Citat:
Ursprungligen postat av Koenstig
Precis som någon skrev känns guld dumt att investera i då priset står högt. Risken att någon skulle lyckas producera guld är dock väldigt låg och om det blir krig eller liknande är guld en bra resurs som har ett beständigt värde.
Olja känns däremot mer intressant då jag bara kan se oljepriset gå upp? Ökad efterfrågan och minskat utbud. Problemen är väl om någon hittar massor med ny olja samt att det är svårt att förvara större mängder olja?
Om jag ens skulle fundera på att investera pengarna i aktier kommer det att vara i en Kapitalförsäkring. Dock drar jag mig från detta alternativ då jag är relativt obevandrar med aktier och ränteobligationer.
Skärpning nu FB, förväntade mig att ni va kreativare än så här?
Guld. Guldet kommer inte att öka så otroligt mycket mer, jag skulle nog påstå att guld känns lite osäkert. Guld på papper skulle jag nog avråda från, mycket tyder på att det har sålts mycket fler guldandelar på papper än vad det existerar för att täcka upp det. Kritiska röster har höjts, men såvitt jag erfar har ingen seriös kontroll gjorts ännu, då det skulle få svåra konsekvenser. Men det kan ändras när som helst. Skulle denna "bubbla" vara sann och bevisas, kommer pappersguldet krascha men även realguldpriset att få en svacka. Däremot kan det ju på sikt stärkas med tiden. Dock finns det för många osäkra faktorer. Dessutom är det lite omständigt att placera stora summor i realguld, med de fortlöpande kostnader det innebär för lagring och säkerhet.
Olja. Jo oljepriset kommer fortsätta gå upp. Nu har ju priset just gått upp i och med oroligheterna i MENA, men om till exempel Ghadaffi gör slag i sina hot att spränga pipelines eller om Iran tappar kontrollen över demonstrationerna så kan vi nog se fram emot ännu en prisökning. På lång sikt kan man nog dock anta att olja kommer att utfasas till stor del, vilket kommer att sänka efterfrågan. Det kan räcka med att till exempel italienarna verkligen har lyckats med kall fusion som stabil energikälla som de påstår för att priserna ska kunna rasa. Läs på om Widom-Larsen och LENR. Läs även:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energ...cle3108231.ece innan du köper massa olja.
Jag skulle nog ta det coolt och satsa på stabila "säkra" intäkter de närmaste två åren. Om en bostadsbubbla inträffar, ta lån på tillgångarna och skapa mig ett litet fastighetsimperium med devisen "sakta men säkert" som ledstjärna.