Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-12, 15:51
  #1
Medlem
Hej Flashback!

Har funderat på detta ett tag men visste dock inte om detta ska postas i konservativa forumet eller något annat då västerländska värderingar generellt anses "står nära" liberalismen dvs individuell frihet, demokrati med mera om ni förstår vad jag menar.

Har funderat runt några frågor runt detta (nedan) dock är inte debatten enbart bundna till dessa utan jag önskar på en bred och stor debatt om ämnet, gärna med folk som inte bara hänger på det konservativa forumet

Dom flesta vet väll generellt vad västerländska värderingarna är men...

Vad exakt kännetecknar den västerländska kultursfärens värderingar från övriga världen?

Vad innefattar västerländska värderingar? kulturellt, politiskt med mera

För er som tycker det på vilket sett är västerländska värderingar hotade?

Är våra västerländska värderingar överlägsna andra kultursfärers värderingar? Är dom värda att bevara? Är det vår skylldighet/plikt att föra över våra värderingar till andra delar av jordklotet? Är det enligt våra värderingar RÄTT/FEL att göra detta?

Vilka partier försvarar västerländska värderingar?

Men som sagt håll er inte enbart till frågorna utan filosofera gärna hur ni vill!


Tack för mig Peace out.
Citera
2011-02-12, 15:58
  #2
Medlem
Dubyas avatar
När politiker pratar om västerländska eller svenska värderingar så brukar de väl syfta på allt som är motsatsen till konservatism?
Typ feminism och HBT-frågor...
Citera
2011-02-12, 16:07
  #3
Medlem
Anklagares avatar
Västerländska värderingar är ju som du även själv säger baserade på de liberala idealen, Mänskliga rättigheter, demokrati, sekularism och saker som sådant. Personligen finner jag dessa tankebanor vara överlägsna idéer såsom religionsstyrda samhällen likväl som klansystem. Grundsatsen är helt enkelt att personer är värdefulla i egenskap av person och inte pågrund av vilken släkt de föds in i. En människa är sin egen individ och inte en förlängning av familjen.
Citera
2011-02-12, 16:09
  #4
Medlem
Dubyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Västerländska värderingar är ju som du även själv säger baserade på de liberala idealen, Mänskliga rättigheter, demokrati, sekularism och saker som sådant. Personligen finner jag dessa tankebanor vara överlägsna idéer såsom religionsstyrda samhällen likväl som klansystem. Grundsatsen är helt enkelt att personer är värdefulla i egenskap av person och inte pågrund av vilken släkt de föds in i. En människa är sin egen individ och inte en förlängning av familjen.

Så västerlandet existerade inte innan 1940-talet?
Citera
2011-02-12, 18:20
  #5
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Västerländska värderingar är ju som du även själv säger baserade på de liberala idealen, Mänskliga rättigheter, demokrati, sekularism och saker som sådant. Personligen finner jag dessa tankebanor vara överlägsna idéer såsom religionsstyrda samhällen likväl som klansystem. Grundsatsen är helt enkelt att personer är värdefulla i egenskap av person och inte pågrund av vilken släkt de föds in i. En människa är sin egen individ och inte en förlängning av familjen.

Ursprungliga västerländska värderingar torde vila på den romerska rätten, kristendomen, och det antika Greklands vetenskap och matematik. Mänskliga rättigheter och sekularism är nymodigt trams.
Citera
2011-02-12, 19:33
  #6
Medlem
Vinterlandskapets avatar
Personligen anser jag att individuell frihet ligger högt upp på listan över traditionella västerländska värderingar. Rätten att göra egna livsval och bestämma hur man lever sitt liv är grundläggande för västvärlden. Dock ska det påpekas att denna frihet inte är gränslös, när friheten leder till förändringar som är skadliga för samhället skulle jag personligen sätta foten i marken och säga stopp.

Viljan att påverka vilka som styr samhället, däribland demokrati, kan sägas vara traditionella västerländska värden. Huruvida man håller med om denna punkt eller ej beror på när man drar gränsen historiskt sett för när vi börjar räkna. Personligen anser jag att demokrati är en av grundstenarna i västerländska samhällen.
Citera
2011-02-12, 19:50
  #7
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubya
Så västerlandet existerade inte innan 1940-talet?

Självklart existerade Europa och dess kolonier redan innan 1940-talet.

