2011-02-28, 12:51
Medlem
Vad skulle ni göra? Om ni har 50 miljoner kronor som ni är ute efter att få en så stor värdeökning som möjligt de närmaste 10 åren.

Jag kommer inte att spendera pengarna på onödigheter för mitt eget välbefinnande, syftet är att få pengarna att växa, inget annat.

Kom gärna med alla möjliga typer av förslag, tidsgränsen är 10 år och jag kan tänka mig investera i alla tänkbara områden (ej droger/vapen).

Jag vill ha en så säker placering som möjligt med en så hög avkastning som möjligt.

Några alternativ jag funderat över:

1. Köpa upp mindre byggföretag och starta en koncern med gemensamt admin eller dyl. (effektivisering av mindre generationsföretag till försäljning)

2. Binda upp pengarna med en hög avkastning men med en låsning på 10 år?

3. Köra på börsindex men eliminera dumma fonder/aktier.

4. Starta ett eget företag med en idé som jag tror på.

5. Låta någon "privatebanking" ta hand om pengarna, med goda villkor eftersom jag har en relativt stor förmögenhet.

6. Investera i råvaror som guld, olja osv? (Lite orolig för kommande kriser/krig)

7. Köpa fastigheter och tomter på framtida "heta" orter, ställen.

8. Starta en bank som lånar ut till en hög ränta men låg säkerhet.

Kom gärna med andra förslag, vet att möjligheten att tjäna mycket ökar exponentiellt med mängden pengar, Jag siktar på 9-siffrigt år 2021.
2011-02-28, 12:59
Medlem
HomoSexuellMuslims avatar
Tror på att köpa fastigheter/marker. Har en stabil ökning i pris..
2011-02-28, 12:59
Medlem
Deviance88s avatar
Investera en summa i dollar, när dollarn sedan går upp igen så växlar du tillbaka pengarna och gör en kanon affär!
2011-02-28, 13:00
Medlem
Fastigheter känns inte så lockande med tanke på att jag tror att "bobubblan" är på intåg. När räntan stiger har folk helt enkelt inte råd. Kanske om ett tag när fastighetspriserna rasat och om dom ändrar lagen om att hyra ut i andra hand.

Inte sugen på dollar, känns som den kommer rasa ordentligt inom en inte alltför lång framtid. Kolla bara på hur mycket valuta centralbanken pumpat ut under/efter krisen.
2011-02-28, 13:01
Medlem
Växla in alla pengarna till euro eller pund, båda ligger väldigt lågt just nu. Sen när dom stiger så växla till svenska igen!
2011-02-28, 13:02
Medlem
bc82s avatar
FB är helt klart bästa stället att fråga på, här hänger Sveriges skarpaste ekonomer.
2011-02-28, 13:03
Medlem
Kom ihåg att man bara lever en gång.
2011-02-28, 13:07
Medlem
mutations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bc82
FB är helt klart bästa stället att fråga på, här hänger Sveriges skarpaste ekonomer.

Anar jag en smula ironi i detta inlägg?
2011-02-28, 13:07
Medlem
Manboiiis avatar
Köp inte guld då iaf, det är höga priser på det just nu, år 2008 hade guld som mest valuta sedan 1920 nånting,
2011-02-28, 13:11
Medlem
teflonpannan69s avatar
Massa Eriksson-B aktier. Man tror alltid att vinden vänder... Men det gör den aldrig...
2011-02-28, 13:12
Medlem
Starta en aktieportfölj, köp några solida aktier, lägg ca 20% av pengarna i ränteobligationer för lite säkerhet.
2011-02-28, 13:17
Medlem
Precis som någon skrev känns guld dumt att investera i då priset står högt. Risken att någon skulle lyckas producera guld är dock väldigt låg och om det blir krig eller liknande är guld en bra resurs som har ett beständigt värde.

Olja känns däremot mer intressant då jag bara kan se oljepriset gå upp? Ökad efterfrågan och minskat utbud. Problemen är väl om någon hittar massor med ny olja samt att det är svårt att förvara större mängder olja?

Om jag ens skulle fundera på att investera pengarna i aktier kommer det att vara i en Kapitalförsäkring. Dock drar jag mig från detta alternativ då jag är relativt obevandrar med aktier och ränteobligationer.

Skärpning nu FB, förväntade mig att ni va kreativare än så här?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in