2011-02-03, 22:45
Medlem
Hej

Jag får inte riktigt ihop hur turerna kring företagsköpet skulle se ut. Du menar att du öppnar ett holdingbolag, förvärvar det tilltänkta aktiebolaget för aktiekapitalet mot ett avtal som reglerar ett eventuellt lån på det nya AB på 10milj. kr.

Med dina siffror som utgångsläge har jag väldigt svårt att tänka mig att lånet kommer beviljas speciellt som du inte vill riskera en krona själv, men visst låt säga att du får lånet mot all förmodan, skulle du då bara betala ut pengarna från det förvärvade AB till den tidigare ägaren?
Hur bokförs denna post?

Vidare är ju även ditt tilltänkta resultat på 1,2-1,5milj skattepliktigt vilket innebär sedvanlig bolagsbeskattning på 26,3%. Amorteringen på lånet är ju icke avdragsgillt mot eventuell vinst.

Har jag missat något eller?
I mina öron låter bolaget närapå konkursmässigt men jag har ju emellertid ingen erfarenhet av bolag som äger webplatser. Som jag förstår det betalar du egentligen bara för varumärket samt eventuellt dess kundstock.
Företagets inkråm kan enligt din beskrivning inte vara värt många kronor, några gamla datorer, skrivbord och telefoner håller inget högre värde.

Dock tycker jag det är kul att du är målmedveten och säker på din sak och då brukar man redan där kommit halvvägs!
Citera
2011-02-04, 06:24
Medlem
SmeagolXXXs avatar
Jag håller med alla ovanstående att det är mycket svårt att förstå värderingen av bolaget. Du kommer högst sannolikt INTE få någon att låna ut dessa pengarna till dig.

Men...du skriver att du verkligen har den kompetens som krävs för att driva denna typ av bolag.
Varför startar du inte ett helt nytt bolag och bygger upp det själv och skapar en lika dan plattform?
Troligen kommer det inte kosta dig 10 millioner att sätta upp en motsvarande verksamhet.
Citera
2011-02-04, 07:04
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaw
skulle du då bara betala ut pengarna från det förvärvade AB till den tidigare ägaren?
Hur bokförs denna post?

Ja i min värld är det en ekvation som inte går ihop.
Citera
2011-02-04, 19:22
Medlem
Mittpunkts avatar
Vi kommer med största sannolikhet att köra på att jag betalar 60-70% av köpeskillingen och resten läggs som lån till bolaget. Får inte hela köpeskillingen betalas ut direkt så ligger det istället som ett lån.

För banken sa nämligen att när det handlar om affärer i den här storleksklassen så är oftast inte ägaren i akut behov av så mycket pengar. Utan istället läggs betalningen upp och att man betalar 60-70% direkt till ägaren.

Citat:
Ursprungligen postat av SmeagolXXX
Varför startar du inte ett helt nytt bolag och bygger upp det själv och skapar en lika dan plattform?

Ungefär som att bygga ett nytt IKEA och försöka slå ut dom från marknaden.

Det handlar om en webbplats och dom värderar per aktiva användare och om vi leker med tanken att dom har 700.000 användare (dom har mer än så) och varje användare är värd mellan 200-300 kronor. Då får man beloppet 14-21 miljoner kronor. Man får även räkna in varumärket, materialet, utvecklingspotential i webbplatsen och framtiden m.m.
Senast redigerad av Mittpunkt 2011-02-04 kl. 19:36.
Citera
2011-02-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Vi kommer med största sannolikhet att köra på att jag betalar 60-70% av köpeskillingen och resten läggs som lån till bolaget. Får inte hela köpeskillingen betalas ut direkt så ligger det istället som ett lån.

För banken sa nämligen att när det handlar om affärer i den här storleksklassen så är oftast inte ägaren i akut behov av så mycket pengar. Utan istället läggs betalningen upp och att man betalar 60-70% direkt till ägaren.

Ungefär som att bygga ett nytt IKEA och försöka slå ut dom från marknaden.

Det handlar om en webbplats och dom värderar per aktiva användare och om vi leker med tanken att dom har 700.000 användare (dom har mer än så) och varje användare är värd mellan 200-300 kronor. Då får man beloppet 14-21 miljoner kronor. Man får även räkna in varumärket, materialet, utvecklingspotential i webbplatsen och framtiden m.m.

Som jag förstår det blir det alltså ditt nystartade holdingbolag som kommer ta ett banklån på 6-7 milj kr resterande 3-4 milj kr kommer den tidigare ägaren få i en revers mot holdingbolaget?
Men hur skall man då bokföra denna kostnaden då du redan köpt bolaget av den tidigare ägaren?
Har du fått detta förklarat av en revisor får du gärna dela med dig av den informationen.
Citera
2011-02-04, 22:49
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Som jag förstår det blir det alltså ditt nystartade holdingbolag som kommer ta ett banklån på 6-7 milj kr resterande 3-4 milj kr kommer den tidigare ägaren få i en revers mot holdingbolaget?

Jag kommer inte att starta något bolag, utan jag kommer ta över AB direkt.

Det kommer gå till på följande sätt. 80% direkt till ägare. 20% under 2-5 års tid. Beroende på vad vi bestämmer. När han, ägaren har fått 80% så skrivs hela bolaget över på mig och med detta har jag fria händer att börja jobba.

Citat:
Men hur skall man då bokföra denna kostnaden då du redan köpt bolaget av den tidigare ägaren?

Citat:
Har du fått detta förklarat av en revisor får du gärna dela med dig av den informationen.

