• 1
  • 2
2011-02-28, 15:41
Medlem
Thundershits avatar
Hejsan, jag har tränat lite olika kampsporter i mina dagar, dock ingen för tillfället. Men något jag alltid undrat över och aldrig fått lära mig är hur man på bästa sätt försvarar sig mot någon som aldrig gått på kampsport.
Alltså mer eller mindre någon som bara rallarsvingar för kung och fosterland, samt om det skulle gå i "klinch".
Citera
2011-02-28, 15:56
Medlem
AIFares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundershit
Hejsan, jag har tränat lite olika kampsporter i mina dagar, dock ingen för tillfället. Men något jag alltid undrat över och aldrig fått lära mig är hur man på bästa sätt försvarar sig mot någon som aldrig gått på kampsport.
Alltså mer eller mindre någon som bara rallarsvingar för kung och fosterland, samt om det skulle gå i "klinch".
Ducka brukar funka för mig
Citera
2011-02-28, 15:56
Medlem
Jag tänker mig att du redan har ett stort övertag om du kan slå raka, hårda, snabba slag. Sedan i clinch så hjälper det om du har tränat thaiboxning eller mma. Om du har gjort det och motståndaren inte är mycket större borde du kunna kasta runt motståndaren ganska bra och få in lite knän.
Citera
2011-02-28, 16:00
Medlem
Herr-Bogsvalls avatar
Ett skarpt intellekt samt raska ben brukar vara det bästa försvaret.
Citera
2011-02-28, 16:06
Medlem
Förstår inte riktigt frågan, eller... Att försvara sig mot just "rallarsvingar" är väl bland det första man lär sig oavsett kampsport. För mig är det lite tvärt om. I mycket kampsport, åtminstone initialt tycker jag man underskattar motståndaren och tränar för att bemöta just klumpiga attacker. Dom som initierar våld IRL är ofta bättre tränade än så.

Klinch är svårt och om du inte tränar någon form av kampsport med grappling kommer du inte ha mycket nytta av dina kampsportsfärdigheter (annat än att du förmodligen kommer vara vältränad), speciellt inte om motståndaren är tyngre och/eller starkare. Poängen är mer att undvika klinchen.
Citera
2011-02-28, 16:06
Medlem
Grundprincipen mot rallisar inom krav maga är att fort röra sig in mot motståndaren och blockera rallarsvingen med en underarm samtidigt som man slår motståndaren i ansiktet eller på halsen med den andra handen.
Sedan kan det ofta vara logiskt att följa upp med en dansk skalle samt ett knä i skrevet (i den ordningen, inte knäet före danska skallen)

Det som är oerhört viktigt för att detta skall funka är:
1. Att man verkligen rör sig in mot motståndaren och blockerar så tidigt som möjligt samt
2. Att man tillfogar skada så snabbt som möjligt. Man MÅSTE blockera och slå samtidigt.
Citera
2011-02-28, 16:19
Medlem
Upp med guarden, slå raka slag tillbaka. Eller för den delen mata lowkicks.

Ifall du frågar om klinch så gissar jag att du inte tränat thai, bli bra i klinch är inte gjort på en eftermiddag direkt, ifall han är så nära så om du får tag på honom så satsa på att bara vräka omkull honom, alternativt veva på med krokar och uppercuts (eller knä mot skrev).
Men är han bra i klinch så är det nog förkylt i det läget.
Citera
2011-02-28, 23:05
Medlem
Taftamanabags avatar
Jag skulle nog av rent instinkt kliva in mot honom/henne och mata knän, försök även att hålla kontroll på armen, vilket inte är så svårt då det rör sig om rallarsvingar.

Men det finns en massa annat göra också, om den inte är så vansinnigt långt ut så kommer man långt med raka vanliga slag.
Citera
2011-02-28, 23:12
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Grundprincipen mot rallisar inom krav maga är att fort röra sig in mot motståndaren och blockera rallarsvingen med en underarm samtidigt som man slår motståndaren i ansiktet eller på halsen med den andra handen.
Sedan kan det ofta vara logiskt att följa upp med en dansk skalle samt ett knä i skrevet (i den ordningen, inte knäet före danska skallen)

1. Att man verkligen rör sig in mot motståndaren och blockerar så tidigt som möjligt samt
2. Att man tillfogar skada så snabbt som möjligt. Man MÅSTE blockera och slå samtidigt.

Tack för bra svar som även låter väldigt vettigt. Om någon annan har något mer att tillägga eller påpeka så gör det gärna!
Citera
2011-03-01, 02:00
Medlem
Sjukt stor skillnad på någon sorts träningsmatch eller sparring och om du börjar slåss inne på en krog eller på stan , många internet krigare tror på knän ser jag , kanske är det dummaste som finns , du kan tappa balansen och hamna på marken och bara det kan du juh tuppa av eller i värsta fall dö av , många som dött av slagit bakhuvudet i gatan..
och om det skulle hamna på marken , utan regler är det inte jätte kul att ligga under någon , i UFC och liknande får man juh inte sparka eller göra 6-12 armbågar eller gå på familjejuvelerna.

personligen hålla guarden uppe och raka slag , krokar och gå under och ge uppercut om du är säker på din sak.
lowkicks straffar man folk med , en sopa som inte har en guard och bara vildar loss ger man en huvudspark eftersom han inte kommer se den komma eller försvara mot den , men missar du kan du hamna i marken därav boxa ut han med traditionell boxning är det som gäller i ett slagge på krogen eller stan tycker jag.
Citera
2011-03-01, 13:01
Medlem
Vad kan man inte göra mot en rallarsving? Du ser den ju komma en timme innan den träffar (eller är tänkt att träffa).
Citera
2011-03-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus

så du skall potentiellt döda personen bara för att denne är full och råkar rallasvinga dig... oh vad jag älskar krav maga *ironi*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in