Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Om det skulle vara vanligt förekommande i denna bransch att sälja/köpa bolag för ett pris under en årsvinst, varför köper inte du (och andra) upp alla dessa bolag och blir trollrika?
Ja fråga inte mig. jag kommer iaf köpa fler bolag när jag fått styr på detta.
Men jag antar att många tror att det är lättare att starta upp ett nytt bolag från noll i denna bransch.
Sen är det så att kundkontakten är många grr personlig till firma tecknarna och det är sånna kunder man tjänar pengar på. Det här bolaget hade många sånna kunder och det var det jag var orolig över när jag köpte det. Men jag har än så länge lyckats behålla förtoendet hos nästan alla bla. tack vare att all befintlig personal stannade.
Sen behöver ni inte stirra er blinda på 350k. Det var ett kompispris. sen är det som sagt ett tomt bolag. så bränslet för att dra igång denna firma är ett par millar. Glöm inte det.
Hade jag köpt denna firma med befintlig kassa hade den kostat runt 9 millar.
Men jag tror att det skulle vara svårt att kunna sälja en målarfirma med 6gubbar som är gamla polare med chefen vars kunder också är polare med dito för 5,5millar bara för han har visat upp en vinst på 2,2 millar.
Vad tror ni händer när Carl-Henrik von Svans som precis gått ut Handelshögskolan med toppbetyg skall ta över denna firma som han nyligen köpt för 5.5millar. (om det nu e så jävla lätt o driva det med denna vinst marginal)
Det funkar om man köper en målarfirma med 100st målare, 2 eko tanter och 5st befintliga arbetsledare som känner anställda och kunder. (i det fallet köper arbetsledarna firman i de flesta fallen.)
Som sagt jag har kännt säljarna under många år. Från början var det snack om att dom skulle sälja till två av dom anställda.
Tro vad ni vill.
Men jag kommer köra järnet i ett par år. sen har jag troligtvist en stabilgrund igen. Då kommer jag köpa denna målarfirma med 6 gubbar för 860k. Som jag redan har börjat prata med för han är också lite upp i åren nu.