Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-01, 10:45
Medlem
I Ordens Allmänna Lagar står det bl.a. "Det är förbjudet att i loge behandla politiska, religiösa eller sociala tvistefrågor".

Samtidigt är inte religion något i sig förbjudet eller främmande. Samma dokument börjar med "Frimurarorden har sitt upphov i ett gille och samfund som är instiftat till Guds, den Allra Högstes, ära" och fortsätter i andra paragrafen med "Orden vilar på kristen grund. Medlemskap förutsätter därför kristen bekännelse". Tredje paragrafen listar "religionen eller dyrkan av Gud den Allra Högste" som den första av Ordens hörnstenar. Kapitel två innehåller uppmaningen "En frimurare skall av hela sitt hjärta frukta och älska Gud i såväl ord som gärning. Han skall visa vördnad för Guds sanna och uppenbarade ord i den Heliga skrift, vara nitisk i bön och bevista gudstjänster."

Så även om man inte får diskutera "religiösa tvistefrågor" så är det inte en oreligiös Orden.
Citera
2011-03-01, 10:49
Medlem
Dvs, man måste tro på Gud. Man måste identifiera sig som kristen. Det är egentligen det enda som räcker. Men man bör nog fundera på om Ordens syfte och inriktning stämmer med ens egen, inte bara "pressa in" sin egen åskådning gentemot Ordens minimikrav.
Citera
2011-03-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Aha okej, men samtidigt, visst är det så att religion är ett ämne man inte talar om? Isf, vad spelar det för roll? Jag är inte direkt troende men kristendomen är ju min religion trots allt. Men är det något problem att man inte är aktivt troende? Är du själv medlem?

Ja, jag är medlem.

Jag skulle säga att det är ett problem om man inte är aktivt troende. Inte ett problem i att du inte kan bli upptagen i orden utan ett problem i att jag inte tror att du kommer att få ut särskilt mycket av ditt medlemskap, mer än att du kan säga att du är med i frimurareorden.

Som Lindq visat genom OAL (ordens allmänna lagar) så får man inte diskutera religiösa tvistefrågor. Det är alltså inte aktuellt att ha en diskussion om transubstantiationslärans vara eller icke vara. Men orden är definitivt religiös och alla logesammankomster har ett tydligt religiöst inslag.

Känner du inte att det betyder något eller att det inte känns meningsfullt att gå i kyrkan på en söndag så kommer du inte ha så stor glädje av att vara med i frimurareorden heller skulle jag säga.
Citera
2011-03-01, 12:53
Medlem
joppes avatar
En ganska vettig förklaring på regeln om att man inte får prata om pengar/politik/religion i logen, är att dessa, plus kvinnor, är de saker män oftas är oeniga om. Det är där fiendeskap och ovänskap ofta uppstår.

Kvinnor finns inte i frimureriet och vid at inte tala om pengar/politik/religion, minskar man risken att det uppstår problem mellan medlemmarna.

Som du nog har upptäckt så är vi en del frimurare här i forumet och vi vill, i den mån vi kan, svara på de frågor som ställs
Citera
2011-03-03, 22:24
Medlem
Dr.Caligaris avatar
Tack för alla svar hittills. Har varit mycket lärorikt
Jag är döpt, men är inte någon religiös person, så det här med frimureri kanske inte är något för mig i alla fall.

Någon medlem som har några kommentarer ang. alla de konspirationsteorier som finns kring frimurarna?
Citera
2011-03-04, 02:47
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath

Känner du inte att det betyder något eller att det inte känns meningsfullt att gå i kyrkan på en söndag så kommer du inte ha så stor glädje av att vara med i frimurareorden heller skulle jag säga.

Okej, tack för svar! Jag tror dock visst jag kan få ut mycket av det. Har några som jag känner som är med i orden och de är inte nämnvärt religiösa. Men det kan lika gärna vara så att jag missat det. Men menar du att nästan alla går i kyrkan varje söndag? Finns det muslimer m.m. med i orden också? Bara kul att veta nu när jag ändå talar med en medlem. Du kanske även kan svara på frågan jag ställer nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Kvinnor finns inte i frimureriet och vid at inte tala om pengar/politik/religion, minskar man risken att det uppstår problem mellan medlemmarna.

Är du verkligen säker på det? Jag har hört att det finns kvinnor med i svenska frimurarordern. Tittar man även på medlemslistor som läckt så kan man se flertalet kvinnor. Såg till och med, till min för(våning)skräckelse, att en kvinnlig socialdemokratisk politiker var med. Är det många socialdemokrater med? Var ju helt sjukt många politiker iaf, men sedan behöver ju inte den listan stämma men jag såg allt några som jag är vet är med.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Caligari
Tack för alla svar hittills. Har varit mycket lärorikt
Jag är döpt, men är inte någon religiös person, så det här med frimureri kanske inte är något för mig i alla fall.

Någon medlem som har några kommentarer ang. alla de konspirationsteorier som finns kring frimurarna?

Som sagt, jag är inte religiös mer än att jag går på julottan, kan halva fader vår och konfirmerat mig. Tror ändå det är något för mig!

En konspirationsteori jag hört är att de styr världen mot att bli deras. Genom ex EU och NATO så gör de världen till "ett och samma land". Om några årstionden tror dessa människor att världen kommer att styras utav ett organ och att alla länder har smält ihop till ett. Och detta organ styrs självklart av Frimurarna. Är lite för trött just nu men ska skriva ner lite fler någon gång eller länka. Kul att läsa men ska ju tas med en nypa salt. Tror att Illuminati och New World Order också har med Frimurarna att göra, finns sjukt mycket om Illuminati på youtube och hur de "äger" alla stora amerikanska artister och att det gömms massa symboler i deras musikvideos. Riktigt spännande faktiskt!
Citera
2011-03-04, 16:46
Medlem
joppes avatar
Citat:
Okej, tack för svar! Jag tror dock visst jag kan få ut mycket av det. Har några som jag känner som är med i orden och de är inte nämnvärt religiösa. Men det kan lika gärna vara så att jag missat det. Men menar du att nästan alla går i kyrkan varje söndag? Finns det muslimer m.m. med i orden också? Bara kul att veta nu när jag ändå talar med en medlem. Du kanske även kan svara på frågan jag ställer nedan.

Som andra medlemmar har skrivit, så lägger ordnen ingen religiös press på medlemmarna. De uppmanar att man tar sin religion seriöst. Vad folk sedan gör lägger ordnen sig inte i.
Du lär inte hitta några muslimer i en kristen orden. Det finns frimurarordnar i utlandet som inte kräver att man är kristen. Där ska man tro på en gud, men vilken gud det är, lägger ordnen sig inte i. Det finns säkert muslimer som är frimurare i utlandet.

Jag har i mina, snart 10 år som frimurare, aldrig sett eller mött en kvinna som kallar sig frimurare.

Citat:
Är du verkligen säker på det? Jag har hört att det finns kvinnor med i svenska frimurarordern. Tittar man även på medlemslistor som läckt så kan man se flertalet kvinnor. Såg till och med, till min för(våning)skräckelse, att en kvinnlig socialdemokratisk politiker var med. Är det många socialdemokrater med? Var ju helt sjukt många politiker iaf, men sedan behöver ju inte den listan stämma men jag såg allt några som jag är vet är med.

Jag är absolut säker på att det inte finns kvinnor i Den Svenska Frimurarordnen. Det finns regler för när man får kalla sig en frimurarorden / frimurarloge. Dessa regler har varit stort sett oändrade sedan början av 1700-talet. En av dessa regler är att frimureri är för män.
Men det finns sällskap och klubbar som struntar i dessa regler och kallar sig frimurare även om de inte lever upp till reglerna. Där kan förekomma kvinnor.
Men Den Svenska Frimurarordnen, och alla andra frimurarordnar där är erkända internationelt, tar reglerna seriöst och där ser du inga kvinnliga medlemmar.

Jeg har ingen aning om hur många sosse-politiker som finns i Den Svenska Frimurarorden. Jag bor i Danmark och besöker mest Den Danska Frimurarordnen. Här finns det en del lokalpolitiker, enstaka tidligare riksdagsmän, från olika partier.

Har för mig att moderaten Anders Björk är frimurare.

Citat:
Som sagt, jag är inte religiös mer än att jag går på julottan, kan halva fader vår och konfirmerat mig. Tror ändå det är något för mig!

