• 1
  • 2
2011-01-26, 02:12
Bannlyst
Det finns de som älskar att shoppa de senaste mobiltelefonerna, dyraste bilarna, dyraste kläderna, de tror att vi som är för djurrätt och miljö är avundsjuka på deras värdelösa pengar och saker. De är så kortsiktiga i sitt tänkande. De förstår inte att de själva påverkas! VAD ska de göra när det inte längre finns rent rinnande vatten, olja, träd, djur, ren luft kvar? Det är livsviktigt, men dessa idioter spottar på planeten de vandrar på och utnyttjar för att kunna leva sina värdelösa, korta liv. Fortsätt föda barn och konsumera bara.
Hur kan de inte tänka på framtiden? Det handlar om allt liv. Varför så ignoranta? De tror att de kommer kunna fortsätta leva som de gör idag, slösa som de gör, i all framtid? En dag tar resurserna slut. Vad ska de som inte brydde sig om miljön göra då? Det är nästan så man längtar tills västvärlden också blir lika svältande fattigt som Afrika, för det kommer våra länder att också bli i framtiden, det är bara en tidsfråga.
Citera
2011-01-26, 02:19
Medlem
Dino-ZaUries avatar
När allt faller ner, så får vi väl göra som romarna. Dricka oss fulla och skära oss i handlederna medan vi tillsammans dör i ett varmt bad med rosenblad

Du tänker väldigt ekonomiskt kortsiktigt. Hellre en förstörd jord än en förstörd ekonomi. Om ekonomin faller så ska du allt se att vi kommer bli lika jävliga som serberna här uppe >

Istället för att vara ett ljus som brinner långsamt väljer jag att vara en BIG MOTHERFUCKING A-BOMB som lyser upp himlen och lämnar ett stort djupt ärr på jordens yta! Och på så vis bli odödlig!!!!
Citera
2011-01-26, 02:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-ZaUrie
När allt faller ner, så får vi väl göra som romarna. Dricka oss fulla och skära oss i handlederna medan vi tillsammans dör i ett varmt bad med rosenblad

Du tänker väldigt ekonomiskt kortsiktigt. Hellre en förstörd jord än en förstörd ekonomi. Om ekonomin faller så ska du allt se att vi kommer bli lika jävliga som serberna här uppe >

Istället för att vara ett ljus som brinner långsamt väljer jag att vara en BIG MOTHERFUCKING A-BOMB som lyser upp himlen och lämnar ett stort djupt ärr på jordens yta! Och på så vis bli odödlig!!!!

Man kan ha ett ekologiskt samhälle med hållbar ekonomi.
Citera
2011-01-26, 02:28
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanLifePrevail
Man kan ha ett ekologiskt samhälle med hållbar ekonomi.

Nej, eller iaf inte på det sätt som ni anarkoekologister vill. För att vår ekonomi ska vara hållbar krävs det en ökad konsumtion
Citera
2011-01-26, 02:30
Medlem
Utopia.s avatar
Du har ju delvis rätt i att vi spenderar en massa resurser i en rasande fart. Priset kommer dock stiga när resurserna börjar sina, och då kommer konsumptionen behöva avstanna ändå. De flesta resurser vi använder är förnyelsebara, så jorden kommer att återhämta sig. Men visst är det stört att vi tänker så kortsiktigt.

Edit: Marknadskrafterna effektiviserar hela tiden resursanvändningen, och i den gröna revolution som sker nu lider det ingen brist på miljövänliga innovationer. Bara för några veckor sedan läste jag om ett nytt material som skulle ersätta betong. Det var tio gånger starkare och vägde mycket mindre, och gjordes på hampa, en av de mest lättodlade, tåliga och snabbväxande växterna på jorden. Man har också börjat producera ett alternativ till frigolit, gjort på mycelium. Detta skulle kunna gå att producera vart som helst i världen med enbart restprodukter från inhemska industrier, och kosta mindre än vad frigolit gör idag, som jag förstod det.

