2011-02-26, 23:09
Medlem
Zaciis avatar
Så här är det...
Jag misstänker att min router/brandvägg (ZyWall 5) är kass. Har haft den i många år och har gillat den mest hela tiden. Men det senaste halvåret har min internet anslutning dött ett flertal gånger. I bland håller den i upp till tre eller fyra timmar, ibland bara 10 minuter. Oftast kopplar den ner och upp igen några sekunder senare. Men om man spelar spel så är det ej acceptabelt.

Kopplar jag in datorn direkt i mitt ADSL modem så går det bättre. Eller så har jag bara extrem tur att få en uppkoppling som håller längre än normalt.

Så vad jag vill ha är ett program eller något som ser hur länge min internet anslutning varit aktiv. Helst ett så litet smidigt program som möjligt. Någon som känner till något sådant program eller om det finns något kommando man kan köra i terminalen för att se den informationen?

Hoppas jag förklarade tillräckligt utförligt.
Citera
2011-02-26, 23:11
Medlem
Astraliss avatar
Då jag inte har fått min första Mac(Book) ännu, så vet jag inte om det finns något program.

På Windows däremot så kan du se hur länga du har varit ansluten till ditt LAN, borde det inte gå att se på OS X också? Är det internetanslutningen eller routern som dör?

Om du loggar in på routern så brukar det stå där hur länge internetanslutningen har varit aktiv
Citera
2011-02-26, 23:21
Medlem
Zaciis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralis
Då jag inte har fått min första Mac(Book) ännu, så vet jag inte om det finns något program.

På Windows däremot så kan du se hur länga du har varit ansluten till ditt LAN, borde det inte gå att se på OS X också? Är det internetanslutningen eller routern som dör?

Om du loggar in på routern så brukar det stå där hur länge internetanslutningen har varit aktiv

Jo man borde tycka att det borde stå någonstans hur länge ens nätverkanslutning varit aktiv, men jag hittar inte det nånstans.
Jag misstänker det är WAN porten (porten där jag kopplar in ADSL modemet) på min router/brandvägg som strular och tappar kopplingen med jämna mellanrum. Så jag skulle vilja se hur länge min nätverksanslutning varar när jag kopplar in datorn direkt till modemet, om den kopplar ner sig det vill säga vilket jag inte tror den gör. Men vill ändå vara på den säkra sidan innan jag beställer en ny router.
Citera
2011-02-27, 04:42
Medlem
Att det fungerar utmärkt när du kopplar förbi routern säger väl det mesta, jag har köpt en ny router direkt, så dyrt är det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in