2011-02-22, 21:37
Bannlyst
Nu ska man registreras på sin lägenhet och inte på en fastighet (helt hyreshus), fick papper i dag från hyresvärden där alla boende i lägenheten ska fylla i sitt namn osv. Boende är alltså alla som är skrivna på lägenheten.

Jag får just nu socialbidrag och har ett förstahands kontrakt på min lägenhet.

Nu till problemet, jag har en kompis som står skriven som boende på min lägenhet då han inte har någon egen och behöver få sin post någonstans, han bor med sin tjej och kan av olika anledningar inte skriva sig där.

Nu när detta register startas kommer ju alla kunna se han står på samma lägenhet som mig, jag hoppas inte detta påverkar mitt socialbidrag då han faktiskt inte bor i lägenheten utan endast är skriven där.

Sedan vet jag dock inte hur sökningarna kommer gå till i detta system, tror man måste söka på personer och inte på lägenhetsnummer osv.

Nåja, min fråga är om någon vet mer som är insatt i hur detta fungerar?
Citera
2011-02-22, 22:22
Moderator
Diablo1118s avatar
Ja det kan komma och påverka ditt bidrag.
Citera
2011-02-22, 22:32
Medlem
Din kompis får ordna en postbox.
Citera
2011-02-22, 22:49
Bannlyst
Har svårt att se hur det ska påverkas. Saken är ju den att personer måste ju vara skrivna någonstans, att man är skriven någonstans påvisar ju inte på något sätt att man bor där. Snarare att man får sin post dit.

I övrigt så ser jag inte hur detta skulle kunna upptäckas rent praktiskt.
Citera
2011-02-22, 22:59
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Germain
Saken är ju den att personer måste ju vara skrivna någonstans, att man är skriven någonstans påvisar ju inte på något sätt att man bor där. Snarare att man får sin post dit.

Man ska vara skriven där man tillbringar sin dygnsvila, alltså där man bor. Vill man ha post till en annan adress än där man bor så ska den anmälas som en så kallad särskild postadress (SPA).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in