Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesensitivegay
Hej p er!

Douglas Baldwin har som jag frstr det brjat arbeta fr chefsteps.com, jag tror att de kommer lgga ut en sous vide-betal-kurs och jag tror att jag tnker betala fr den nr den kommer om den verkar bra.

Sous vide-resultat shr lngt:
1. ggrra blir magisk.
2. Lax blir bttre n ngonsin.
3. Sparris! Mycket gott.
4. Ktt:

Det enda jag egentligen provat r ryggbiff och oxfil. Termometer i, upp till 56 grader (i smr), torka av, steka eller elda p med brnnare. Jag har ven provat med och utan tid i salt- samt salt- och sockerlsning. (Lax blir smakrik utav salt och socker men kttet blir nna samma.)

Ktt blir inte gott!

Oxfiln smakade helt enkelt illa och var vldigt mr, nstan degig. (Jag krde nog 2-3 timmar.)
Ryggbiffen blir nstan lite seg.

Hela mitt sous vide-projekt handlar om att fr frsta gngen i mitt liv kunna laga gott ktt hemma hos mig i mitt eget kk! ggrran r visserligen en upptckt men jag ser den mer som en bonus faktiskt, syftet r och frblir att skapa mjligheten att ta gott ktt hemma!

Potentiella frklaringar till att det skiter sig:

1. Jag gillar inte ktt?
Sjlv tycker jag att jag gillar ktt som smakar gott, s detta tror jag inte riktigt p.

2. Kttet kan vara dligt?
Jag handlar i chark. Endast svenskt ktt. Det r i en vanlig lite strre livsmedelsbutik, och deras torkade skinka r precis vrdels jmfrt med den jag hittat i exempelvis saluhallen i Stockholm, s, kanske r det frska kttet helt enkelt av lg kvalitet, det ocks?

3. Gr jag fel?
Troligt. Jag har tnkt mig att jag skall prova short ribs-recept, men d skall man koka lnge, och jag har inte rd med kammarvakuum precis idag, och jag jag har bestmt mig fr att kra ZIP-lockpsar tills jag fr tag i en riktigt maskin. ZIP-lockpsar duger inte till lngkrningar s detta fr jag vnta med.

Utifrn denna bakgrund vill jag stlla er fljande frga: Har ni bra kttrecept som jag kan flja dr kttet bde smakar gott och har behaglig konsistens?
Berodde nog p kttet. Tro mig, det gr att gra gott ktt sous vide

Nr det gller ryggbiff brukar kvaliteten vara vldigt varierande. Om man fr en skosula kan det behvas skert 7-8 timmar i 56 grader fr att den ska bli mr. Har man dremot en fin och hngmrad bit s brukar det (fr min del) rcka med att dra upp den i 50 grader och den r nd vldigt mr.

Fr oxfiln s kanske den redan var vldigt mr till att brja med. ven om man med sous vide har strre felmarginal nr det gller tillagningstid, s stmmer det absolut inte att tiden inte spelar ngon roll. Modernist Cuisine t.ex rekommenderar inte att man gr ver tillagningstiden med mer n 10%. Ktt blir ju absolut mrare vid 56 grader, ven om det tar tid, och att lta en bit oxfil ligga i s pass hg temperatur fr lnge kan nog gra kttet lite mosigt. Modernist Cuisine t.ex (anvnder dem rtt ofta som referens) rekommenderar 52 grader fr oxfil.

En annan sak som kan gra en del sorters ktt lite mosigt r om det drjer fr lnge innan det kommer upp i temperatur. Eftersom du har termometer kan du ju prova att stta vattentemperaturen till 4-5 grader hgre n din nskade innertemperatur, och sedan ta ut kttet vid rtt tillflle. Det frstr ju en del av pongen med sous vide, men du kan ju prova och se om du gillar resultatet bttre. Det gr Enormt mycket snabbare att laga en kttbit i ett bad som r ngra grader varmare.
Citera
2014-08-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Svrt att sga varfr du inte blivit njd. Svenskt ktt r i sig inte ngon kvalitetsindikator, utan kan faktiskt vara riktigt dligt. Jag tror att du ska gra saker och ting s enkelt som mjligt.