Dagens västerländska värderingar härstammar från "den empiriska eran" som gav upphov till bland annat den Franska och Amerikanska revolutionen, den tidsperioden där vi på allvar började ifrågasätta gruppers makt utöver individer.
Citera
2011-02-12, 21:18
  #8
Medlem
MrEpics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ursprungliga västerländska värderingar torde vila på den romerska rätten, kristendomen, och det antika Greklands vetenskap och matematik. Mänskliga rättigheter och sekularism är nymodigt trams.

Jag var nästan lite orolig för att ingen skulle lista dessa. De brittiska empiristerna och de franska upplysningsfilosoferna har fått oförtjänt mycket inflytande i vår tid. Mycket av det som de tänkte och skrev om den formbara människan och idén om tabula rasa är idag den rådande doktrinen inom främst kriminalpolitik och invandringspolitik. Skulden (eller berömmet, beroende på åsikt) att vi idag rehabiliterar brottslingar istället för att bestraffa dem, kan läggas på herrarna från den här eran.
Citera
2011-02-12, 21:30
  #9
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubya
När politiker pratar om västerländska eller svenska värderingar så brukar de väl syfta på allt som är motsatsen till konservatism?Typ feminism och HBT-frågor...
Var skulle mottsatsen finnas? Om vi räknar bort religiösa extremister tenderar konservativa att vara för alla människors lika rättigheter. Vilket också inkluderar homosexuella, bisexuella och transexuellas rättigheter.
Citera
2011-02-12, 21:46
  #10
Medlem
Dubyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Var skulle mottsatsen finnas? Om vi räknar bort religiösa extremister tenderar konservativa att vara för alla människors lika rättigheter. Vilket också inkluderar homosexuella, bisexuella och transexuellas rättigheter.

Könsneutral äktenskapslagstiftning är inte konservativt.
Citera
2011-02-12, 21:50
  #11
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubya
Könsneutral äktenskapslagstiftning är inte konservativt.
Ingen äktenskapslagstiftning alls är dock det enligt många, med resonemanget, varför ska staten blanda sig i och styra och ställa över vad som är och inte är äktenskap.
Citera
2011-02-12, 22:40
  #12
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilemonSyklon
Hej Flashback!

Har funderat på detta ett tag men visste dock inte om detta ska postas i konservativa forumet eller något annat då västerländska värderingar generellt anses "står nära" liberalismen dvs individuell frihet, demokrati med mera om ni förstår vad jag menar.

Har funderat runt några frågor runt detta (nedan) dock är inte debatten enbart bundna till dessa utan jag önskar på en bred och stor debatt om ämnet, gärna med folk som inte bara hänger på det konservativa forumet

Dom flesta vet väll generellt vad västerländska värderingarna är men...

Vad exakt kännetecknar den västerländska kultursfärens värderingar från övriga världen?

Vad innefattar västerländska värderingar? kulturellt, politiskt med mera

För er som tycker det på vilket sett är västerländska värderingar hotade?

Är våra västerländska värderingar överlägsna andra kultursfärers värderingar? Är dom värda att bevara? Är det vår skylldighet/plikt att föra över våra värderingar till andra delar av jordklotet? Är det enligt våra värderingar RÄTT/FEL att göra detta?

Vilka partier försvarar västerländska värderingar?

Men som sagt håll er inte enbart till frågorna utan filosofera gärna hur ni vill!


Tack för mig Peace out.

Västerländska värderingar kan härledas ur Hellenismen, Katolicismen, Protestantismen, Judaismen och Romariket. För att ta redan på om någonting är en västerländsk värdering behöver vi ett politiskt verktyg - och då kan vi tillexempel vända oss till Platon eller Thomas Aquinas som ger hos de möjliga verktygen för att indentifiera rätt från fel. Den västerländska civilisationen infattar så pass många stater och kulturer att värderingarna inom vissa områden kan skilja sig från varandra - tillexempel mellan lutheransk rättstradition och thomistisk rättstradition. Men verktygen för att nå fram till vad som är rätt eller fel sträcker sig över territoriella och kulturella gränser.

För litet snabbkoll så skriver Wikipedia rätt bra om "Natural Law och Natural Rights"
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural...Natural_Rights

Även de liberala upplysningsfilosoferna (tex. Locke) utgick från principer från "Natural Law och Natural Rights". Motsatsen till Natural Law är "legal positivism" (se tex. Hobbes, Bentham osv.) - men trots att "legal positivism" idag, mer eller mindre är dogma så utgår vi trots detta utifrån "Natural law"-principer. Tex. Alla pratar om mänskliga rättigheter (baserade på Natural Law)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback