• 1
  • 2
2011-01-26, 06:25
Medlem
heretic_bastards avatar
Kan i dagens Metro läsa om en 16-åring som våldfört sig analt på en 13-årig flicka. Helsingborgs tingsrätt väljer att fria från våldtäkt mot barn och istället döma pojken/mannen/kräket till sexuellt utnyttjande av barn. Juristen Sven Erik Alhem kommenterar fallet, "Jag får en känsla av att man velat tona ner den här händelsen". En våldtäkt är väl när man när man utför sexuell handling med någon mot deras vilja, i synnerhet om personen är under 15? Am I right? Märkliga rättssystem.
Citera
2011-01-26, 06:26
Medlem
Länk?
Citera
2011-01-26, 06:32
Medlem
heretic_bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Länk?

Sitter och läser papperversionen av Metro, borde inte vara särskilt svårt att leta upp artikeln på Metro.se, lägg gärna upp länk om du hittar den.
Citera
2011-01-26, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heretic_bastard
Kan i dagens Metro läsa om en 16-åring som våldfört sig analt på en 13-årig flicka. Helsingborgs tingsrätt väljer att fria från våldtäkt mot barn och istället döma pojken/mannen/kräket till sexuellt utnyttjande av barn. Juristen Sven Erik Alhem kommenterar fallet, "Jag får en känsla av att man velat tona ner den här händelsen". En våldtäkt är väl när man när man utför sexuell handling med någon mot deras vilja, i synnerhet om personen är under 15? Am I right? Märkliga rättssystem.
Ofta, men inte alltid
Citat:
5 § Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre allvarligt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år. Lag (2005:90).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm
Citera
2011-01-26, 06:40
Medlem
heretic_bastards avatar
Citat:
Ofta, men inte alltid

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm

Kan enbart hoppas på att detta fallet tas upp i hovrätten och att de ser på händelsen lite annorlunda. Jag personligen tycker inte att det borde vara OK att få lov att tvinga någon till analsex, eller annan sexuell handling, enbart för att personen gått med på att ha "vanligt" sex.
Citera
2011-01-26, 06:44
Medlem
Hittar tyvärr ingen länk, så det blir lite svårt att diskutera saken. Skriv gärna lite mer relevanta saker.
Citat:
Kan enbart hoppas på att detta fallet tas upp i hovrätten och att de ser på händelsen lite annorlunda. Jag personligen tycker inte att det borde vara OK att få lov att tvinga någon till analsex, eller annan sexuell handling, enbart för att personen gått med på att ha "vanligt" sex.
Det är väl ingen som har sagt att det är OK? Killen blev ju dömd för tusan.
Citera
2011-01-26, 06:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Du menar att du tycker att sexuellt utnyttjande av barn är ok? Det gör inte jag.
Citera
2011-01-26, 06:48
Medlem
heretic_bastards avatar
Citat:
Länk?

Citat:
Hittar tyvärr ingen länk, så det blir lite svårt att diskutera saken. Skriv gärna lite mer relevanta saker.

Det är väl ingen som har sagt att det är OK? Killen blev ju dömd för tusan.

Han blev dömd för sexuellt utnyttjande av barn, vilket du blir även om den underåriga personen gått med på samlaget. Dock borde han även dömas för den anala våldtäkten enligt mig.
Citera
2011-01-26, 06:49
Medlem
heretic_bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Du menar att du tycker att sexuellt utnyttjande av barn är ok? Det gör inte jag.

Givetvis inte!! Men tycker att även "våldtäkt mot barn" borde finnas med i hans straff då han tvingat på henne en sexuell handling, utöver det frivilliga sexet, förstår du?
Citera
2011-01-26, 06:50
Medlem
Citat:
Han blev dömd för sexuellt utnyttjande av barn, vilket du blir även om den underåriga personen gått med på samlaget. Dock borde han även dömas för den anala våldtäkten enligt mig.
Och det var inte för det anala samlaget som han dömdes?
Senast redigerad av patwotrik 2011-01-26 kl. 06:52.
Citera
2011-01-26, 06:52
Medlem
Citat:
Givetvis inte!! Men tycker att även "våldtäkt mot barn" borde finnas med i hans straff då han tvingat på henne en sexuell handling, utöver det frivilliga sexet, förstår du?
Tror det är du som inte riktigt förstår.
Citat:
4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.
Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen skall svara på grund av en myndighets beslut.
Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).
5 § Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre allvarligt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år. Lag (2005:90).
Av olika anledningar bedömdes det hela tydligen som mindre allvarligt, men det är samma rekvisit för brotten.
Citera
2011-01-26, 06:56
Medlem
heretic_bastards avatar
Citat:
Och det var inte för det anala samlaget som han dömdes?

Nej, trots att det är konstaterat att handlingen skedde mot flickans vilja, rätten tyckte att hon borde gjort mer för att påvisa sin ovilja till analsexet. Trots att man som bevis har bl a "msn" chatt loggar där mannen frågar om analsex, och flickan tydligt visar att hon inte är intresserad utav detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in