• 1
  • 2
2011-02-09, 11:19
Medlem
Mr.Gracies avatar
Blir så fruktansvärt frustrerad och rent av förbannad , då jag precis kommer från ett polisförhör där jag delgivits misstanke om "försök till stöld" i en j-a klädaffär...

Jag lever ett hederligt liv, med sambo och fyra barn. Jag var pappaledig från mit jobb som under VVS-montör under ca fyra månader i slutet av 2009. Jag hade precis fått lön, och bestämde mig därför för att åka ut och handla lite kläder till mig och barnen...

Gick in i en MQ-affär och provade ett tiotal tröjor samt några jeans. Det var riktigt snygga tröjor, men som vanligt hade dom inte rätt passform, är inte tjock utan vältränad och lång (vad nu det har med saken att göra)... Hade med mig min yngsta son med mig inne i omklädningsrummet och efter att ha fått hjälp av personalen med att hitta rätt storlek osv, gav jag efter en stund upp hoppet och tänkte bege mig till ett närliggande café, då barnen började bli lite hungriga och kinkiga...

Tackar för mig och går ut ur affären, hinner knappt komma mer än tio-tjugo meter från affären förrens jag möts av en arg (rent ut sagt rasande) herre, som med ett mkt högt och provocerande tonläge frågar vad fan jag håller på med. Barnen blev livrädda av hans aggressiva framtoning, och jag som vid det här laget är lite chockad känner vreden komma. Han fortsätter och skrika att jag har förstört tre dyra tröjor inne i hans affär...

Han rycker mig i armen och skriker att jag ska följa med in i butiken igen. Jag skakar bort hans grep och säger så lugnt och tyst jag kan (med tanke på barnen) att om du rör mig en gång till så slår jag av käken på dig här och nu. Jag erbjuder mig att följa med in i affären för att ta reda på vad fan det är fråga om. - "Titta här" säger killen som nu presenterat sig som butikschef, och håller upp tre tröjor liknande dom jag provat tidigare. Han visar var larmanordningen har suttit, där fanns det nu bara små, istort sett knappt synbara "hål" (om en det). Han frågar mig om jag tänkt betala för mig, -"betala vadå din j-a idiot" svarar jag eftersom jag nu börjar bli riktigt vansinnig. -"Nepp, då får vi väl ringa polisen" säger han då med ett hånleende på läpparna. Jag sade till honom att det får du mkt gärna göra, han såg då mkt tveksam ut (av ngn anledning) så det slutade med att jag ringde polisen och bad dom komma...

Det dröjde väl inte mer än fem minuter innan två trevliga konstaplar var på platsen. Nu helt plötsligt ändrar horungen till butikschef sin historia och säger sig ha hört att jag klippt av, alt. slitit av larmen då jag stod i omklädningsrummet. Saken är den att han inte ens var där då, utan det var en av hans anställda som "tyckte jag uppträdde mystiskt", för butikschefen var personligen inte närvarande inne i nutiken då jag ska "slitit" lr "klippt" bort larmen.

Jag är så tillmötesgående jag kan vara gentemot poliserna och visat upp innehållet i mina fickor och säger till dom att dom gärna får söka igenom mig, dock inte framför mina barn, ngt de inte hade lust med...

Men nu till frågan, polisen som höll i förhöret idag frågade mig om jag ville ha strafföreläggande och betala för skadorna på tre svindyra tröjor, varav två jag inte ens hade provat. I helvete svarar jag irriterat, då det känns som om min historia över händelseförloppet inte låter trovärdig öht i hennes öron...

Jag sa att dom gärna får ta det till tingsrätten, för det finns inte en chans i helvete att jag erkänner ngt jag inte gjort. Så, vad tror ni om mina chanser, och om jag döms vad kan då straffet bli???
Citera
2011-02-09, 11:26
Medlem
Dr.hankeys avatar
Helt sjukt att det får gå till sådär. ( förutsatt att du talar sanning )

En näringsidkare kan alltså bara pracka på en kund ett visst plagg och säga
" det här har du förstört "

Tror knappast att någon i Tingsrätten kommer att fälla dig.
Citera
2011-02-09, 11:27
Bannlyst
Låter ju inte som att du kan bli fäld för det där.

