Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-16, 22:07
  #1
Medlem
Ferres avatar
Hej!
UA tillsammans med JP Morgan Asset Management håller i en tävling där man ska skapa en fondportfölj för 100 000 kr och få den att öka i värde så mycket som möjligt och där vinnaren sedan kan vinna 30 000 kr.

Här kommer lite info:

Citat:
Unga Aktiesparare och JP Morgan Asset Management ger dig som är 16-29 år chansen chansen att skapa och förvalta en fiktiv fondportfölj under tio veckor och vinna 30.000 kr. Tävla själv, i ett lag, eller med din skolklass.

Regler:


Jag tänkte att det vore kul om fler från Flashback deltog och att det här kunde bli en tråd där man diskuterade allt relevant, tipsade, kritiserade osv osv.
Jag själv har knappt några kunskaper och ser detta som en kunskapsmöjlighet.

MVH

PS. Länken är: http://www.fondspelen.se DS.
Citera
2011-02-16, 22:36
  #2
Medlem
de här ska bli kul!
Citera
2011-02-16, 23:03
  #3
Medlem
Vi borde göra en Flashback liga så kan vi jämföra på ett mer effektivt sätt

// QuiZi

Taggar "klasmark" på fondspelen
Citera
2011-02-16, 23:26
  #4
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
de här ska bli kul!

Ja, det tror jag med. Notera att man fram till ett visst datum (har inte datumet framför mig) får på sig att förbereda sig och köpa fonder. Efter det datumet (tror det är 4 mars) så börjar spelen och alla handlingar man görs räknas i tävlingen.
Citera
2011-02-16, 23:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Ja, det tror jag med. Notera att man fram till ett visst datum (har inte datumet framför mig) får på sig att förbereda sig och köpa fonder. Efter det datumet (tror det är 4 mars) så börjar spelen och alla handlingar man görs räknas i tävlingen.

7 mars

// QuiZi
Citera
2011-02-16, 23:44
  #6
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZi
7 mars

// QuiZi
Tack för rättning. Det verkar som att det inte går att kolla in andras profiler. Försökte leta efter ett sätt att söka på dig men hittade inget. Har du börjat köpa fonder?
Citera
2011-02-17, 00:09
  #7
Medlem
Jag har köpt allt redan, tror vi kan kolla varandras om vi gör en liga sen vet jag inte om man måste öppna någon privacy setting ? Men jag vet inte riktigt ska kolla upp det nu

// QuiZi

EDIT: har gjort en liga som heter "flashback" (funderar om jag ska döpa om den till "flashback forum" (kan jag göra när jag vill) så ge mig era åsikter. För att vara med i laget/ligan så sök på "flashback" eller skicka ert namn till mig via PM eller i tråden.

När vi är i samma liga så kan vi se varandra portföljer (så som jag har förståt det) och så kan vi försöka slå alla "aktieklubbar" ute i landet.

Det finns en liga tävling

2.4.3 Pris för bästa liga

Deltagarna kan bilda ligor genom att inbjuda andra deltagare att vara med i en liga. Deltagaren som bildar ligan blir ligans ordförande. Ligor på mellan fem och 50 deltagare som bildats senast den 6 mars 2011 registreras automatiskt i en ligatävling och får en egen resultattavla. Ligarankningen baseras på den genomsnittliga avkastningen för de fem bästa spelarna i varje liga. Ett pris på 25 000 kronor tilldelas ordföranden i den liga som rankas högst när spelperioden är slut och priset ska delas lika med alla deltagare i den vinnande ligan.

Edit: Jag har döpt min portfölj till Klasmark/QuiZi (är med i familjens liga så måste dubbel tagga, tagga något som har med FB att göra så vi vet vem som är vem.
__________________
Senast redigerad av QuiZi 2011-02-17 kl. 00:51.
Citera
2011-02-17, 01:55
  #8
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZi
Jag har köpt allt redan, tror vi kan kolla varandras om vi gör en liga sen vet jag inte om man måste öppna någon privacy setting ? Men jag vet inte riktigt ska kolla upp det nu

// QuiZi

EDIT: har gjort en liga som heter "flashback" (funderar om jag ska döpa om den till "flashback forum" (kan jag göra när jag vill) så ge mig era åsikter. För att vara med i laget/ligan så sök på "flashback" eller skicka ert namn till mig via PM eller i tråden.

När vi är i samma liga så kan vi se varandra portföljer (så som jag har förståt det) och så kan vi försöka slå alla "aktieklubbar" ute i landet.

Det finns en liga tävling

2.4.3 Pris för bästa liga

Deltagarna kan bilda ligor genom att inbjuda andra deltagare att vara med i en liga. Deltagaren som bildar ligan blir ligans ordförande. Ligor på mellan fem och 50 deltagare som bildats senast den 6 mars 2011 registreras automatiskt i en ligatävling och får en egen resultattavla. Ligarankningen baseras på den genomsnittliga avkastningen för de fem bästa spelarna i varje liga. Ett pris på 25 000 kronor tilldelas ordföranden i den liga som rankas högst när spelperioden är slut och priset ska delas lika med alla deltagare i den vinnande ligan.

Edit: Jag har döpt min portfölj till Klasmark/QuiZi (är med i familjens liga så måste dubbel tagga, tagga något som har med FB att göra så vi vet vem som är vem.

Låter som en kul idé, sen så vore det nog lite svårt att fördela pengarna vid eventuell vinst. Och att du redan är ordförande för en skapad liga visar tecken på vinstintresse haha .
Citera
2011-02-17, 02:23
  #9
Medlem
tror inte det skulle bli så svårt att sprida pengarna, gäller bara att folk skulle ge mig bank nummer, men först och främst ska vi ju vinna

// QuiZi
Citera
2011-02-18, 23:22
  #10
Medlem
Ferres avatar
Tänker börja köpa fonder nu. Någon som har börjat köpa?
Citera
2011-02-19, 02:32
  #11
Medlem
tomasscandals avatar
Jag är med i detta. Ska bli väldigt roligt! Fonderna är köpta, men inget är direkt skrivet i sten... får se hur det ser ut kring den 7e


Lycka till nu som ställer upp!
Citera
2011-02-21, 10:10
  #12
Medlem
Tjena mors,

någon som har någon koll hurvida fondernas kurser har någon verklighetsförankring, eller om arrangörerna själva bestämmer vad som ska stiga/sjunka etc?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback