Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-12-18, 21:09
Medlem
Blocket.ses avatar
Ja verkligen..

Men att han fick se bygget påbörjat tror jag betydde mycket för han..
Citera
2012-12-18, 21:18
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
jag brukar aldrig bli rörd och lipa när jag ser sorgliga filmer och program..

Men denna gången gjorde jag det
kanske förknippar jag han med min egen morfar, som också var så envis..

Detvar vi flera om.
Så otroligt likt min krutgubbe till farfar som gick bort på ett liknande sätt som Sixten även han föra sommaren.
Citera
2012-12-18, 21:41
Medlem
ZRydens avatar
Känslosam dokumentär helt klart. Tyckte den började lite hattigt och blev en aning orolig över inriktningen när det var någon typ av "efterlystrekonstruktion" av fighten där han löpte ifrån och sopade bybusar, men den tog sig och helhetsintrycket är att det var en väldigt bra, om än ledsam dokumentär.

Skrattade gott när han inte mindes scenen med sonen på sin första skidtur men kom ihåg vilket knepigt vallaföre det var under SM i Hudiksvall för en herrans massa år sedan. Man såg också på blicken när han tittade på filmerna att de verkligen berörde honom oavsett om han mindes eller inte.
Citera
2012-12-18, 22:04
Medlem
Moon The Loons avatar
Riktigt tung dokumentär om Sixten - i flera bemärkelser. Jens Lind är verkligen en mästare inom sportdokumentärer.

Rekommenderar varmt Sixtens egna självbiografi i vita spår. Han sparar sannerligen inte på krutet i den boken.

Kalenderbitaren från Lindköping; det var väl inte du ZRyden
Citera
2012-12-18, 22:09
Medlem
Ustyugov2s avatar
En arketyp av en svensk man av den gamla stammen. I mångt och mycket en förebild att inspireras av i tider som inte direkt massproducerar dylika människor. Väldigt fin dokumentär.

Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon

Senast redigerad av Ustyugov2 2012-12-18 kl. 22:26.
Citera
2012-12-18, 22:36
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ustyugov2
En arketyp av en svensk man av den gamla stammen. I mångt och mycket en förebild att inspireras av i tider som inte direkt föder fram dylika människor. Väldigt fin dokumentär.

Exakt min tanke, det må så vara att tiderna förändras och med det även människorna, men det behöver ju nödvändigtvis inte gillas eller uppmuntras ur alla aspekter. Som Sixten själv uttryckte det:"Samhällets förändringar är ju inte i min smak".
Citera
2012-12-18, 23:08
Medlem
Rodettos avatar
Lite märkligt och synd att endast ett av Sixtens tre barn medverkade .
Hade varit kul att se hur hans kontakt med de övriga två barnen såg ut..

För övrigt var Linds porträtt av Sixten mycket sevärd!
Citera
2012-12-18, 23:46
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Riktigt tung dokumentär om Sixten - i flera bemärkelser. Jens Lind är verkligen en mästare inom sportdokumentärer.

Rekommenderar varmt Sixtens egna självbiografi i vita spår. Han sparar sannerligen inte på krutet i den boken.

Haha, nej du, jag hade inte hållit på och tramsat med "om vi tar bort jaktstarten så har ni lika många poäng", jag hade sagt: "Sixten, Ni är den främste skidlöparen genom tiderna, punkt. Nu tar vi en kopp fika (vilken film?)" och bjudit in mig själv. Och självklart hade kaffet druckits på fat med en sockerbit mellan tänderna.
Senast redigerad av ZRyden 2012-12-18 kl. 23:51.
Citera
2012-12-18, 23:55
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Haha, nej du, jag hade inte hållit på och tramsat med "om vi tar bort jaktstarten så har ni lika många poäng", jag hade sagt: "Sixten, Ni är den främste skidlöparen genom tiderna, punkt. Nu tar vi en kopp fika" och bjudit in mig själv. Och självklart hade kaffet druckits på fat med en sockerbit mellan tänderna.

Ha ha. Det vet jag att du hade gjort, men jag måste få tråka dig lite

Någon som vet om museet är öppnat?

Edit: såg nu att det ska öppnas till Vasaloppet.
Citera
2012-12-19, 07:00
Medlem
Jag blev grymt förvånad när Sixten visade sin egengjorda (!!!) flispanna som fungerade som reservaggregat om strömmen skulle gå. Kan det verkligen stämma att han byggt den själv? Vore väldigt kul om någon kunde skriva en träningshandbok ala Sixtens beprövade metoder och rikta sig åt barn och unga .
Citera
2012-12-19, 08:20
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
kopp fika (vilken film?)"

Sällskapsresan igen, men det är väl ettan den här gången?
Citera
2012-12-19, 14:45
Medlem
Ostrobothnias avatar
Dokumentärer kändes riktigt personlig på flera plan, kom att tänka på min farfars bortgång förra sommar. Tror han var en stor beundrare av Jernberg och min farsa är nog döpt efter skidfantomen, även om farmor brukar ha en annan förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in