Brja med att hitta en fin mittenbit av oxfile hos din lokala slaktare. Stt den i en ziplocpse tillsammans med salt och peppar och laga i vattenbadet i 3 timmar p 58 grader. Ta upp biten och skiva i 3-4 cm skivor och ordna en fin stekyta med antingen gasbrnnare eller stekpanna. Servera med de tillbehr du gillar. Ska inte vara mjligt att misslyckas med detta.

Som frsk nr 2 kper du en bit hgrev p ca ett kilo. Salt och peppar och in i psen. Kr p 58 grader i 48 timmar. Ta ut kttet och ordna stekyta med brnnare eller stekpanna. Skiva tunt och strimla. Dela en ciabatta och bred p en blandning av creme fraiche, chilipulver och lite cayennepeppar p bde ver och underdelen av brdet. Lgg frsk strimlad isbergssallad p underdelen och fortstt med en geners dos strimlad hgrev, fljt av smrstekt rdlk och tomatskivor. Lgg p verdelen av brdet och voila - du har en lcker steak sandwich. Kan grna serveras med hemgjorda pommes frites.

Det dr lter som rtt klockrena tips. En sak jag aldrig lyckats riktigt bra med r maillardreaktion och GOD yta med gasbrnnare. Jag tycker mest det smakar brnt hr nr jag fixar yta med den s jag tar hellre till skllhet stekpanna med klarat smr.

Mackan lter fantastisk. Det dr mste jag gra nsta vecka :-)
Citera
2014-08-15, 20:29
Medlem
Rambouis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Min fru kpte en bit kalvrostbiff. Ngra tips p hur lng tid det skall tillagas om man gillar 54-56 grader?

Krde kalvrostbiffen i 24 timmar p 56 grader. Blev helt ok, men inget minnesvrt. 36 timmar skulle kunna vara att fredra fr att f det mrare.

Sen fredrar jag att gra kttet p 53-54 grader mycket mer n 56. Tyvrr har jag blivit lite botulism nojig. Jag skulle uppskatta up-tp-date seris statistik, forskningsrapporter och/eller artiklar p omrdet. r det ngon som skulle kunna bidra med detta s hade jag varit tacksam.
Citera
2014-08-15, 21:25
Medlem
Citat:
Sen fredrar jag att gra kttet p 53-54 grader mycket mer n 56. Tyvrr har jag blivit lite botulism nojig. Jag skulle uppskatta up-tp-date seris statistik, forskningsrapporter och/eller artiklar p omrdet. r det ngon som skulle kunna bidra med detta s hade jag varit tacksam.
Vad jag vet s finns det inte s mycket information om sous vide och botulism. Hittils verkar ingen lyckats bli sjuk, och folk har gjort vldigt mnga dumma saker Baldwin anvnder 54.4 grader som lgsta temperatur vid lngkok. Men d r det andra sidan inte just botulism man r rdd fr, d fr man nog g ner ytterliggare 5-6 grader, eller kanske till och med 10-15 grader.
Citera
2014-08-15, 22:43
Medlem
Klingonswes avatar
Hej!

r det ngon hr som har koll p vildandbrst hur lnge jag ska kra dom och vilken temperatur?
Citera
2014-08-16, 00:18
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Krde kalvrostbiffen i 24 timmar p 56 grader. Blev helt ok, men inget minnesvrt. 36 timmar skulle kunna vara att fredra fr att f det mrare.

Som jag har skrivit upprepade gnger i trden s anser jag att man ska vara frsiktig, man fr sllan en andra chans efter fullt utvecklad botulism.

Emot det talar att de faktiska fall av botulism som behandlats p svenska sjukhus i modern tid inte har haft sitt ursprung i sous vide matlagning.
Citera
2014-08-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klingonswe
r det ngon hr som har koll p vildandbrst hur lnge jag ska kra dom och vilken temperatur?
Shr har jag gjort:
Jag tog av skinnet, vakuumpackade det platt och lt det ligga i 56C vattenbad i 24 timmar. Sedan fick det svalna. Drefter satte jag ihop skinnet med brstmuskeln igen med hjlp av Activa RM och vakuumpackade.
Man brukar rekommendera tillagning i vattenbad med 56C, men sjlv fredrar jag ca 53C. Kttet r s pass mrt att det rcker att det blir genomvarmt, ca en halvitmme. Och skinnet r ju mjukgjort och tuggbart sedan tidigare. Sedan en kort vistelse i het stekpanna med skinnsidan nert, s att skinnet blir gyllenbrunt och krispigt.
Citera
2014-08-17, 08:43
Medlem
Rambouis avatar
Citat:
Som jag har skrivit upprepade gnger i trden s anser jag att man ska vara frsiktig, man fr sllan en andra chans efter fullt utvecklad botulism.