Jag vet inte riktigt vad jag tror om framtiden, men jag tror att det ska till mycket mer än överkonsumption för att jorden ska gå under.
Senast redigerad av Utopia. 2011-01-26 kl. 02:38.
Citera
2011-01-26, 02:32
Bannlyst
Citat:
Nej, eller iaf inte på det sätt som ni anarkoekologister vill. För att vår ekonomi ska vara hållbar krävs det en ökad konsumtion

Hur klarade sig vikingabyar, jordbrukssamhället och till exempel ekologiska och naturliga byfolk i öst förr i tiden utan industrialisering då?
Citera
2011-01-26, 02:36
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Hur klarade sig vikingabyar, jordbrukssamhället och till exempel ekologiska och naturliga byfolk i öst förr i tiden utan industrialisering då?

Precis just detta är vad jag menar. Varför skulle vi vilja gå bakåt i tiden? Leva som okunniga människor, där barnadödligheten är hög, där vi lever kortare, hårdare liv... Allt är LAT av naturen. Ingen människa (förutom aktivister) är beredda på att göra denna uppoffring, att gå till ett mer tuffare liv...
Citera
2011-01-26, 02:41
Bannlyst
Citat:

Precis just detta är vad jag menar. Varför skulle vi vilja gå bakåt i tiden? Leva som okunniga människor, där barnadödligheten är hög, där vi lever kortare, hårdare liv... Allt är LAT av naturen. Ingen människa (förutom aktivister) är beredda på att göra denna uppoffring, att gå till ett mer tuffare liv...

Och däri ligger felet, folk är för bekväma, de tror att de kommer kunna leva samma bekväma liv som de gör idag i all framtid, vi kan göra uppoffringar idag och kunna leva helt okej, med det mest nödvändiga, utan bilar och diverse onödiga industrier, och fortfarande må bra... eller fortsätta spendera, konsumera, slösa, för ett liv fullt av helt onödiga materiella ägodelar, och i framtiden få ett rent helvete där folk kommer svälta och dö, djurarter kommer dö ut, luften förorenas totalt, skogen plundras och skövlas systematiskt...
Citera
2011-01-26, 02:43
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Och däri ligger felet, folk är för bekväma, de tror att de kommer kunna leva samma bekväma liv som de gör idag i all framtid, vi kan göra uppoffringar idag och kunna leva helt okej, med det mest nödvändiga, utan bilar och diverse onödiga industrier, och fortfarande må bra... eller fortsätta spendera, konsumera, slösa, för ett liv fullt av helt onödiga materiella ägodelar, och i framtiden få ett rent helvete där folk kommer svälta och dö, djurarter kommer dö ut, luften förorenas totalt, skogen plundras och skövlas systematiskt...

Istället för att vara ett ljus som brinner långsamt väljer jag att vara en BIG MOTHERFUCKING A-BOMB som lyser upp himlen och lämnar ett stort djupt ärr på jordens yta!
Citera
2011-01-26, 02:48
Bannlyst
Jag tror även att de flesta faktiskt hade valt ett sundare, naturligare, ekologiskt liv om de fick välja mellan det och vad som väntar dem om det fortsätter som det gör nu, men de flesta verkar sova och blunda för verkligheten, de vet inte vad alternativet är, de förstår inte vad som är på väg att ske. Därför måste man upplysa idioterna. Samhället kommer troligen likna det man ser i The Road... det lockar nog inte de flesta, men kapitalisterna och giriga politiker skapar all reklam och alla onödiga skräpvaror för att hålla människorna fast i konsumtionssamhället. Allt handlar om pengar, girighet, man våldtar jorden för att bli rikare och rikare och gör de stora massorna dummare och dummare.
Citera
2011-01-26, 12:24
Medlem
6E303062s avatar
Citat:
Hör inte den där diskussionen hemma i ekonomidelen? Oavsett vilket så finns det ju inget hinder för produktion och konsumption av ekologiskt hållbara varor.

För återgå till topic och svara på TS fråga, så tror jag att de flesta helt enkelt skiter i vilket. Faktum är att Västvärlden kommer att klara sig relativt bra, förutsatt att inte ekonomin kraschar; vi kommer troligen att ha tekniska resurser för att klara oss. "Det är värre för "alla andra", osv.

I slutändan så handlar det om att vi i allmänhet trivs bra med Lost, fredagsmys och hem-PC, och det är egentligen inte särskilt många som kan tänka sig att ge avkall på de sakerna bara för att vi skall leva ekologiskt hållbart.
Citera
2011-01-26, 12:53
Medlem
parkmattans avatar
Citat:

Vilken industri är det som är onödig och hur ska det gå att transportera saker utan bilar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in