Det är ju ord mot ord och du hade ju inget på dig. Finns det ingen övervakningsfilm?

Men jag tycker du ska göra en anmälan mot butiksägarn.

Förtal eller ofredande?
Citera
2011-02-09, 18:46
Medlem
namgrebs avatar
Det finns alltid två sidor av ett mynt men att döma av din sida så har jag svårt att se att det överhuvudtaget kommer att väckas åtal pga. bevisningsproblematik. Hur värdefulla var tröjorna? Ligger värdet under en tusenlapp rör det sig om ett (påstått) försök till snatteri vilket inte ens är straffbart.

Som sagt, svårt att se att åtal överhuvudtaget kommer att väckas, ett bra tips är dock att du dokumenterar allt av relevans, om nu åtal skulle väckas kommer huvudförhandlingen att hållas om ett bra tag och då kan det vara bra att du enkelt kan redogöra exakt för händelseförloppet, t.ex. butikchefens första version osv.
Citera
2011-02-09, 19:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Gracie
-"Nepp, då får vi väl ringa polisen" säger han då med ett hånleende på läpparna. Jag sade till honom att det får du mkt gärna göra, han såg då mkt tveksam ut (av ngn anledning) så det slutade med att jag ringde polisen och bad dom komma...
Hur tänkte du när du själv ringde polisen? Vad sa den polis som idag höll förhör med dig om det faktum att det var du som tillkallade polis?
Citera
2011-02-09, 19:24
Medlem
Sverige är en banan republik som kastar folk i fängelse trots att det inte finns bevis för betydligt allvarligare brott. Det här kommer bara att ses som ett rutinärende du kommer att åka dit även fast du är oskyldigt
Citera
2011-02-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Sverige är en banan republik som kastar folk i fängelse trots att det inte finns bevis för betydligt allvarligare brott. Det här kommer bara att ses som ett rutinärende du kommer att åka dit även fast du är oskyldigt

Spring du tillbaka till din assangerättegång och heja på. Försök till stöld av denna kaliber ger inga fängelsestraff.

TS:
Det är alltid svårt och bedöma dina chanser, men dömds du kommer du troligen dömas till X antal dagsböter beroende på värdet på varorna.
Citera
2011-02-10, 11:51
Medlem
Bargents avatar
Enligt mig bör det där snarare handla om förberedelse till stöld, inte försök. Dessutom känns det väldigt orimligt att du skulle bli fälld för det där.
Citera
2011-02-10, 11:58
Medlem
För att du ska kunna bli fälld måste någon sett dig klippa bort larmen alt att någon varit med dig från början till slut som kan bekräfta att larmen var på innan, och av efter du varit inne i provrummen. Sen kan man ju undra hur du skulle kunna klippa av larmen om du inte hade något verktyg med dig att göra detta med.
Citera
2011-02-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusDan
För att du ska kunna bli fälld måste någon sett dig klippa bort larmen alt att någon varit med dig från början till slut som kan bekräfta att larmen var på innan, och av efter du varit inne i provrummen. Sen kan man ju undra hur du skulle kunna klippa av larmen om du inte hade något verktyg med dig att göra detta med.

Nej, så komplicerat är det inte.

De fall jag sett prövats så har personen blivit tagen i provhytten, och har då haft ex nagelsax. Ingen som sett vad personen gjort, men likväl finns redskap, och sönderklippt tröja i provhytten tillsammans med personen i hytten. Det räcker gott.

Vi har fri bevisföring, det är rättens sak och bedömma om butikens historia håller, så ja, det går och bli fälld på enbart det som sägs.
Citera
2011-02-10, 14:37
Medlem
Necrobutchers avatar
Hur förklarar du själv att tröjorna var trasiga?
Blev du inte anmäld för olaga hot?
Citera
2011-07-22, 22:44
Medlem
Hysteri90s avatar
Tog du det till tingsrätten?
Isf hur gick det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera