2011-03-14, 16:17
Medlem
scarfaceswes avatar
#1 Jag trollar Inte.
#2 Det är specialietet firma inom bygg.
#3 Jag har känt säljarna mkt länge.
#4 Jag vet på nära håll två andra likvärdiga firmor som sålts.
Den ena såldes för 800k+ak & retur utan kassa.

Det andra gick för 1.2 millar vet tyvärr inga vinst siffror för att förvärvet gjordes ganska nyligen.

Att köpa en byggfirma utan kassa och anställa 14pers kostar pengar mycket pengar. inte bara lönekostnaderna. Jag kan säga så mkt att det är som att stå och slänga pengarna i ett svart hål.
Citera
2011-03-15, 06:05
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarfaceswe
...
Pris: 350 000:- + AK(100k) och returfond(20k) = 470000:- utan kassa(kompispris)
ordpris ca 1-1,2millar

Befintlig omsättning: 8-10millar
Befintlig vinst: 2-4 millar
...

Om det skulle vara vanligt förekommande i denna bransch att sälja/köpa bolag för ett pris under en årsvinst, varför köper inte du (och andra) upp alla dessa bolag och blir trollrika?
Citera
2011-03-15, 16:36
Medlem
scarfaceswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Om det skulle vara vanligt förekommande i denna bransch att sälja/köpa bolag för ett pris under en årsvinst, varför köper inte du (och andra) upp alla dessa bolag och blir trollrika?

Ja fråga inte mig. jag kommer iaf köpa fler bolag när jag fått styr på detta.

Men jag antar att många tror att det är lättare att starta upp ett nytt bolag från noll i denna bransch.
Sen är det så att kundkontakten är många grr personlig till firma tecknarna och det är sånna kunder man tjänar pengar på. Det här bolaget hade många sånna kunder och det var det jag var orolig över när jag köpte det. Men jag har än så länge lyckats behålla förtoendet hos nästan alla bla. tack vare att all befintlig personal stannade.

Sen behöver ni inte stirra er blinda på 350k. Det var ett kompispris. sen är det som sagt ett tomt bolag. så bränslet för att dra igång denna firma är ett par millar. Glöm inte det.
Hade jag köpt denna firma med befintlig kassa hade den kostat runt 9 millar.

Men jag tror att det skulle vara svårt att kunna sälja en målarfirma med 6gubbar som är gamla polare med chefen vars kunder också är polare med dito för 5,5millar bara för han har visat upp en vinst på 2,2 millar.

Vad tror ni händer när Carl-Henrik von Svans som precis gått ut Handelshögskolan med toppbetyg skall ta över denna firma som han nyligen köpt för 5.5millar. (om det nu e så jävla lätt o driva det med denna vinst marginal)
Det funkar om man köper en målarfirma med 100st målare, 2 eko tanter och 5st befintliga arbetsledare som känner anställda och kunder. (i det fallet köper arbetsledarna firman i de flesta fallen.)

Som sagt jag har kännt säljarna under många år. Från början var det snack om att dom skulle sälja till två av dom anställda.

Tro vad ni vill.
Men jag kommer köra järnet i ett par år. sen har jag troligtvist en stabilgrund igen. Då kommer jag köpa denna målarfirma med 6 gubbar för 860k. Som jag redan har börjat prata med för han är också lite upp i åren nu.
Citera
2011-03-16, 15:11
Medlem
Okej, det låter ändå hyfsat rimligt då.

Det är ju mycket personlig kontakt i den branschen men det är ändå ett väldigt bra pris med ~1 miljon. Du tar ju ändå till stor del över det nätverket och det namnet som företaget byggt upp.

Jag antar att även du är ute på byggena och bygger en del själv?
Citera
2011-03-30, 21:19
Medlem
scarfaceswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Okej, det låter ändå hyfsat rimligt då.

Det är ju mycket personlig kontakt i den branschen men det är ändå ett väldigt bra pris med ~1 miljon. Du tar ju ändå till stor del över det nätverket och det namnet som företaget byggt upp.

Jag antar att även du är ute på byggena och bygger en del själv?

Jo jag gillar att jobba på bygget så jag jobbar så mkt jag hinner. Men vi börjar bli rätt mkt folk på firman nu (28man inkl kontoret) så jag hinner nog inte med så mkt mer än 10 timmar i veckan på byggena med blåstället på.
Citera
2011-04-07, 13:12
Medlem
Vad hände med den trådstartarens idé?
Citera
2011-04-14, 17:17
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaw
Vad hände med den trådstartarens idé?

Amorteringen blev för hög och även räntan. Intäkterna i bolaget kunde inte täcka kostnaderna för lånet varje månad. Banken kunde inte heller ta mitt företag som säkerhet eftersom det är väldigt svårt att mäta det i pengar, precis som att mäta en människa i värde av pengar. Därav min passivitet i tråden.

Tackar ändå för alla svar jag fick i tråden som jag ska ta med mig vidare i mitt liv
Citera
2011-04-14, 22:42
Medlem
saagverks avatar
Hur kommer sig denna kursändring? Att ta fram kostnader för ränta och amortering är ju väldigt snabbt avklarat, och det verkade inte vara något som bekymrade dig tidigare.
Citera
2011-04-16, 09:36
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
Hur kommer sig denna kursändring?

Var tvungen att räkna in andra kostnader som skulle tillkomma. Därför sprack hela bubblan.
Citera
2011-04-16, 11:52
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Var tvungen att räkna in andra kostnader som skulle tillkomma. Därför sprack hela bubblan.

Ja det var onekligen en bubbla redan från början.

Men ge inte upp för det, du kommer nog lyckas någon gång i framtiden.
Citera
2011-04-16, 22:15
Medlem
Du skulle inte nu i efterhand kunna avslöja vad det var för ett företag?
Citera
2011-05-03, 19:42
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av georgh
Du skulle inte nu i efterhand kunna avslöja vad det var för ett företag?

Hehe

En liten "hint" kan jag väl ge.

Det handlade om en hemsida med medlemmar strax över 300.000 i skrivande stund. Den enda inkomstkällan i detta företag är annonsering och plus-tjänster för medlemmar vilket har genererat en omsättning på mellan 150.000-200.000 kronor i månaden. Hade jag suttit vid rodret så hade jag kunnat öka omsättningen med 30-50 procent. Men nu blev det inte så.

När det handlar om en hemsida som man ska köpa så tittar man inte på samma saker som när man ska köpa ett företag som lägger kakel och klinker eller ett företag som sysslar med tillverkning. Jag har varit inblandad i många affärer där både domännamn och hemsidor gått för mellan 1-5 miljoner kronor.

Hur värderar man då ett domännamn hos banken? Det är rakt av omöjligt eftersom banken inte har en susning av hur webbranschen fungerar. Samma med en hemsida. Jättesvårt att värdera en hemsida som kanske inte har så jättemycket pengar på banken eller en godkänd balansräkning men företaget drar in pengar så att man kan ha 3-4 anställda på heltid med en bruttolön på 30.000-33.000 i månaden och företaget har aldrig tagit in några investerare eller sedvanliga långivare som bank. Plus att det finns en stor utvecklingspotential i hemsidan om rätt person tar över det men det är väldigt svårt att få banken att tro på detta när det handlar om hemsidor och domännamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in