2011-02-05, 15:10
Medlem
Hejsan nu är det så att jag äger en Volvo s80 -02 som jag har tröttnat på den höga service/reparationskostnaderna och funderar härmed på att köpa en mindre bil.

Dom bilarna jag har ögonen på just nu är Honda civic och vw golf men självklart är förslag på bilar av andra märken också välkomna.

Mitt ända krav är att bilen ska ha minst 100hk. Min budget är alltifrån 50k-150k,

Viktigt att notera är att jag inte kör så mycket som ett exempel körde jag 800 mil sammanlagt förra året.

Jag är ingen händig bilman så jag kommer alltid vända mig till märkesverkstad vid bekymmer.

Hur är det med franska bilar egentligen? Många som säger att dom går sönder ofta hur är eran erfarenhet med dom?.
Senast redigerad av Grillans 2011-02-05 kl. 15:20.
Citera
2011-02-13, 16:13
Medlem
Jag har bara dålig erfarenhet av franska bilar. Vill du skruva mycket så kan du köpa en fransk bil. Annars har du opel helt okej bil, vissa av dem. Har själv en skoda fabia 02 samma motor som vw, går billigt å bra. Bra väghållning osv! lycka till
Citera
2011-02-13, 17:25
Medlem
Skoda Fabia i fint skick borde fungera ja. Vill man vara säker så den lite större Skoda Octavia är ett bra all round tips. Den har länge varit Skodas flaggskepp, så tjeckerna var extra noga med kvalitetskotroll på den.

Men du kör inte så mycket. Det är möjligt att franska bilar skulle funka just för dig - lite ojämn kvalité eller inte. Du hinner ju aldrig köra sönder dem, de behöver inte stå ut med påfrestning av daglig hård körning. (men observera att daglig kort körning kan vara ännu mera påfrestande - spec om man inte har motorvärmare).
Pegeout har det kanske minst dåliga ryktet.
Men det finns exempel på att de designats sönder. Den hypermoderna, annars jättetrevliga 308 kostar det 14.000 att byta ut bakre lyktglas. Inte för att verkstan saltar räkningen - tvärtom, men allt sitter ihop så de måste byta ut hela stötfångaren och en del detaljer från sidan...

Men om du hittar en några år gammal beg bil i riktigt fint skick så är det oftast ett bra köp: måndagsexemplaren och de riktigt dåligt skötta bilar är ju borta redan. Ja iaf de ser inte riktigt fina ut.
Fransk eller inte.
Så köp av ett beg bil kan vara säkrare än köp av en ny eller nästan ny bil av ett märke med osäkert rykte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in