Citat:
Berodde nog p kttet. Tro mig, det gr att gra gott ktt sous vide Hej p er!
Douglas Baldwin har som jag frstr det brjat arbeta fr chefsteps.com, jag tror att de kommer lgga ut en sous vide-betal-kurs och jag tror att jag tnker betala fr den nr den kommer om den verkar bra.
Sous vide-resultat shr lngt:
1. ggrra blir magisk.
2. Lax blir bttre n ngonsin.
3. Sparris! Mycket gott.
4. Ktt:
Det enda jag egentligen provat r ryggbiff och oxfil. Termometer i, upp till 56 grader (i smr), torka av, steka eller elda p med brnnare. Jag har ven provat med och utan tid i salt- samt salt- och sockerlsning. (Lax blir smakrik utav salt och socker men kttet blir nna samma.)
Ktt blir inte gott!
Oxfiln smakade helt enkelt illa och var vldigt mr, nstan degig. (Jag krde nog 2-3 timmar.)
Ryggbiffen blir nstan lite seg.
Hela mitt sous vide-projekt handlar om att fr frsta gngen i mitt liv kunna laga gott ktt hemma hos mig i mitt eget kk! ggrran r visserligen en upptckt men jag ser den mer som en bonus faktiskt, syftet r och frblir att skapa mjligheten att ta gott ktt hemma!
Potentiella frklaringar till att det skiter sig:
1. Jag gillar inte ktt?
Sjlv tycker jag att jag gillar ktt som smakar gott, s detta tror jag inte riktigt p.
2. Kttet kan vara dligt?
Jag handlar i chark. Endast svenskt ktt. Det r i en vanlig lite strre livsmedelsbutik, och deras torkade skinka r precis vrdels jmfrt med den jag hittat i exempelvis saluhallen i Stockholm, s, kanske r det frska kttet helt enkelt av lg kvalitet, det ocks?
3. Gr jag fel?
Troligt. Jag har tnkt mig att jag skall prova short ribs-recept, men d skall man koka lnge, och jag har inte rd med kammarvakuum precis idag, och jag jag har bestmt mig fr att kra ZIP-lockpsar tills jag fr tag i en riktigt maskin. ZIP-lockpsar duger inte till lngkrningar s detta fr jag vnta med.
Utifrn denna bakgrund vill jag stlla er fljande frga: Har ni bra kttrecept som jag kan flja dr kttet bde smakar gott och har behaglig konsistens?
Douglas Baldwin har som jag frstr det brjat arbeta fr chefsteps.com, jag tror att de kommer lgga ut en sous vide-betal-kurs och jag tror att jag tnker betala fr den nr den kommer om den verkar bra.
Sous vide-resultat shr lngt:
1. ggrra blir magisk.
2. Lax blir bttre n ngonsin.
3. Sparris! Mycket gott.
4. Ktt:
Det enda jag egentligen provat r ryggbiff och oxfil. Termometer i, upp till 56 grader (i smr), torka av, steka eller elda p med brnnare. Jag har ven provat med och utan tid i salt- samt salt- och sockerlsning. (Lax blir smakrik utav salt och socker men kttet blir nna samma.)
Ktt blir inte gott!
Oxfiln smakade helt enkelt illa och var vldigt mr, nstan degig. (Jag krde nog 2-3 timmar.)
Ryggbiffen blir nstan lite seg.
Hela mitt sous vide-projekt handlar om att fr frsta gngen i mitt liv kunna laga gott ktt hemma hos mig i mitt eget kk! ggrran r visserligen en upptckt men jag ser den mer som en bonus faktiskt, syftet r och frblir att skapa mjligheten att ta gott ktt hemma!
Potentiella frklaringar till att det skiter sig:
1. Jag gillar inte ktt?
Sjlv tycker jag att jag gillar ktt som smakar gott, s detta tror jag inte riktigt p.
2. Kttet kan vara dligt?
Jag handlar i chark. Endast svenskt ktt. Det r i en vanlig lite strre livsmedelsbutik, och deras torkade skinka r precis vrdels jmfrt med den jag hittat i exempelvis saluhallen i Stockholm, s, kanske r det frska kttet helt enkelt av lg kvalitet, det ocks?
3. Gr jag fel?
Troligt. Jag har tnkt mig att jag skall prova short ribs-recept, men d skall man koka lnge, och jag har inte rd med kammarvakuum precis idag, och jag jag har bestmt mig fr att kra ZIP-lockpsar tills jag fr tag i en riktigt maskin. ZIP-lockpsar duger inte till lngkrningar s detta fr jag vnta med.
Utifrn denna bakgrund vill jag stlla er fljande frga: Har ni bra kttrecept som jag kan flja dr kttet bde smakar gott och har behaglig konsistens?
Nr det gller ryggbiff brukar kvaliteten vara vldigt varierande. Om man fr en skosula kan det behvas skert 7-8 timmar i 56 grader fr att den ska bli mr. Har man dremot en fin och hngmrad bit s brukar det (fr min del) rcka med att dra upp den i 50 grader och den r nd vldigt mr.
Fr oxfiln s kanske den redan var vldigt mr till att brja med. ven om man med sous vide har strre felmarginal nr det gller tillagningstid, s stmmer det absolut inte att tiden inte spelar ngon roll. Modernist Cuisine t.ex rekommenderar inte att man gr ver tillagningstiden med mer n 10%. Ktt blir ju absolut mrare vid 56 grader, ven om det tar tid, och att lta en bit oxfil ligga i s pass hg temperatur fr lnge kan nog gra kttet lite mosigt. Modernist Cuisine t.ex (anvnder dem rtt ofta som referens) rekommenderar 52 grader fr oxfil.
En annan sak som kan gra en del sorters ktt lite mosigt r om det drjer fr lnge innan det kommer upp i temperatur. Eftersom du har termometer kan du ju prova att stta vattentemperaturen till 4-5 grader hgre n din nskade innertemperatur, och sedan ta ut kttet vid rtt tillflle. Det frstr ju en del av pongen med sous vide, men du kan ju prova och se om du gillar resultatet bttre. Det gr Enormt mycket snabbare att laga en kttbit i ett bad som r ngra grader varmare.