Emot det talar att de faktiska fall av botulism som behandlats p svenska sjukhus i modern tid inte har haft sitt ursprung i sous vide matlagning.

Jo. Tack. Har sett att du har skrivit det innan och ven andra. Och andra har haft andra sikter.

Men skulle vilja stta tnderna i forskningsrapporter, statistik och serisa artiklar.
Citera
2014-08-17, 11:12
Medlem
Citat:
Jo. Tack. Har sett att du har skrivit det innan och ven andra. Och andra har haft andra sikter.

Men skulle vilja stta tnderna i forskningsrapporter, statistik och serisa artiklar.
Tror inte det finns s mycket papper p hur det ser ut vid lngkok i lga temperaturer, de flesta artiklar behandlar nog snarare frvaring av kylda sous vide-produkter. Det finns ju ocks enormt mnga variabler att ta hnsyn till. Vad jag vet s kan inte bakterierna vxa/producera toxcin vid ver 48 grader. Vad jag tror, s har man relativt stort svngrum. Som sagt, aldrig hrt talas om ngon hemmakock som blivit frgiftad. Teorierna jag sett p forum om folk som rkar gra riktigt dumma saker (t.ex att strmmen gtt och maten legat i ett icke-uppvrmt bad i en massa timmar), verkar vara att OM nu toxcin skulle produceras s skulle det vara p ytan, och det fixar sig om man steker kttet.
Citera
2014-08-17, 12:21
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:

Mnga sikter har sklart framfrts angende detta mne, och ven en del fakta. Min egen instllning r enkel och pragmatisk. Anvnd kombinationer av temperatur och tillagningstid med viss skerhetsmarginal, det finns mycket frutom botulism som kan gra en sjuk. Undvik lagring av sous vide-tillagad mat i vacuumpsen fr senare uppvrmning. 2 enkla principer som jag anser minimerar risken betydligt fr att rka ut fr ngot otrevligt.

Om du r intresserad av att lsa vetenskap vad gller botulism s finns det en del inom veterinrmedicin, samt mycket inom forskningen runt livsmedelshantering. Stor mngd forskning finns ocks runt de olika typerna av botulinumtoxin, t ex som medicinsk behandling (Botox) och ur militr synvinkel (skydd mot mjliga vapenapplikationer).

Mycket av den hr forskningen rr sig om saker som tillvxtkurvor fr Clostridium botulinum och toxinproduktion under olika betingelser, subgrupper av toxiner och deras DNA-sekvenser och liknande. Inte egentligen ngot som har s srskilt stark koppling till sous vide hemma.

Lkartidningen hade rtt nyligen en fallbeskrivning av en kvinna som insjuknat i botulism efter att ha tit rkt vacuumfrpackad sik. I artikeln finns ocks ngra referenser som du kanske kan tycka vara intressanta.
http://www.lakartidningen.se/Klinik-...t-forgiftning/

Eftersom botulism r en anmlningspliktig sjukdom enligt smittskyddslagen s har vi rtt bra klm p hur mnga fall som intrffar i Sverige, och oftast vad som orsakat dem. Folkhlsomyndigheten har en del information om sjlva sjukdomen som kan vara intressant att ta del av.
http://www.folkhalsomyndigheten.se/a...omar/botulism/
De har ocks statistik ver antal sjukdomsfall ver ett antal r.
http://www.folkhalsomyndigheten.se/a...stik/botulism/

Hr r ett exempel p den typ av artikel som matskerhetsstudier genererar, och som nmnts tidigare srskilt pekar ut felaktig frvaring av sous vide-tillagad mat i vacuumpse som potentiellt farligt.
http://aem.asm.org/content/66/1/223.full
Citera
2014-08-17, 13:09
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Tror inte det finns s mycket papper p hur det ser ut vid lngkok i lga temperaturer, de flesta artiklar behandlar nog snarare frvaring av kylda sous vide-produkter. Det finns ju ocks enormt mnga variabler att ta hnsyn till. Vad jag vet s kan inte bakterierna vxa/producera toxcin vid ver 48 grader. Vad jag tror, s har man relativt stort svngrum. Som sagt, aldrig hrt talas om ngon hemmakock som blivit frgiftad. Teorierna jag sett p forum om folk som rkar gra riktigt dumma saker (t.ex att strmmen gtt och maten legat i ett icke-uppvrmt bad i en massa timmar), verkar vara att OM nu toxcin skulle produceras s skulle det vara p ytan, och det fixar sig om man steker kttet.

