag har tänkt mig, men då måste jag ju gå ner i tid med det jag verkligen får in pengar på, så just nu känns det som om jag sitter i ett moment 22. Är det något som ett aktiebolag skulle hjälpa mig med, menar du?

Det bästa vore ju om de där periodiseringsfonderna kunde bara ta och pulvriseras
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in