2011-02-28, 22:49
Medlem
monocerotiss avatar
Köp bra skogsfastigheter i mellan Sverige, fint skattemässigt och kommer att öka i värde framöver. Gjorde lite såna affärer för 5år sedan ångrar inte det alls med facit i hand. Bio och timmer är melodin framöver i dessa "gröna tider". Lycka till!
2011-02-28, 22:49
Medlem
De få tomter som finns kvar i Danderyd. Bygg nytt - sälj.
2011-02-28, 23:00
Medlem
Ugglaans avatar
Skit i fastigheter då bubblan snart spricker! Jag själv skulle levt livet då det oftast är när folk försöker få sina pengar att växa förlorar allt.
2011-02-28, 23:01
Medlem
Mulodramas avatar
Skicka nån miljon till mig så kan jag surfa och ringa runt för att sedan komma med förslag till dig.
2011-02-28, 23:05
Medlem
gottmospahedens avatar
Din idé ang. att starta företag med en idé du tror på flyger eller faller helt och hållet på din idé, vilket nätverk du har (då du redan har ett otroligt bra startkapital förbättrar det dock "planen").

Att köpa upp små byggföretag och bilda en byggkoncern skulle kunna fungera, men är du säker på att du kan slå dig in på den marknaden med en nybildad koncern?
2011-02-28, 23:07
Medlem
Sätt in pengarna på banken, förhandla dig upp till en sparränta på 5%.
Efter 10 år så har du ca 81 500 000 kr

Med andra ord så har du ökat din förmögenhet med 31,5 miljoner på ett väldigt säkert sätt.

Edit: känns som jag slog in fel ordning på siffrorna när jag multiplicerade 10 ggr, men orkar inte kontrollräkna.
2011-02-28, 23:09
Medlem
BennyGass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koenstig
Vad skulle ni göra? Om ni har 50 miljoner kronor som ni är ute efter att få en så stor värdeökning som möjligt de närmaste 10 åren.

Jag kommer inte att spendera pengarna på onödigheter för mitt eget välbefinnande, syftet är att få pengarna att växa, inget annat.

Kom gärna med alla möjliga typer av förslag, tidsgränsen är 10 år och jag kan tänka mig investera i alla tänkbara områden (ej droger/vapen).

Jag vill ha en så säker placering som möjligt med en så hög avkastning som möjligt.

Några alternativ jag funderat över:

1. Köpa upp mindre byggföretag och starta en koncern med gemensamt admin eller dyl. (effektivisering av mindre generationsföretag till försäljning)

2. Binda upp pengarna med en hög avkastning men med en låsning på 10 år?

3. Köra på börsindex men eliminera dumma fonder/aktier.

4. Starta ett eget företag med en idé som jag tror på.

5. Låta någon "privatebanking" ta hand om pengarna, med goda villkor eftersom jag har en relativt stor förmögenhet.

6. Investera i råvaror som guld, olja osv? (Lite orolig för kommande kriser/krig)

7. Köpa fastigheter och tomter på framtida "heta" orter, ställen.

8. Starta en bank som lånar ut till en hög ränta men låg säkerhet.

Kom gärna med andra förslag, vet att möjligheten att tjäna mycket ökar exponentiellt med mängden pengar, Jag siktar på 9-siffrigt år 2021.

För en månad sen skrev du om din 10år yngre bror i avundsjuka ordalag att han Fick välja TV spel för sina lossnade mjölktänder, gissningsvis är du då 15-16år ?

Nu Har du 50 miljoner du vill få investeringshjälp med...Tror inte det va....

"När jag va mindre hade mina föräldrar knappt råd att köpa mjölk. Nu får min bror välja vilka tv-spel han vill bara för att han dragit ur tänderna. Från relativt fattiga till ekonomiskt oberoende är två ganska olika uppväxter, ekonomiskt sett för två barn. (Min bror är ett s.k sladdbarn, 10 år yngre)...."
Senast redigerad av BennyGas 2011-02-28 kl. 23:12.
2011-02-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koenstig
Precis som någon skrev känns guld dumt att investera i då priset står högt. Risken att någon skulle lyckas producera guld är dock väldigt låg och om det blir krig eller liknande är guld en bra resurs som har ett beständigt värde.

