Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-13, 03:07
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osteoperosis
Tack s hemskt fr svar!
Bra veta att de billiga cirkulatorerna r spass bra nd & att det gr att kr ghetto style med ziplocks. Egentligen borde det hr vara vldigt lngt ner p min prioriteringslista som student i behov av nya skor s vet inte om jag kommer gra inkpet nu eller om ett halvr. terkommer sklart nr det cirkuleras p ven min kksbnk...

Sous vide har p rtt kort tid gtt frn att vara en dyr teknik fr gourmetrestauranger till en billig sdan fr hemmabruk. De nya prisvrda cirkulatorerna frefaller fungera utmrkt, och har frdelen att de kan anvndas i vilket krl som helst. Att vacuumfrpacka det du ska tillaga eller att snka ner vilken ftalat/bisfenol-fri plastpse som helst i vatten r egentligen samma sak.

Nya skor kan bara vara en prioritet om de du har hller p att falla snder. Man tar sig fram barfota ocks. Livet r fr kort fr att ta dlig mat.
Citera
2016-03-15, 21:00
Medlem
S nu har ven jag tnkt nrda in p SV efter att ha lst igenom endel hr.

Netonnet hade veckans klipp p OBH nordica vakuumpackare s fick bli en sn fr 699:-

Har provat kra lax och ryggbiff i fattigmans-sous vide och det vertygade mig direkt. Ryggbiffen blev som en helt annat kttbit n de 2tidigare gngerna jag tillagade vriga bitar.

Dock har man ju nojja ang botulism. Frskt lsa runt men de str s mkt s man blir mest frvirrad. Ngon som vet en sida som sammanfattar det s ven en halvtrg svensson kan fatta fr att f maten garanterat sker?

Brukar ofta mala frs fr burgare och tnkte d om jag kan gra frdiga puckar som man sen kryddar och saltar innan man vakuumpackar dem, fr att sedan kunna ta ut dem frn frysen och direkt kra sous vide?
Vore ju ytterst smidigt d man bde tinar och tillagar kttet i samma veva.

Att kunna kpa storpack ktt nr det r bra pris, portionera upp och krydda och sen vakuumpacka allt fr att nr det r dags fr kk bara kunna slnga i en pse i ett vattenbad nr det r dags fr fredagsmys lter ju nstan fr bra fr att vara sant.
Citera
2016-03-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomethingThere
S nu har ven jag tnkt nrda in p SV efter att ha lst igenom endel hr.

Netonnet hade veckans klipp p OBH nordica vakuumpackare s fick bli en sn fr 699:-

Har provat kra lax och ryggbiff i fattigmans-sous vide och det vertygade mig direkt. Ryggbiffen blev som en helt annat kttbit n de 2tidigare gngerna jag tillagade vriga bitar.

Dock har man ju nojja ang botulism. Frskt lsa runt men de str s mkt s man blir mest frvirrad. Ngon som vet en sida som sammanfattar det s ven en halvtrg svensson kan fatta fr att f maten garanterat sker?

Brukar ofta mala frs fr burgare och tnkte d om jag kan gra frdiga puckar som man sen kryddar och saltar innan man vakuumpackar dem, fr att sedan kunna ta ut dem frn frysen och direkt kra sous vide?
Vore ju ytterst smidigt d man bde tinar och tillagar kttet i samma veva.

Att kunna kpa storpack ktt nr det r bra pris, portionera upp och krydda och sen vakuumpacka allt fr att nr det r dags fr kk bara kunna slnga i en pse i ett vattenbad nr det r dags fr fredagsmys lter ju nstan fr bra fr att vara sant.
Slnge du frvarar psarna i frysen r det ingen risk fr botulism. Enda gngen du kan ha det i tanke r om du lagar kttet och sedan kyler det och frvarar under lngre perioder i kylen (eller p varmare stllen, men vem gr snt?). Slnge det bara rr sig om ngon dag / ngra f dagar s r det ingen fara i kylen heller. ven OM du skulle frvara det lngre n s s ska det nog till mycket otur fr att ngot skulle hnda.
Citera
2016-03-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Slnge du frvarar psarna i frysen r det ingen risk fr botulism. Enda gngen du kan ha det i tanke r om du lagar kttet och sedan kyler det och frvarar under lngre perioder i kylen (eller p varmare stllen, men vem gr snt?). Slnge det bara rr sig om ngon dag / ngra f dagar s r det ingen fara i kylen heller. ven OM du skulle frvara det lngre n s s ska det nog till mycket otur fr att ngot skulle hnda.

Tack fr svar. Jag har tnkt att alltid ta det som jag lagat sous vide direkt, s d borde jag vl va garanterad att aldrig riskera ngon botulism. Har smbarn som man vill kunna ta del av maten ocks s drfr man vill vara helt sker.

Hur gr ni andra nr ni ska fylla frysen med vakuumpackat d? Kryddar ni innan eller tinar ni kttbiten frst fr att sedan krydda och vakuumpacka det igen?
Citera
2016-03-16, 22:38
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Tack fr svar. Jag har tnkt att alltid ta det som jag lagat sous vide direkt, s d borde jag vl va garanterad att aldrig riskera ngon botulism. Har smbarn som man vill kunna ta del av maten ocks s drfr man vill vara helt sker.

Hur gr ni andra nr ni ska fylla frysen med vakuumpackat d? Kryddar ni innan eller tinar ni kttbiten frst fr att sedan krydda och vakuumpacka det igen?

Du behver bara bry dig om botulism om du tnker laga mat sous vide och sedan frvara den tillagade maten i vacuumpsen. Om du lagar fr omedelbar konsumtion r det riskfritt. Om du tnker fylla frysen med rvaror i vacuumpsar s r det en bra id att krydda samtidigt som du vacuumfrpackar och sedan frysa. D kan du slnga ner psen direkt i sous vide-badet direkt, utan att tina om du vill. Nr det hela r tillagat kan du krydda igen om det skulle behvas.
Citera
2016-03-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Du behver bara bry dig om botulism om du tnker laga mat sous vide och sedan frvara den tillagade maten i vacuumpsen. Om du lagar fr omedelbar konsumtion r det riskfritt. Om du tnker fylla frysen med rvaror i vacuumpsar s r det en bra id att krydda samtidigt som du vacuumfrpackar och sedan frysa. D kan du slnga ner psen direkt i sous vide-badet direkt, utan att tina om du vill. Nr det hela r tillagat kan du krydda igen om det skulle behvas.

Precis det jag VILLE hra, fasen s bra. Nu jklar ska det bunkras upp med vak-psar sen hlla utkik efter schysst ktt i alla reklamblad men fr, sen jvlar ska det packas frys.

Sg Matgeeks nya video dr han sous vide'a majskolvar. Det mste testas. Nrderi p hg niv!
Citera
2016-03-18, 20:03
Medlem
Citygross sljer Sansaire's cirkulator fr blott 1590 kr, inte p rea eller specialpris heller, har legat p det i ngra mnader nu. Med det priset kan jag nstan tnka mig att kpa en till.
Citera
2016-03-20, 22:30
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Precis det jag VILLE hra, fasen s bra. Nu jklar ska det bunkras upp med vak-psar sen hlla utkik efter schysst ktt i alla reklamblad men fr, sen jvlar ska det packas frys.
Sg Matgeeks nya video dr han sous vide'a majskolvar. Det mste testas. Nrderi p hg niv!

Kul att se din entusiasm! Samtidigt r det bra att komma ihg att sous vide kan inte rdda dliga rvaror. Nr man brjar laga sous vide kar matkostnaderna snarare n minskar, eftersom det perfekta tillagningssttet blir nnu bttre med hgkvalitativa rvaror. Jag tror att du kommer att investera i tv sous vide-utrustningar, fr att kunna kra bde protein och grnsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Timoleon
Citygross sljer Sansaire's cirkulator fr blott 1590 kr, inte p rea eller specialpris heller, har legat p det i ngra mnader nu. Med det priset kan jag nstan tnka mig att kpa en till.

Go for it. Du kommer inte att ngra dig.
Citera
2016-03-20, 22:39
Medlem
Hur mycket ktt kan man kra samtidigt med an Anova eller Sensaire exempelvis? Gr det gra ktt till sex personer? Tio? Sg tminstone 175g per skalle.
Citera
2016-03-21, 15:14
Medlem
thotthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilotastic
Hur mycket ktt kan man kra samtidigt med an Anova eller Sensaire exempelvis? Gr det gra ktt till sex personer? Tio? Sg tminstone 175g per skalle.

Jag har en Sansaire och har som mest lagat till 12 personer. Kapaciteten r p 23L s det beror ju lite p hur din behllare r utformad. Exempelvis kan en strre kastrull vara svrare att f plats i n en rektangulr plastbalja.
Citera
2016-03-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thotthe
Jag har en Sansaire och har som mest lagat till 12 personer. Kapaciteten r p 23L s det beror ju lite p hur din behllare r utformad. Exempelvis kan en strre kastrull vara svrare att f plats i n en rektangulr plastbalja.
Tack tack, r sjukt sugen p en Anova till mig sjlv, och nmnde det nr jag pratade med mor senast vilket gjorde henne en smula nyfiken med, hennes krav var dock att den behver ha kapacitet fr lite strre sllskap. Med ditt svar, tror jag farsan kommer f ppna plnboken i det fallet
Citera
2016-03-23, 21:23
Medlem
blueskyhighs avatar
Fyller 25 vackra vrar i Maj, varit kr i sous vide sedan tv r tillbaka men aldrig testat det eller investerat i ngon. Men nu tnkte jag nska mig en sous vide cirkulator och undrar vilken som r allra bst?

Sous vide har ju seglat upp enormt i popularitet och drefter ven valen p olika mrken osv. Tnker mig en cirkulator fr kanske max en 2500:-.

- Vilken cirkulator ger ni sjlv idag och vad tycker ni om den?

- Om ni skulle kpa en ny cirkulator idag, vilken hade ni kpt d?

- Utver cirkulator, vad r allra mest ndvndigt d? En plastbalja ala 20L samt psar?

- r en vakumfrpackare ndvndigt?

Tack p frhand!

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in