Om två veckor ska jag ha möte med ett bolag, investmentbolag. Vi ska då gå igenom allting och jag ska presentera mitt material. Att jag är nervös? Det är bara förnamnet. Tänkte att ni ska få följa med på min resa igenom det här och ska uppdatera tråden när jag blir tilldelad ny information i ärendet.

Jag har bara gjort sånt här en gång tidigare och då handlade det om att jag ville låna 30.000 till att köpa ett bolag, men det är en annan historia som inte har med den här tråden att göra.

Hur lägger jag upp min presentation när jag ska på möte? Hur börjar jag? Vad ska jag berätta? Vad ska jag inte berätta? Det handlar om en webbplats och det som gör att jag biter på naglarna och har ont i magen är att dagens personer som sitter i investmentbolag inte har en aning om webben idag utan dom har bara kolla på tjänster och produkter som man säljer i en butik eller på internet, eller tillverkar något.
Citera
2011-02-05, 11:12
Medlem
Ok, det låter ju som ett mer realistiskt upplägg och förmodligen det enda tänkbara då du själv inte kan/vill skaffa fram kapitalet att arbeta med. Har du en plan för eventuella investerare huruvida ägarstruktur och avkastning skall se ut?
Söker du en eller flera investerare?
Citera
2011-02-05, 11:29
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ok, det låter ju som ett mer realistiskt upplägg och förmodligen det enda tänkbara då du själv inte kan/vill skaffa fram kapitalet att arbeta med.

Precis. Eftersom jag själv sitter på lika med noll kronor så är detta ett bra alternativ.

Citat:
Har du en plan för eventuella investerare huruvida ägarstruktur och avkastning skall se ut?

Ja, den är klar. Den eller dom som investerar i bolaget får 40% utav ägandet. Jag räknar att inom en period av 4-5 år kunna göra vinster upp mot 1-2 miljoner, netto.

Citat:
Söker du en eller flera investerare?

Beror på hur mycket som kan pumpas in direkt i bolaget. Om en person efter att ha läst den här tråden och är intresserad av att veta mer och sedan vill pumpa in 10 miljoner direkt och få ett ägandet på 40% så är det av högsta intresse för mig.
Citera
2011-02-05, 12:59
Medlem
Hur kommer avkastningen se ut till investeraren?
Jag misstänker att du kommer behöva visa ett både snabbare och bättre resultat än så för att locka på den här nivån.

Som jag förstått det hela handlar det om en produkt som redan finns idag men som du vill utveckla. Enda anledning till att man skulle vilja gå in som investerare i ett sådant högriskprojekt skulle möjligtvis vara för ett eventuellt värde i bolaget på sikt, ser man endast till avkastning på vinst anses det nog dessvärre ointressant.

Men som banktjänsteman van att arbeta med företag har du säkert redan förstått det.
Det ska bli kul att följa tråden och jag önskar dig all lycka!
Citera
2011-02-05, 13:17
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Hur kommer avkastningen se ut till investeraren?

Investeraren får under det fem första åren 100% utav vinsten. Varför är jag så generös kan man undra? För det finns ett utrymme för oss två anställda att ta kunna ta ut höga löner till oss själva.

Citat:
Som jag förstått det hela handlar det om en produkt som redan finns idag men som du vill utveckla.

Korrekt. Produkten finns på marknaden och även i andra nordiska länder, inte bara i Sverige men den kommer att lanseras i fler länder med tiden och på det sättet skapar det fler möjligheter till att tjäna mer pengar och få verksamheten mer lönsam än idag.

Citat:
Enda anledning till att man skulle vilja gå in som investerare i ett sådant högriskprojekt skulle möjligtvis vara för ett eventuellt värde i bolaget på sikt, ser man endast till avkastning på vinst anses det nog dessvärre ointressant.

Bolaget kommer öka i värde på sikt eftersom vi det finns ett antal domäner som är till salu där vi har planer på att utveckla det vi vill.

Citat:
Men som banktjänsteman van att arbeta med företag har du säkert redan förstått det.

Min tanke är också att dela ut stipendier till duktiga och framgångsrika entreprenörer mellan 18-25 år. För att helt enkelt främja ungdomars möjlighet till att starta och utveckla företag. Vi vill också arbeta som ett bolag där vi investerar pengar i olika projekt som vi tror kan lyckas.
Citera
2011-02-05, 14:06
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Beror på hur mycket som kan pumpas in direkt i bolaget. Om en person efter att ha läst den här tråden och är intresserad av att veta mer och sedan vill pumpa in 10 miljoner direkt och få ett ägandet på 40% så är det av högsta intresse för mig.

Jag kan lova dig att det inte är någon i denna tråd som vill pumpa in några miljoner i ett företag som har tillgångar på en knapp miljon.

Om det inte finns någon goodwill i bolaget på x antal miljoner gör du i mina ögon sett en katastrofal affär.
Citera
2011-02-05, 17:37
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag kan lova dig att det inte är någon i denna tråd som vill pumpa in några miljoner i ett företag som har tillgångar på en knapp miljon.

Det är inget man investerar i och tror att man året efter eller om två till tre år kan ta ut en vinst på det dubbla man pumpade in vid start. Vi kommer att arbeta långsiktigt och kommer inte att ta ut vinsten varje år för att leva ett lyxliv och inte heller komma vi att ta ut maxlön. Utan vinsterna kommer att användas till att investera i andra intressanta projekt som vi ser en potential i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in