Olja känns däremot mer intressant då jag bara kan se oljepriset gå upp? Ökad efterfrågan och minskat utbud. Problemen är väl om någon hittar massor med ny olja samt att det är svårt att förvara större mängder olja?

Om jag ens skulle fundera på att investera pengarna i aktier kommer det att vara i en Kapitalförsäkring. Dock drar jag mig från detta alternativ då jag är relativt obevandrar med aktier och ränteobligationer.

Skärpning nu FB, förväntade mig att ni va kreativare än så här?

Guld. Guldet kommer inte att öka så otroligt mycket mer, jag skulle nog påstå att guld känns lite osäkert. Guld på papper skulle jag nog avråda från, mycket tyder på att det har sålts mycket fler guldandelar på papper än vad det existerar för att täcka upp det. Kritiska röster har höjts, men såvitt jag erfar har ingen seriös kontroll gjorts ännu, då det skulle få svåra konsekvenser. Men det kan ändras när som helst. Skulle denna "bubbla" vara sann och bevisas, kommer pappersguldet krascha men även realguldpriset att få en svacka. Däremot kan det ju på sikt stärkas med tiden. Dock finns det för många osäkra faktorer. Dessutom är det lite omständigt att placera stora summor i realguld, med de fortlöpande kostnader det innebär för lagring och säkerhet.

Olja. Jo oljepriset kommer fortsätta gå upp. Nu har ju priset just gått upp i och med oroligheterna i MENA, men om till exempel Ghadaffi gör slag i sina hot att spränga pipelines eller om Iran tappar kontrollen över demonstrationerna så kan vi nog se fram emot ännu en prisökning. På lång sikt kan man nog dock anta att olja kommer att utfasas till stor del, vilket kommer att sänka efterfrågan. Det kan räcka med att till exempel italienarna verkligen har lyckats med kall fusion som stabil energikälla som de påstår för att priserna ska kunna rasa. Läs på om Widom-Larsen och LENR. Läs även: http://www.nyteknik.se/nyheter/energ...cle3108231.ece innan du köper massa olja.

Jag skulle nog ta det coolt och satsa på stabila "säkra" intäkter de närmaste två åren. Om en bostadsbubbla inträffar, ta lån på tillgångarna och skapa mig ett litet fastighetsimperium med devisen "sakta men säkert" som ledstjärna.
Senast redigerad av Dompan75 2011-02-28 kl. 23:18.
2011-02-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
när man avverkar planterar man! det betyder att ny ung skog växer fram. jag anser att det är positivt + att det gynnar mångfalden bland djur och växter att ha olika gamla skogar. dessutom så blir man inte av med dem växthus gaserna då dem ändå bildas under förruttnelse processen när träden dött.

Du verkar ju ha missat några biologilektioner i skolan.

Gammelskog tar upp upp till 50% mer växthusgaser än ung skog. Och såvida inte något radikalt händer växer dessa träd i flera hundra år, så att alla helt plötsligt dör och ruttnar är ingen större risk.

Det gynnar inte alls mångfalden, eftersom mångfalden finns i gammelskogen. Det är där olika träd och växtsorter utvecklats under tusentals år, och det är där djuren finner skydd och mat. I nyplanterad skog står alla träd med exakt samma avstånd från varandra och det finns knappt någon undervegetation. Djuren har varken någonstans att gömma sig eller något att leva av.

Plus att ny skog lättare ramlar omkull om det kommer en kraftig storm eftersom trädens rotsystem inte är hälften så stort som de gamla trädens och de snabbväxande träden blir mycket större än vad deras egna rötter kan hålla uppe.

On topic: Köp gammelskog och bevara den för framtiden för fan. Sov med gott samvete om nätterna...
2011-02-28, 23:17
Medlem
köpa mark i brasillian eller andra syd amerikanska länder och flytta där.
du har bra livet till dig och dina barn och barn barn.
2011-02-28, 23:43
Medlem
bernankes avatar
Den här hyfsat meningslösa trådar börjar spåra. Testa Laidback.

Tråd låst.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in