Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-11-24, 20:32
Medlem
Shut up donnies avatar
Det fina lopp stockholmaren Lisa Larsen presterade idag i Gällivare fick mig att börja lura på vilka 08or som - genom tiderna - gjort bäst ifrån sig ute i spåren?

Det står still i mitt huvud (som vanligt), så jag lägger ut frågan här.
Citera
2012-11-24, 20:36
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Det fina lopp stockholmaren Lisa Larsen presterade idag i Gällivare fick mig att börja lura på vilka 08or som - genom tiderna - gjort bäst ifrån sig ute i spåren?

Det står still i mitt huvud (som vanligt), så jag lägger ut frågan här.
Lars Håland har ett VM-guld i staffet och ett brons individuellt. Annars kan Blomqvistarna kanske nämnas, finns säkert fler, men top-of-my mind
Citera
2012-11-24, 20:45
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Lars Håland har ett VM-guld i staffet och ett brons individuellt. Annars kan Blomqvistarna kanske nämnas, finns säkert fler, men top-of-my mind

Se där, visste inte att Håland var från eken. Riktigt duktig åkare!
Citera
2012-11-29, 13:22
Medlem
konan-babarens avatar
Är det sant att Gunde sket ner sig under ett lopp?
Citera
2012-11-29, 13:28
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Är det sant att Gunde sket ner sig under ett lopp?
Jupp!

"På kvällen före tävlingen fick vi någonting som tydligen var skämt, för till natten blev nästan alla dåliga i magen ... Själv hade jag inte känt någonting alls på natten. Men när jag skulle till att tävla, började min mage protestera den också. Hela tävlingen blev en pärs ... Strax innan bergspriset med tre mil kvar av loppets sex, hände det som inte får hända. Min ena skida slant i en uppförsbacke och detta ledde omedelbart till att jag, rent ut sagt ´sket ner´mig fullständigt! Jag hann alltså inte ens stanna och dra ner byxorna! ... Jag tänkte: Hur skall jag göra? Skall jag bryta tävlingen? Men det var det inte tal om. Förstapriset var fint, jag tror det var en motorcykel, och inte skulle jag väl bryta bara för att jag drabbats av denna löjliga 'olycka'! ... Folk måtte ha undrat om jag var riktigt klok, när jag åkte i mål. På grund av min pinsamma situation körde jag spurtrakan som en vilde, trots att jag var klart först. Kranskullan som skulle hänga på mig kransen fick inte en chans att komma i närheten av mig, av förståeliga skäl! Jag blåste rakt igenom målet, ut på en parkering, ner på stora vägen som dessbättre var snötäckt och fortsatte min ilskna spurt ända till hotellet!"
Citera
2012-12-13, 23:47
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Kommer en dokumentär om Sixten Jernberg på SVT inom kort:

http://www.svt.se/sixten/han-akte-sk...i-hela-varlden

Citat:
Under arbetet med filmen visade det sig att Sixten Jernberg i sin källare hade en låda med privata filmer som han aldrig hade sett, ett unikt material som blev utgångspunkten för att se tillbaka på det liv som gått. Tillsammans med hustrun Kerstin och sonen Edy kunde Sixten för första gången se de gamla filmerna.

- Det var ett speciellt ögonblick att vara med om. Sixten hade filmat från OS och VM men också från bröllop och dop. Det var ett helt liv som plötsligt spelades upp framför oss. Det var rörande många gånger. Själv påstod Sixten att han inte haft tid att se på filmerna förrän nu, säger Jens Lind.

Sixten Jernberg hade många historier att berätta. Han talade om ett Sverige som inte längre finns. Om en barndom där svälten aldrig var långt borta och där han började arbeta heltid som smed redan som 12-åring.

Sixten var temperamentsfull och kontroversiell. Samtidigt var hans raka sätt och kämpalust egenskaper som gjorde honom populär. Mot slutet av sitt liv fick han uppleva både invigningen av en staty och byggandet av ett Sixten Jernbergmuseum i Lima.

- Bara ett par veckor innan han dog inspekterade Sixten bygget. Han fick aldrig uppleva det färdiga museet, men han visste att det var på gång och sade att var värt lika mycket som alla OS-medaljerna.

Citat:
Sändningstider:
SVT1 tis 18 dec kl 20.00
SVT1 ons 19 dec kl 10.30
SVT1 ons 19 dec kl 00.55
SVT1 fre 21 dec kl 14.10
SVT24 fre 21 dec kl 22.30
Citera
2012-12-15, 22:38
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-Enfald
Kommer en dokumentär om Sixten Jernberg på SVT inom kort:

http://www.svt.se/sixten/han-akte-sk...i-hela-varlden

Tack så mycket för tipset. Det där måste ju bara ses. Att Jens Lind ligger bakom programmet borgar ju för kvalitet.

Här är en intervju som Erik Blix gjorde med Jens Lind i P4 tidigare idag med anledning av dokumentären:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5382077

Bland annat berättar han om hur de hittade filmerna i Jernbergs källare och om hur Sixten inte ens hade tittat på dem, utan nu fick göra det för första gången, sedan Jens låtit föra över dem till sin dator. Unika färgfilmer från OS 1956 - 1964 utlovas.
Citera
2012-12-15, 23:01
Medlem
Dubbelfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Bra men för kort! Borde ha lirkat in Wassbergs tejpmanöver från 15 km i Holmenkollen 1985. När man bara fick skejta efter en viss bit in i loppet. Kung Wassberg förbereder sig med att sätta tejpbitar med fästvalla under skidorna som han efter den skejtfria zonen helt sonika tar bort, och vips så har han rena skidor att skejta hem segern med.
Ha-ha! En klassiker. Minns att gamle storåkaren Lennart "Lill-Järven" Larsson som var landslagsledare stod bredvid och var alldeles uppspelt. Han kunde med nöd och näppe hålla sig från att hjälpa Wassberg att dra bort tejpen. Hade han gjort det skulle Wassberg ha blivit diskad, minns jag att kommentatorerna sa.
Citera
2012-12-18, 19:46
Medlem
Ikväll är det äntligen dags för dokumentären om Sixten på SVT! http://www.svt.se/sixten/ 20:00
Sjukt intressant att se de där filmerna Sixten hade i lådan i källaren...
Citera
2012-12-18, 21:02
Medlem
Blocket.ses avatar
jag brukar aldrig bli rörd och lipa när jag ser sorgliga filmer och program..

Men denna gången gjorde jag det
kanske förknippar jag han med min egen morfar, som också var så envis..
Citera
2012-12-18, 21:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Ikväll är det äntligen dags för dokumentären om Sixten på SVT! http://www.svt.se/sixten/ 20:00
Sjukt intressant att se de där filmerna Sixten hade i lådan i källaren...

Ja, nu fick vi väl inte se så mycket av dem. Vad vi dock kan konstatera är att även den mest obändiga livskraften ebbar ut och dör till sist.
Citera
2012-12-18, 21:06
Medlem
Tore Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
jag brukar aldrig bli rörd och lipa när jag ser sorgliga filmer och program..

Men denna gången gjorde jag det
kanske förknippar jag han med min egen morfar, som också var så envis..

Tears!

Vilken krutgubbe det var alltså. Sorgligt att han inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in