Det finns en stor mngd variabler hr, precis som du sger. Fr det frsta s finns det olika typer av Clostridium botulinum-bakterier som skiljer sig i huruvida de bryter ner proteiner eller inte (proteolytiska vs icke-proteolytiska), hur pass knsliga de r fr pH, salthalt, temperatur mm, samt i vilka typer av botulinumtoxin de producerar. Proteolytiska Clostridium botulinum-bakterier ger upphov till dlig lukt i en angripen matvara genom proteinnedbrytning, vilket kan varna fr att maten blivit dlig. Icke-proteolytiska clostridier gr det inte.

Proteolytiska clostridier kan vxa vid temperaturer p 12-50 grader Celsius, icke-proteolytiska vid temperaturer p 3-45 grader. Framfr allt pH pverkar betingelserna fr tillvxt, dr sura rvaror med pH p 4,6 eller lgre hmmar. Nr bakterien kan tillvxa kan den ocks bilda toxin, som r giftigt ven i extremt sm doser. Fr den mest ddliga toxintypen (typ A) krvs det en temperatur p minst 82 grader i 10 minuter fr att det skall denatureras.

Toxinet tas upp i kroppen via slemhinnorna i munnen och mag-tarmkanalen, men kan ocks komma in via sr i huden. Teoretiskt skulle man allts kunna f botulism genom att berra ett toxininnehllande livsmedel.

Mycket att hlla reda p om man vill tnja p grnserna. Sjlv frsker jag gra det enkelt fr mig.

Inga lngkok p vldigt lga temperaturer (under 50 grader).

Ingen frvaring av sous vide-tillagad mat i vacuumpse fr senare konsumtion.
Citera
2014-08-17, 13:46
Medlem
Citat:
Det finns en stor mngd variabler hr, precis som du sger. Fr det frsta s finns det olika typer av Clostridium botulinum-bakterier som skiljer sig i huruvida de bryter ner proteiner eller inte (proteolytiska vs icke-proteolytiska), hur pass knsliga de r fr pH, salthalt, temperatur mm, samt i vilka typer av botulinumtoxin de producerar. Proteolytiska Clostridium botulinum-bakterier ger upphov till dlig lukt i en angripen matvara genom proteinnedbrytning, vilket kan varna fr att maten blivit dlig. Icke-proteolytiska clostridier gr det inte.

Proteolytiska clostridier kan vxa vid temperaturer p 12-50 grader Celsius, icke-proteolytiska vid temperaturer p 3-45 grader. Framfr allt pH pverkar betingelserna fr tillvxt, dr sura rvaror med pH p 4,6 eller lgre hmmar. Nr bakterien kan tillvxa kan den ocks bilda toxin, som r giftigt ven i extremt sm doser. Fr den mest ddliga toxintypen (typ A) krvs det en temperatur p minst 82 grader i 10 minuter fr att det skall denatureras.

Toxinet tas upp i kroppen via slemhinnorna i munnen och mag-tarmkanalen, men kan ocks komma in via sr i huden. Teoretiskt skulle man allts kunna f botulism genom att berra ett toxininnehllande livsmedel.

Mycket att hlla reda p om man vill tnja p grnserna. Sjlv frsker jag gra det enkelt fr mig.

Inga lngkok p vldigt lga temperaturer (under 50 grader).

Ingen frvaring av sous vide-tillagad mat i vacuumpse fr senare konsumtion.
Jag hller med dig om att undvika lngkok p fr lga temperaturer. Sjlv gr jag aldrig under 54 grader fr riktigtlnga tillagningstider.

Att ha psar i kylen ser jag inte som ngot problem, s lnge maten r pastriserad, relativt snabbt nedkyld och inte frvaras fr lnge. Brukar ven vakuum-marinera olagade kttbitar i ngot dygn ibland. Att ha nolltolerans p att frvara psar i kylen i ngon dag eller tv tycker jag frstr vldigt mycket av pongen med sous vide, och slnge man r ngorlunda frsiktig s anser jag det vara skert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in