Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Ligger nog en del i de spekulationerna. Tror somliga kan ta ut sig max när de vill, typ Hellner och Dählie, dessa riskerar att vägga lite då och då. Andra klarar det ibland och när de kan det definierar man det som att de är "i form", (vilket givetvis bara är en sorts "form".) Sen finns det väl den bekväma typen som aldrig går över mjölksyratröskeln men det känns inte som så många av dem finns i eliten utan är mest motionärer och vanliga dödliga.
Påminner mig om det första sportreportaget om Anders Södergren som jag kan komma ihåg. Minns inte om det var i "Sportnytt" eller om det bara var lokalsporten. Men det handlade just om att han hade nått upp till Sverigeeliten fast det hade funnits de som tvivlat på om han hade förmågan att ge 100 % på tävling och därför aldrig skulle bli något, men nu hade han överbevisat dem. Har tänkt lite på det ibland med tanke på att Södergren har förlorat så många spurter genom åren, men tror ändå det har att göra med att han gett 100 % med "fel" sorts muskler snarare än att han skulle kunnat åka fortare rent fysiskt men blockerats mentalt. Han var tex rejält nere i källaren i Kollen 2006 när han vann.
Fint att du tog upp Södergren. Jo, han var bra sliten där 2006, men ändå kändes det inte som om han var helt slut, så slut som han borde ha kunnat bli.
Och efter att hans stafettsträcka från OS nämndes kikade jag på den igen och slogs av hur märkligt hans slutryck känns (från typ 1:18:48 in i loppet). Det ser att som att han ömsom rycker till och ömsom saktar in. Som om han har en hel del krafter kvar men inte tar ut allt av någon anledning.
Han fixar visserligen en liten lucka, men har han verkligen inte ett högre tempo i sig där?
Jag klandrar inte ner på insatsen, det blev ju guld. Undrar bara ur ett fysiskt/mentalt perspektiv.
En annan grej jag minns med Södergren var ett "inför säsongen"-inslag på SVT för typ 5 år sedan där han tränade spurtförmågan med hjälp av tyngder fästade vid midjan (förmodligen ett rep och bildäck, minns inte säkert).
Han var så härligt optimistisk. Inga fler ensiffriga skitplaceringar, nu skulle han bli en spurtkanon att räkna med. Han ryckte fram och tillbaka framför kameran med tillsynes stor tro och målmedvetenhet, men frågan är om han ens trodde på det själv? Cred till försöket åtminstone. Han kunde ju inte bli sämre på det, men sådana konditionstyper har inte mycket att hämta längre.