Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-20, 18:57
Medlem
När man vattnar en orkidé enligt rekommendationerna från vissa odlare så tar man ju hela krukan och sänker ner i vatten, låter den stå där några minuter och sedan får den rinna av.

Innerkrukorna har ju alltid hål i sig så att vattnet ska försvinna.

Kvar i krukan blir ju bara den där barken (som finns istället för jord) och den ska suga upp allt vatten och låta miljön i krukan vara så fuktig som möjligt utan att det blir blött. Typ 100% luftfuktighet.

Jag undrar om det går att göra den där vattningsmanövern typ varannan dag utan att orkidén ruttnar bort? Jag menar, det är ju ändå barken som ska suga i sig vatten.

Samtidigt är ju folk livrädda för att övervattna en orkidé...
Citera
2011-02-20, 19:00
Bannlyst
Rädda till livet tror jag inte dom är.
Citera
2011-02-20, 19:03
Medlem
Mitoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Rädda till livet tror jag inte dom är.

frugan har alltid samma problem.. hon påstår sig alltid ha kommit på hur man skall ta hand om den men efter att den blommat och blomman dött så har hon aldrig lyckats få den att blomstra igen
Citera
2011-02-20, 21:09
Medlem
Snurrens avatar
De få gånger jag fått orkidéer att blomma om har varit när jag "glömt bort dem". Jag har helt sonika stoppat in en kvist med en konstgjord orkidéblomma i krukan och sedan inte tänkt mer på det. Först när jag har upptäckt att nya rötter och bladskott varit på väg, har jag börjat vattna och då med särskild orkidénäring.
Citera
2011-02-20, 21:15
Medlem
Månsans avatar
Alla förståsigpåare har åsikter om hur man ska sköta orkidéer. Alla metoder är jobbiga.
Jag missköter mina orkideer, har 7-8 stycken, de får vatten varannan vecka högst. De har vant sig vid ett hårt liv och är inte ledsna för det. Många uttrycker avund över mina orkidéer och undrar hur jag bär mig åt.
Citera
2011-02-21, 13:37
Bannlyst
Märks att ni inte kan sköta om orkidéer.

Vattna? Nej.

Hur ofta? En gång i månaden.

Hur? I en hink

Hur gör man? Fyll en hink med vatten. Låt stå över natten. Sätt krukan i hinken. Låt den dra där en hel dag. Ta upp. Klar. Näring är överskattat. Mina orkidéer blommar hela tiden och det utan näring. Ni dödar snarare era blommor med övergödning. Hemligheten är att inte göra fel.
Citera
2011-02-21, 22:52
Medlem
En gång i månaden låter överdrivet sällan?
Om det är torrt i luften borde den kunna torka ut på den tiden.

Min fråga är egentligen: om man använder din bevattningsmetod, kan orkidén ta skada om man gör det ett par gånger i veckan?
Citera
2011-02-21, 23:39
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oahu
En gång i månaden låter överdrivet sällan?
Om det är torrt i luften borde den kunna torka ut på den tiden.

Min fråga är egentligen: om man använder din bevattningsmetod, kan orkidén ta skada om man gör det ett par gånger i veckan?
Varför ska du göra det så ofta? Vilda orkidéer i djungeln dränks inte i monsunregn flera gånger i veckan. Bättre då med en lättare dusch av en blomspruta någon gång ibland.
Citera
2011-02-22, 08:06
Medlem
Det är inte eventuella monsunregn jag är ute efter, utan snarare en konstant 100%ig luftfuktighet bland rötterna.
Sådan miljö har ju många av våra prydnadsorkidéer i sin naturliga miljö...
Citera
2012-01-18, 15:07
Bannlyst
Hur ofta ska man vattna orkideérna ?

Är det bra om dom står under en lampa ?
Citera
2012-01-18, 19:28
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag vattnar mina var 14:e dag, lite lite orkidénäring när de är på väg att blomma. De blommar ofta under perioden april - oktober, kanske kan vara bra med belysning under de mörkaste vintermånaderna...
Citera
2012-01-18, 20:17
Medlem
vi använder vattenkulor,fungerar kanon.
När kulorna torkar ut så krymper dem så det syns när den behöver vattnas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in