2011-02-12, 17:16
Medlem
Sverige måste sluta betrakta knarkare som kriminella!

Citat:
Michael går i artikeln igenom hur en Liberaldemokratisk politik, baserad på Portugals modell med avkriminalisering av narkotikainnehav för eget bruk, skulle kunna se ut.

Går det och få politiker att tänka till inom området eller är de fast i moralistträsket? Att KD kommer vända i frågan om narkotika är nog mycket begärt... V och C är väl de som ligger närmast en humanare attityd
Citera
2011-02-12, 17:21
Medlem
Och per definition när blir en person som använder droger knarkare ? En vanlig svensson som sköter sitt och tar droger inget problem. En knarkare ser jag som har gått ner sig i drogerna, och som oftast får den personen problem att fixa fram pengar till sitt nästa rus. Som oftast leder det till en kriminell handling, sno bilstereo/ länsa sommarstugor.

Det är en knarkare det och hans handlingar är kriminella så per definition enligt mig är de kriminella.

Så vänligen ändra din rubrik.
Citera
2011-02-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire

Rubriken är en kopia av vad inlägget refererar till, enligt mig finns det inga knarkare. Det finns däremot en massa människor
Citera
2011-02-12, 17:31
Medlem
lukk3l33ts avatar
Man är ju kriminell om man missbrukar olagliga droger?
Citera
2011-02-12, 17:31
Medlem
0dens avatar
Citat:
Och per definition när blir en person som använder droger knarkare ? En vanlig svensson som sköter sitt och tar droger inget problem. En knarkare ser jag som har gått ner sig i drogerna, och som oftast får den personen problem att fixa fram pengar till sitt nästa rus. Som oftast leder det till en kriminell handling, sno bilstereo/ länsa sommarstugor.

Det är en knarkare det och hans handlingar är kriminella så per definition enligt mig är de kriminella.

Årets dummaste inlägg? Ja kanske. Per definition är man knarkare när man använder knark, så bespara oss dina dryga och idiotiska inlägg, som ska rättfärdiga din egen knark konsumtion. Knarkare!
Citera
2011-02-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Rubriken är en kopia av vad inlägget refererar till, enligt mig finns det inga knarkare. Det finns däremot en massa människor

Korkat svar, gör om gör rätt.

Varför vill du att vi inte ska betrakta en knarkare som kriminell, om det ändå inte spelar någon roll för att alla är människor ? Ditt resonemang gör ju ditt inlägg meningslöst.

En person som gör något olagligt upprepande tillfällen och med ren vilja är kriminell, där finns det en gräns på vad som moraliskt är rätt och fel, som vi inte behöver gå in på.
Citera
2011-02-12, 17:36
Medlem
Citat:
Varför vill du att vi inte ska betrakta en knarkare som kriminell

Vill du betrakta en person som brukar en drog som kriminell? Isåfall varför (eller har jag missförstått)
Citera
Medlem
Citat:

Vafan snackar du om?

Knarkar man är man en knarkare. Och det är själva knarkandet som är olagligt. Varesig du är "Svensson" eller en sleten tjackpundare.

Det är ju att själva droganvändandet är olagligt det handlar om, inte stölder osv. Tror ingen vill avkriminalisera stöld eller inbrott.
Citera
Medlem
MariaLRokerHolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukk3l33t
Man är ju kriminell om man missbrukar olagliga droger?
Kriminell är man väl inte. Man gör en olaglig gärning.
Man är kriminell om man dricker på allmänn plats. För det är ju olagligt.
Ne, så går inte argumentera, tycker jag.
Citera
2011-02-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0den
Årets dummaste inlägg? Ja kanske. Per definition är man knarkare när man använder knark, så bespara oss dina dryga och idiotiska inlägg, som ska rättfärdiga din egen knark konsumtion. Knarkare!

Ursäkta ? Nej jag har aldrig tagit någon drog någonsin och kommer inte heller göra det, min åsikt behöver väl inte spegla min tillvaro ?

Hans rubrik bygger på att han inte vill att svenskar skall se knarkare som kriminella, visst kan vi spekulera djupt och fundera vad som är kriminellt om det förbrukas av en majoritet. Och i viss mån är en del preparat hjälpande för hälsan.

Men då du gör en kriminell handling så som ett inbrott eller personrån för att få pengar till din drogkonsumtion är du helt enkelt kriminell.
Citera
2011-02-12, 17:41
Medlem
Citat:
Men då du gör en kriminell handling så som ett inbrott eller personrån för att få pengar till din drogkonsumtion är du helt enkelt kriminell.

Det är just det inlägget (som länkas) kritiserar. Det är en kritik mot att samhället betraktar personer som brukar ett visst preparat som kriminell. Logiken säger att man gör något dumt när man skadar en annan person, däremot borde folk få ansvara över sina egna kroppar. Eller anser du att din kropp är statens egendom att styra och ställa över?
Citera
2011-02-12, 17:47
Medlem
Ettan^s avatar
Knark = narkotika, det är bara ett annat ord för det.

Knarkare = person som brukar narkotika, även om vissa anser att just "knarkare" är ett väldigt laddat ord som inte "passar in" på de som har sitt bruk under kontroll.

Så länge någon brukar en olaglig drog är de, per definition, kriminella knarkare (hur hemskt det än låter). Även om kriminell också är ett sånt där laddat ord som främst används för de som begår grövre brott.

Sen kan man ju individuellt ändå göra uppdelningar inom den här kriminaliteten eller knarkandet. En person som röker lite gräs på helgen hemma i lägenheten må vara knarkare och kriminell, men jag ser inte den personen som lika kriminell som en bankrånare, eller lika mycket av en knarkare som heroinpundare på plattan som rånar småbarn för att ha råd med nästa fix.

"Substantiv

kriminell

1. person som ägnar sig åt olagliga (och omoraliska) handlingar "

Det jag vill komma fram till är att så länge de här drogerna är illegala kommer knarkare alltid vara kriminella per definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in