En konspirationsteori jag hört är att de styr världen mot att bli deras. Genom ex EU och NATO så gör de världen till "ett och samma land". Om några årstionden tror dessa människor att världen kommer att styras utav ett organ och att alla länder har smält ihop till ett. Och detta organ styrs självklart av Frimurarna. Är lite för trött just nu men ska skriva ner lite fler någon gång eller länka. Kul att läsa men ska ju tas med en nypa salt. Tror att Illuminati och New World Order också har med Frimurarna att göra, finns sjukt mycket om Illuminati på youtube och hur de "äger" alla stora amerikanska artister och att det gömms massa symboler i deras musikvideos. Riktigt spännande faktiskt!

Dessa konspirationsteorier ramlar ihop så snart man undersöker vad frimureri är, varför det finns och hur det fungerar. Att komma med dessa konspirationer är ett säkert sätt att visa andra att man inte vet något om frimureri.
Citera
2011-03-07, 02:00
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Dessa konspirationsteorier ramlar ihop så snart man undersöker vad frimureri är, varför det finns och hur det fungerar. Att komma med dessa konspirationer är ett säkert sätt att visa andra att man inte vet något om frimureri.

Tack joppe för dina svar! Som sagt har jag endast väldigt ytligt läst på om Frimurarordern, vilket du säkert märker, och därför ställer jag dessa frågor. Tycker som sagt det låter väldigt intressant. Är du själv väldigt religiös? Kan du berätta lite om vad ni gör och så vidare?

Jag vill även säga att jag inte tror på några konspirationsteorier, varken om 9/11, Area 51 eller om Frimurare. Däremot så frågade TS om någon visste någon teori, och jag la fram en jag hört om. Tycker även det är kul att höra om, och ibland kan det vara kul att hoppas att någon är sann. Men det ska finnas goda bevis för att jag ska köpa det, inga ihopklippta photoshoppade bilder och videor på internet alltså.

Mvh
Citera
2011-03-10, 18:07
Medlem
Dr.Caligaris avatar
Förstod att det inte fanns så mycket sanning i konspirationsteorierna, men det är spännande att läsa om i alla fall, tycker jag.

Tycker det hade varit kul att få veta hur gamla ni medlemmar är, och varför ni valde att bli medlemmar till att börja med, det verkar ju inte vara något för vem som helst.
Citera
2011-03-10, 21:16
Medlem
Citat:
Förstod att det inte fanns så mycket sanning i konspirationsteorierna, men det är spännande att läsa om i alla fall, tycker jag.

Tycker det hade varit kul att få veta hur gamla ni medlemmar är, och varför ni valde att bli medlemmar till att börja med, det verkar ju inte vara något för vem som helst.

Jag är 30 år. Har ett par nära vänner som är medlemmar och som rekommenderade mig att jag skulle söka. det gjorde jag och jag ångrar det inte en sekund.
Citera
2011-03-12, 18:45
Medlem
at1991s avatar
orkar nt läsa hela tråden då det finns massor som liknar denna.. ifall det som jag har skrivit redan har skrivits av en annan så ta bort mitt.. men frimurare styr inte världen går nt att bevisa så förblir ju en konspirations teori, asså de finns MASSOR av frimurare i världen och tror du att ALLA som blir frimurare får reda på allt? nej, bara dem som är högst uppe.. såklart finns ju hur många ranker som helst, men kan det är bra för din karriär ifall man går med man gör mycket välgörenhet jobb för egen njutning samtidigt som du hjälper andra
Citera
2011-11-28, 18:27
Medlem
Citat:
Under en begravning i fjol fick jag reda på att jag har flertalet frimurare i släkten. Min fråga är helt enkelt hur FB's konspirationsteoretiker hade agerat i samma situation? Borde jag oroa mig, eller skall jag helt enkelt utnyttja läget och försöka gå med själv?

Ber om ursäkt om detta passar bättre i den stora frimurare-tråden, men det finns säkert fler fb'are med frimurare i släkten som undrar samma sak, så jag tänkte att det fanns orsak för en tråd som denna.

Jag har inga frimurare i slakten, dock blev jag introducerad av tva fornama frimurare som bada har soner och slaktingar som de inte introducerat, med din attityd kommer du inte att bli introducerad av dina slaktingar. Du har helt fel bild av frimureriet, det ar inget man utnyttjar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in