Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-20, 20:23
Medlem
Biologiens avatar
Hejsan. Den senaste tiden så har jag blivit jäkligt intresserad av biologi och skulle vilja läsa om det, men dock har jag bara hittat massa avancerade grejjer och dylika kunskaper om biologi. så därför skulle jag vilja veta grunden och alla mina sökningar på google osv har inte hjälpt och tro mig FB är min sista utväg har provat allt. så :
Var finns arvsmassan och vad är det för något?
Dna molekylen bär på information om arvet?
av den information man fått från dna:t vad tillverkas då i arvsmolekylen?
Vad är en gen egentligen?
hur och vart sker celldelning?
Vad är en proteinsyntes? (skulle vilja fördjupa mig i proteinsyntes)
Hur uppstår mutationer?
Vad är det naturliga urvalet som alla pratar om?
och slutligen vill jag lägga en debattsfråga. ''Genteknik i mänsklighetens tjänst?'' för och nackdelar samt en diskussion uppskattas

Väldigt intresserad av biologi och om ni kunde ge mig denna bas kunskap skulle jag kunna skjuta det i höjder
Citera
2011-02-20, 20:28
Medlem
Kundalinis avatar
Det finns väl en tråd för skoluppgifter?
Citera
2011-02-20, 20:33
Medlem
FetFulElaks avatar
Varför ska vi göra dina skoluppgifter?
Citera
2011-02-20, 20:57
Medlem
Biologiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Varför ska vi göra dina skoluppgifter?

Detta är ingen skoluppgift som ni ser så har jag skrivit att jag är bara allmänt intresserad av biologi och tror inte jag är i en skolålder precis
Citera
2011-02-20, 21:06
Medlem
Insignificunts avatar
Har du funderingar kring att studera biologi? Många av din frågeställningar är av sådant slag att det är svårt att ge ett kort svar på då de går att fördjupa sig i i princp hur mycket som helst. Du skrev att du vill fördjupa dig i proteinsyntes och det är verkligen ingen dum idé, men var även medveten om att man kan basera en hel forskningskarriär på enbart proteinsyntes så det är nog bättre om du ställer en specifik fråga OM proteinsyntes om du har några funderingar. I övrigt är dina frågor av googlekaraktär, på basal nivå är wikipedia utmärkt.
Citera
2011-02-20, 21:10
Medlem
Biologiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
I övrigt är dina frågor av googlekaraktär, på basal nivå är wikipedia utmärkt.
Ett vettigt svar men till att börja med så kunde jag inte hitta den faktan som jag behövde, och det räcker med en länk som är basal som du säger. eller grunden till de jag skrev räcker. Med en fördjupning menar jag bara lite snäppet längre än grunden kanske 2-3 meningar extra om proteinsyntes, ja jag har funderingar på att studera biologi och därför vill jag veta grunden först så jag inte känner mig helt lost när jag sitter där och läser massa biologi böcker
Citera
2011-02-20, 21:26
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biologien
Ett vettigt svar men till att börja med så kunde jag inte hitta den faktan som jag behövde, och det räcker med en länk som är basal som du säger. eller grunden till de jag skrev räcker. Med en fördjupning menar jag bara lite snäppet längre än grunden kanske 2-3 meningar extra om proteinsyntes, ja jag har funderingar på att studera biologi och därför vill jag veta grunden först så jag inte känner mig helt lost när jag sitter där och läser massa biologi böcker

Arvsmassan finns i DNAt, eller snarare DNA är arvsmassan och ja, DNAmolekylen bär på den genetiska informationen. Läs vidare om DNA och kromosomer: http://sv.wikipedia.org/wiki/DNA

Proteinsyntes är det sätt som gener uttrycker sig på om man så vill, gen är inte exakt definerat men det är helt enkelt en bit av arvsmassan som kodar för någonting specifikt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Proteinsyntes

Celldelning sker hela tiden i hela kroppen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Celldelning

Mutationer i DNAt uppstår av slump men slumpen regleras ofta åt ett visst håll av mutagena ämnen, cancerframkallande ämnen är alltså mutagena ämnen. Men det finns även helt slumpmässiga mutationer, som tur är finns det också ganska fantastiska reparations- och övervakningssystem som kontrollerar och plockar bort mutationer när de uppstår, samt att de flesta mutationer inte påverkar organismen på ett observerbart sätt. Notera att mutation är ett central begrepp inom evolutionsteorin, den vetenskapliga samling empiriska observationer som ligger till grund för all biologi. Läs vidare: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mutationer

Även naturliga urvalet är centralt inom biologi, notera att om du ska börja någonstans är det evolution som du ska börja med: http://www.talkorigins.org/faqs/faq-...o-biology.html
Citera
2011-02-20, 21:41
Medlem
Biologiens avatar
är arvsanlag och arvsmassa samma sak? är inte arvsmassan en del utav dna:t som bär på ett litet budskap , information som kallas för en gen? har för mig att det naturliga urvalet går ut efter teorin den starkaste i naturen överlever vilket är bevisat. därför så överlever inte vissa växtarter i sveriges kalla klimat t.ex och om dom blir genetiskt modifierade så kan dom kanske klara av den svenska klimaten. kanon tack Insignificunt börjar hajja de här nu
Citera
2011-02-20, 22:01
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
är arvsanlag och arvsmassa samma sak? är inte arvsmassan en del utav dna:t som bär på ett litet budskap , information som kallas för en gen? har för mig att det naturliga urvalet går ut efter teorin den starkaste i naturen överlever vilket är bevisat. därför så överlever inte vissa växtarter i sveriges kalla klimat t.ex och om dom blir genetiskt modifierade så kan dom kanske klara av den svenska klimaten. kanon tack Insignificunt börjar hajja de här nu
Det fetstilta är en vanlig missuppfattning. Istället för den starkaste är det den bäst anpassade som överlever och kan föra vidare sina gener. Tänk på vad som är viktigast för t.ex. älgen. Att vara stark eller att kunna höra och känna doften av rovdjur? För grundläggande om hur gener fungerar rekommenderar jag att du läser på om Gregor Mendels ärtor.
Citera
2011-02-20, 23:07
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:

Det är som kommendanten skriver den kanske vanligaste missuppfattningen. Vill du förstå det här så måste du studera det under lång tid, det är inte trivialt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in