Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Okej, tack för svar! Jag tror dock visst jag kan få ut mycket av det. Har några som jag känner som är med i orden och de är inte nämnvärt religiösa. Men det kan lika gärna vara så att jag missat det. Men menar du att nästan alla går i kyrkan varje söndag? Finns det muslimer m.m. med i orden också? Bara kul att veta nu när jag ändå talar med en medlem. Du kanske även kan svara på frågan jag ställer nedan.
Som andra medlemmar har skrivit, så lägger ordnen ingen religiös press på medlemmarna. De uppmanar att man tar sin religion seriöst. Vad folk sedan gör lägger ordnen sig inte i.
Du lär inte hitta några muslimer i en kristen orden. Det finns frimurarordnar i utlandet som inte kräver att man är kristen. Där ska man tro på en gud, men vilken gud det är, lägger ordnen sig inte i. Det finns säkert muslimer som är frimurare i utlandet.
Jag har i mina, snart 10 år som frimurare, aldrig sett eller mött en kvinna som kallar sig frimurare.
Citat:
Är du verkligen säker på det? Jag har hört att det finns kvinnor med i svenska frimurarordern. Tittar man även på medlemslistor som läckt så kan man se flertalet kvinnor. Såg till och med, till min för(våning)skräckelse, att en kvinnlig socialdemokratisk politiker var med. Är det många socialdemokrater med? Var ju helt sjukt många politiker iaf, men sedan behöver ju inte den listan stämma men jag såg allt några som jag är vet är med.
Jag är absolut säker på att det inte finns kvinnor i Den Svenska Frimurarordnen. Det finns regler för när man får kalla sig en frimurarorden / frimurarloge. Dessa regler har varit stort sett oändrade sedan början av 1700-talet. En av dessa regler är att frimureri är för män.
Men det finns sällskap och klubbar som struntar i dessa regler och kallar sig frimurare även om de inte lever upp till reglerna. Där kan förekomma kvinnor.
Men Den Svenska Frimurarordnen, och alla andra frimurarordnar där är erkända internationelt, tar reglerna seriöst och där ser du inga kvinnliga medlemmar.
Jeg har ingen aning om hur många sosse-politiker som finns i Den Svenska Frimurarorden. Jag bor i Danmark och besöker mest Den Danska Frimurarordnen. Här finns det en del lokalpolitiker, enstaka tidligare riksdagsmän, från olika partier.
Har för mig att moderaten Anders Björk är frimurare.
Citat:
Som sagt, jag är inte religiös mer än att jag går på julottan, kan halva fader vår och konfirmerat mig. Tror ändå det är något för mig!
En konspirationsteori jag hört är att de styr världen mot att bli deras. Genom ex EU och NATO så gör de världen till "ett och samma land". Om några årstionden tror dessa människor att världen kommer att styras utav ett organ och att alla länder har smält ihop till ett. Och detta organ styrs självklart av Frimurarna. Är lite för trött just nu men ska skriva ner lite fler någon gång eller länka. Kul att läsa men ska ju tas med en nypa salt. Tror att Illuminati och New World Order också har med Frimurarna att göra, finns sjukt mycket om Illuminati på youtube och hur de "äger" alla stora amerikanska artister och att det gömms massa symboler i deras musikvideos. Riktigt spännande faktiskt!
Dessa konspirationsteorier ramlar ihop så snart man undersöker vad frimureri är, varför det finns och hur det fungerar. Att komma med dessa konspirationer är ett säkert sätt att visa andra att man inte vet något om frimureri.